Italia Rundt:: Sexten (5/5) | Din Fritid
Italia Rundt:

Sexten (5/5)

Vi kjørte Italia Rundt med en Hobby på kroken. Med på turen var Britta og Ole Koch, som kjørte i en Dethleffs bobil.

Vi stopper i 1.000 meters høyde og har sovet på en liten campingplass i nærheten av byen Belluno i Dolomittene. Da vi kom fram i går kveld hang skyene rett over hodene våres, men denne morgenen har de lettet igjen og solen skinner, så vi kan spise frokost utenfor vognene våre. Vi har alle sovet utrolig godt med vinduene åpne og direkte tilgang til den friske luften. Jo man sover godt i fjellene. I dag skal vi kjøre til siste stopp på den lange reisen. Sexten – få kilometer fra grensen til Østerrike. Det blir en flott tur.

Fjellkjøring

Dersom du har masser av overskudd i motoren skal du ikke være redd for å kjøre i fjellene. Det er ofte så flott at det største problemet er å holde øynene på veien. Fjellkjøring krever en viss teknikk både når man skal opp og ned.

Sen ankomst

Vi ankommer sent og finner raskt plassene våre – side om side. Barna sover allerede i bilen, så de bæres inn i seng. Vi nyter ”en lille en” i Britta og Oles bobil, før vi selv kryper til køys. Vi står opp til en ny flott dag, som er den siste på hele vår lange reise, som startet for ca. tre uker siden. Vi har vært rundt ”hele” Italia og det har vært fantastisk. Så i dag skal reisen avsluttes med stil. Vi er på en av Europas beste campingplasser, der det er en eksklusiv restaurant. Her inntar vi dagens første måltid. Et frokostbord med alt, hva man kan tenke seg. Vi nyter alt sammen og går med velfyllte mager fra bordet.

Imponerende beliggenhet

Campingplassen Caravanpark Sexten ligger ved foten av Dolomittene og Alpene på samme tid. Det er veldig stor forskjell på de to fjellkjedene og det gir en fantastisk beliggenhet, som på kjøpet er på 1500 meters høyde. Plassen er lett å kjøre til. Det er bare en relativt bratt stigning de siste 2 km. Vi har pakket ryggsekkene og begir oss ut på fottur i de imponerende omgivelsene. Parco Naturale Dolomiti di Sesto er den nasjonalparken, som ligger noen få km fra plassen. Et rent eldorado for fotturer - også for nybegynnere eller utrente. Det passer også bra for oss, fordi barna er med. Mie (1½ år) har jeg i en bærestol på ryggen, noe som innebærer ca. 20 kg ekstra og tilsvarer en fullpakket ryggsekk. Mathias (4 år) går selv og er flink til det, men det er jo grenser.

Nødvendige pauser

Med to små barn som en del av bagasjen, er pauser en nødvendighet. Mie skal også ut og strekke ryggen. Det herlige er imidlertid, at så snart vi gjør oss klar til å gå videre, kommer hun løpende og vil opp igjen. Ryggsekken er genial, fordi vi kan snakke sammen, mens vi går og vi kan komme fram overalt. Eneste ulempe er, at hun unektelig veier litt. Pauser gir oss rik mulighet til å nyte den dramatiske naturen.

Ingen stigninger

De første timene kan man gå uten de helt store stigningene. Det meste av ruten går langs et uttørket elveløp. Selv om dette er i mai måned er smeltevannet nesten borte. På begge sider er det trær, så elveløpet gjør, at vi har utsyn til fjellene rundt oss. De er utrolig flotte.

Frisk luft

Vel tilbake på campingplassen er det blitt tid for en liten ettermiddagslur for barna. Rasmus og Ole hygger seg med et glass vin foran ekvipasjen vår. Britta og jeg skal på jentetur til campingplassens wellness center. Vi skal simpelthen pleies med massasje og ansiktsbehandling. Når vi trer inn i lokalet blir vi litt overrasket over det, som møter oss. Du store verden, hvor det er flott og gjennomført. Campingplassen ligger flott, restauranten er hyggelig og har klasse. Fasilitetsbygningene er nesten overdrevent luksuriøse og så kommer vi inn i denne harmoniske verden av velvære. Vi starter med å bli varmet opp i et deilig vannbad med urter. Deretter massasje og ansiktsbehandling. Det hele tar 3 timer. Selvfølgelig koster det, men det er verdt hver krone.

Prikken over i´en

Som om dagen ikke allerede har vært suveren, så avslutter vi med en tre retters meny i restauranten – selvfølgelig med forskjellige italienske spesialiteter. Noe av det hele reisen vår har dreiet seg om, fordi vi er alle av den oppfatning, at det italienske kjøkkenet er et av verdens beste. Det får vi også en bekreftelse på denne kvelden.

Perfekt avslutning

Vi avslutter den vidunderlige dagen som så mange ganger før, nemlig foran ekvipasjene våre. Barna faller i søvn og vi kan sitte og nyte et siste glass vin under en stjerneklar himmel. Månen skinner klart, så vi fornemmer de høye fjelltoppene rundt oss. I morgen kjører vi hjem, men vi har en uforglemmelig reise bak oss. Og kom ikke og si at camping er ”billig”.