: Test: Hobby Siesta T 65 FL | Din Fritid

Test: Hobby Siesta T 65 FL

Hobby er ikke minst kjent som betydelig markedsleder på caravansiden i Norge gjennom mange år. På bobil-siden er de ikke markedsleder, men har en serie biler, fine å se på og med brukbare priser. Vi har tidligere sett på Hobby Siesta, nå har den kommet i nytt opplag.

Dobbeltsengen bak måler 202 x 135/100cm

Fransk seng på langs bak

Testens bil er en T 65 FL med den velkjente løsningen med fransk seng på langs bak og toalettrommet på siden.

Men vi kan legge til at tilsvarende bil til samme pris og samme lengde (T 65 TL), kan leveres med to enkeltsenger bak.

Vi snakker her om en bobil, syv meter lang, halvintegrert og utlagt for to personer, hvor også sittegruppen kan res opp som «nødseng» for ytterligere to personer.

Og det er ingenting å si på prisen. Vist bil var satt til kr. 584.060,- som inkluderer flere detaljer som Truma Combi 6E, markise, støtteben bak, myggdør og andre detaljer som vanligvis øker prisen.

Teknisk

Bilen har rimelige utenpåliggende vinduer fra Polyplastic, videre tre takluker av typen Mini Heki. Vannsystemet har en trykkpumpe fra Shurflo, men er styrt av bryter i kranene istedenfor trykkstyring.

Men det fungerer bra. Til Norge tas bilen med Truma Combi 6E, altså med elektrisk tilleggsvarme. Det er varmluftsdyse på bad, to i førerhus og tre i rommet for øvrig.

Et par til i rommet hadde vært bra, det skal tross alt ut 6kW gjennom dissehullene. I førerhuset har vinduene gardinkassetter, i tillegg er det mulighet for å henge opp et forheng.

Kjøleskapet er en ny type fra Dometic, en smalere type kalt Slim Tower. Bilen har eltrinn, videre LED-belysning, men dessverre ikke der lyset brukes mest; over bordet.

Bilens egenvekt, kjøreklar er 2900kg. Dermed er nyttelasten 600kg, som er bra, særlig om bare to personer reiser i bilen.

Sittegruppen består av L-sofa, sidesitter (hele 120cm bred) og to vendbare forstoler

Oppbygning

Det er et ordinært påbygg med sandwichplater i vegger og tak. Kantene er dekket av plastprofiler som gjemmer hjørnelistene og gir et fint utseende.

Det er glatt aluhud utvendig, hvitlakkert med dekor. På venstre side er det to vinduer og gasskasse for 2 x 11kg gass.

På høyre side finner vi et vindu, luke til bagasjerommet under sengen og døren med vindu som også kommer fra Polyplastic.

Innstigningen via det utvendige eltrinnet er 36 og 34cm, som er i høyeste laget om du er skrøpelig til bens. Markise tas inn som standard på alle bilene fra Hobby.

Under ser vi at bilen er bygget på Fords lavtbyggende varebilgulv. Spillvanns-tanken er isolert og oppvarmet. Men en avløpsslange er lagt fra badet og fram til tanken under bilen.

Her er den stripset opp i berg og dalbane under chassiset slik at det blir stående lommer med vann. Nattefrost er nok til at vannet i slangen fryser slik at vasken og dusjen på badet er ubrukelig.

Slangen skulle vært lagt på oversiden av gulvet framover, og så ført ned gjennom gulvet til tanken. Dette er tilsynelatende lett å gjennomføre.

Kjøkken

Kjøkkenbenken i vinkel måler 100 x 54/104 x h 91cm. Det er kum og tre bluss og grei plass for bearbeiding av måltidet.

I benken er det verre, gasskassen og hjulkassen tar mye av plassen. To skuffer og et smalt skap med hyller er det du har til rådighet.

Derimot var overskapet et lyspunkt. Det er laget dypere og romsligere enn de øvrige overskapene. Det er ikke avtrekksvifte, et luftevindu og en takluke i nærheten får gjøre jobben.

To spotter over og to under overskapet gir bra belysning. Kjøleskapet på motsatt side er den nye typen Dometic Slim Tower (RML 8330) på 140 liter med innvendig fryser på 12 liter som kan tas ut. Det har manuelt energivalg.

Toalettrommet er en ny type fra Hobby. Rommet måler 78 x 120cm og det er integrert dusj

Bad

Toalettrommet er en ny type fra Hobby. Rommet måler 78 x 120cm og det er integrert dusj. Toalettet av typen Thetford C200 står i den ene enden av rommet, vasken i den andre.

Så kan vasken med hele endeveggen skyves mot og over toalettet. Diverse hengslede glassvegger brettes ut og dusjen er klar. Denne måler 60 x 62cm, ikke generøse mål, men det går.

Som de fleste toalettrom i biler med denne løsningen er det noe trangt. Gå inn, lukk døren og prøv selv. Sjekk at vask og toalett fungerer greit (kun simulering).

Rommet har overraskende mye veggskap, som gjør rommet noe trangere.

Sammen med et lite skap under vasken kan vi i iallfall ikke klage på oppbevaringsplassen. Derimot var LED-belysningen i rommet pinglete.

Seng

Dobbeltsengen bak måler 202 x 135/100cm. Greit nok med denne løsningen. Det er en 15cm madrass på fjærende trespiler.

Høyden fra gulv til madrass er 71cm, som er bra.

På veggen ved fotenden er TV montert på en arm, slik at det kan trekkes fram og vendes framover mot sittegruppen.

Lufting besørges av et luftevindu og en takluke. To lesespotter gir nok leselys. Som vanlig smalner sengen av mot fotenden, der bredden er 100cm.

Som alternativ får du bilen med to enkeltsenger til samme pris.

Kjøkkenbenken i vinkel måler 100 x 54/104 x h 91cm

Sittegruppe

Sittegruppen består av L-sofa, sidesitter (hele 120cm bred) og to vendbare forstoler. Det er plass til seks personer, men bordet som måler 90 x 65cm vil kanskje ikke romme middagsservise til alle.

Men det gjør vel ikke så mye? Bordet kan dreies om bordsøylen og dermed svinges fram mot sidesitteren, eller tilbake over den fremre delen av L-sofaen.

Det gir grei adkomst til førerhuset. L-sofaen kan åpnes slik at to personer sitter i kjøreretningen med trepunkts belter.

Sittestillingen er noe rett, så vi kan som vanlig anbefale å ta med sofaputer hjemmefra. Fremst i Lsofaen er det noe bagasjeplass, i toseteren bak ligger vanntanken.

I sidesitteren er det en del bagasjeplass. Legges bordet ned kan det res opp en seng på 210 x 130/120cm.

Oppbevaring

Det utvendige bagasjerommet under sengen måler 136/115 x 168/143 x h 48cm. Det er også tilgjengelig innenfra. Klesskapet måler 65 x 50 x 100cm og har to store hyller over.

Videre er det bra med overskap over seng og sittegruppe. Badet har flust med oppbevaringsplass, mens på kjøkkenet er det mer sparsomt.

Les fler tester av bobiler her

Les fler tester av bobiler her

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden