Askjems Camping-Center:: Forhandler med visjoner | Din Fritid
Askjems Camping-Center:

Forhandler med visjoner

På Askjems utenfor Tønsberg råder det visjoner og drømmer. Og det er det andregenerasjon, Odd Askjem, som står for. Siden han trådte til som daglig leder i 2002 har han ikke bare vært opptatt av å måle campingsenterets suksess i kroner og øre – når butikken har åpen dag måler han det heller i antall spiste pølser.

Askjems Camping–Center ble startet av Kjell Erik Askjem allerede i 1969, helt i starten av det norske campingeventyret. Han ble tilbudt Combi Camp i agenturforretningen sin, og dermed var det gjort. Den danskeproduserte tilhengeren kunne vippes enkelt opp og var klar for overnatting på et blunk. Det gjorde den til en innertier for Askjem, og fra da av satset han for fullt på campingvogner og etter hvert bobiler.


Askjems Camping-Center

Sommer året rundt

Firmaet har ligget på Sem siden 1969, og i 1992 trakk Kjell Erik Askjem seg tilbake mens broren Roar overtok. I 2002 satte sønnen til Kjell Erik, Odd, seg i sjefsstolen. Han forteller:

– Egentlig har alt gått jevnt og trutt oppover frem til 2007. Da klinket vi til og bygget et 6700 m2 innendørsareal. Det betyr at vi har plass til 150 modeller innendørs, både brukte og nye. Vinterstid er bygget en kjemperessurs for oss, og vi merker at kundene setter pris på å være tørrskodde når de handler. Vi pleier å si at her er det messe året rundt! – Den største forskjellen mellom faren min og meg, er at han er entreprenøren som bygget opp selskapet fra grunnen, mens jeg fikk anledning til å komme inn etter hvert med drømmer og ideer som jeg fikk lov til å sette ut i livet. Selvsagt var det spennende å ta over familiebedriften, konkluderer han blidt.


Daglig leder Odd Askjem i Askjems Camping-Center, det eneste i Skandinavia med rulletrapp

Endringer i kjøpemønster

Odd Askjem startet som salgssjef på Askjems allerede i 1994, og det gjør at han har fulgt nøye med på svingninger i markedet i 17 år:

– Mellom 1990 –1995 ble det solgt veldig få bobiler i Norge. Men da salget endelig eksploderte på 2000 –tallet var vi klare. Nå regnes bobil for å være trendy og praktisk for mange forskjellige kjøpergrupper, og økonomien blant nordmenn har blitt jevnt og trutt bedre ettersom årene har gått. Det er fremdeles godt voksne som kjøper, og i dag legger folk i gjennomsnitt 700 – 800.000 kroner ned i en bobil.

– Også på campingvogner har markedet endret seg, og da spesielt mye etter at køyevognene kom. Før var det kun folk i 50 –60 års alderen som kjøpte, men nå har barnefamiliene og folk i alderen 35 –40 år blitt en meget synlig gruppe. Det sier seg nesten selv – når du får rimelig strandlinje, ubegrenset fleksibilitet og massevis av lekekamerater til ungene i ett og samme kjøp – da vinner ofte campingvognen som et alternativ til båt og hytte. Bedriften hadde vært på plass i nybygget i knapt ett år før finanskrisen slo til. Odd Askjem forteller:

– Det var nok den største kneika jeg har vært med på, men det var bare til å brette opp ermene å trå til. Ved å skjære alle kostnader inn til benet gikk det bra likevel. År 2009 var det tredje beste året i bedriftens historie, så vi kom ut av det med begge beina i meget god behold.

– Faren min hadde nok hjertet litt i halsen akkurat i den perioden, og var en god støtte for oss. Personlig lærte jeg veldig mye om bedriften og markedet mens det sto på, og selv om det er lett å si i ettertid var det nok en om ikke god, så veldig nyttig erfaring for meg.


Liv Berndtsen og Odd Askjem går gjennom varene i utstyrsavdelingen

Mye på kalenderen

Seks ganger i året er det åpen dag på Askjems. Det er da Odd Askjem teller pølser når han gjør opp regnskapet:

– Når vi skal vurdere om arrangementene har vært vellykket, ser vi selvsagt på salget – men vi teller også antall spiste pølser. De nye lokalene åpner for at vi kan invitere massevis av mennesker og lage litt moro og miljø blant kundene våre. For mange fungerer vi som et møtested på vinteren. Og så er det jo hyggelig å vise frem alle modellene – du skal ikke ha en splitter ny Dethleffs bobil til 2,3 millioner da? Vi har det eneste utstillingseksemplaret i Skandinavia, fastslår han. I 1994 omsatte vi for 28 millioner, og i dag omsetter vi for 150. Etter nybygget i 2007, turbulensen i 2008 og 2009, og innføring av nytt datasystem i 2010 har Odd lovet de ansatte at det ikke blir noen store endringer.

– Vi skal sitte stille en stund og se at alt, både økonomi og drift, fungerer som vi vil. Så er det vel ikke umulig at det kommer noen nye drømmer og visjoner fra min kant etter hvert, smiler han


Selger Kim Martinsen sammen med kunder på ny jakt

Utvikling av ettermarkedet

Det er nok ingen som overraskes over at Odd Askjem eier både bobil og låner en campingvogn innimellom. Med tre barn og kone kjører han til Spania, Frankrike, Sverige og Danmark på familieferie med bobilen. Dog utenom sesong. Når han bruker campingvognen ligger den på en sesongplass ved sjøen, og der bor hele familien mens han selv pendler til jobben hver dag.

– Gjennom å campe selv lærer jeg enormt mye. Og det vi kommer til å satse på fremover nå, er ettermarkedet. De som handler, ønsker service og utstyr som øker komforten og gir dem maksimalt ut av sesongen. Vi har en stor utstyrsavdeling der det selges alt fra kopper og kar til sammenleggbare sykler og hagemøbler, og etterspørselen er stor.

– Verkstedet vårt er også en meget viktig del av driften – det er jo viktig at ting funker når det først er sol og sommer. Da kommer vi tilbake til det faren min bygde opp i sin tid, nemlig trygghet og service.

– Det er det Askjems alltid har stått for, og det skal det gjøre videre også, avslutter han blidt.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden