Bobiltesten: Bürstner Nexxo T 728 G: Detaljene på plass | Din Fritid
Bobiltesten: Bürstner Nexxo T 728 G

Detaljene på plass

Den er lys, romslig og luftig. Bürstner Nexxo T 728 G, 2014 modell, er en bobil for to, med plass til fire. Interiøret er i lyse farger og her er det mange forseggjorte detaljer.

Detaljer

En av detaljene vi satte pris på var putene i ryggen, både på forsetene og baksetet er det sydd inn glidelåser hvor det festes puter. De gjør seg visuelt, og setene føles også mer komfortable. En annen detalj er at toalettdøren, i tillegg til sin opprinnelige funksjon, også kan brukes til å stenge av den bakre delen av bilen, svært praktisk. Vi likte også meget godt lysspottene som enkelt kan flyttes fritt på skinnen.


Et av høyde-punktene i denne bobilen er sengene og alle detaljene på soverommet. Foto: Adele Afdal

Romslig

En av grunnene til at bilen føles romslig, foruten det faktum at den er 744 cm lang og 230 cm bred, er nok fraværet av senkeseng. Det gir en luftig følelse med god takhøyde som understrekes av den store takluken i front.


Døren til toalettet kan også brukes til å dele av den bakerste delen av bilen, Foto: Adele Afdal

Støy

I våre praktiske tester kjører vi alltid bobilene på grusvei. På denne Nexxo-modellen måtte vi umiddelbart kjøre til siden for å sjekke hva som var galt - da det knitret og smalt høylytt. Støyen viste seg å komme fra den isolerte plastkassen som er inntrinnet ved inngangsdøren. Dette er en plastkasse støpt i et stykke, og fylt med isolerende skum. Det burde være en enkel sak å kle denne kassen med et filt-liknende materiale på undersiden for å dempe lydene, noe som er helt nødvendig da vi opplevde at selv regn skapte mye støy. Ellers var lydnivået i førermiljøet under kjøring gjennomsnittlig, med 80 db. Noe overraskende var det at det er roligere i baksetet, her fikk vi målinger med et snitt på 75 db i 80 km/t, noe som er veldig bra!


Badet og den separate dusjen har den plassen du trenger, og vi liker godt løsningen hvor baderomsdøren kan benyttes til å dele av den bakre delen av bobilen. Foto: Adele Afdal

Løsningen

Den delintegrerte bilen har en løsning med kjøkken bak sittegruppen, kjøleskap og bad på den andre siden og separat dusj bak kjøkkenet. Denne løsningen gjør at døren til toalettet kan svinges helt opp og brukes til å stenge av hele den bakerste delen av bilen. Det betyr at det kan bli godt med privatliv og armsleng med soverom, bad og dusj i en enhet. Kjøkken og sittegruppe blir en egen avdeling. I mine øyne er dette en av de største fordelene med bilen. Den eneste ulempen med denne løsningen er at du må gå inn i dusjen eller opp i trappen til senga for å svinge den store døren helt rundt. Dusjen er separat og har suveren høyde og god plass.


Bordplaten på kjøkkenet har kun en liten arbeidsflate innerst i hjørnet - om du både bruker vask og kokeplater. Foto: Adele Afdal

Kjøkken

Det er lite plass til overskap på kjøkkenet, blant annet fordi Bürstner har laget et TV-skap i overgangen mellom kjøkken og sittegruppe. Det gjør at du får lett tilgang til skjermen når du sitter i fører- og passasjersetene, samt den smale sidesitteren. For den som sitter i baksetet er skjermen i praksis ikke tilgjengelig. Igjen en detalj som tilsier at denne bilen passer best for to personer. Når det gjelder overskapet på kjøkkenet har Bürstner falt for fristelsen til å lage et stort overskap, med en topphengslet dør. Her kunne vi ønsket oss to mindre sidehengslede dører som hadde utnyttet plassen bedre. Den ventilerte gasskassen med plass til to store flasker er plassert i hjørnet på L-kjøkkenet. Personlig kunne jeg ønsket at vasken med tilhørende ”tørkeplate” var plassert innerst på kjøkkenbenken - slik at den ledige benkeplassen ikke var innerst i hjørnet - men er lettere tilgjengelig når man skal tilberede maten. Det er grei passasje bak den som lager mat.


Foto: Adele Afdal

Førermiljøet

Nexxoen er meget behaglig å kjøre, og vår referanseperson på 187 cm, som til tider har utfordringer med for høy sittestilling i delintegrerte biler, fant seg fort til rette i førermiljøet. Bürstner har gjort seg flid med å integrere puter i ryggen på alle sitteplassene. For fører og passasjer er det sydd inn tre glidelåser og en borrelås i hvert sete. Selve putene er selvsagt et visuelt element som pynter opp, men de er også så behagelige at de har en komfort-funksjon. Et element som i mine øyne trekker ned helheten i førermiljøet, er den sorte plasttråden som går i overkant og underkant av vinduet. Disse brukes som feste for gardinen til frontruten og er veldig kjekk å ha, men her har vi sett andre og bedre integrerte løsninger. De klarer heller ikke å dekke hele frontruten i overkant.


Fraværet av senkeseng gir en god luftfølelse til sittegruppen i T 728G. Her kan fem personer spise middag rundt det todelte bordet. Foto: Adele Afdal

Sittegruppen

Bordet i sittegruppen er romslig, og det kan enkelt vris frem en ekstra plate. Bilen er registrert for fire, men her kan fem personer spise middag av hver sin tallerken og fremdeles er det plass til et par kjeler. Tenåringen i testpanelet vårt hadde ikke så mye til overs for ”marmor-imitasjonen” på bordplaten, og bilen er preget av svært mange ulike strukturer og materialvalg. Dette er noe de færreste vil tenke over eller oppfatte som en ulempe, men en designersjel kunne ønsket litt mer helhet og heller bruk av bevisste stilbrudd eller kontraster. Det er grei komfort på bakseteryggen selv om den er altfor rettvinklet. Det skyldes nok først og fremst de nevnte putene.


Foto: Adele Afdal

Forbedring ønskes

Bobilen har to separate enkeltsenger. En klar tilbakemelding til Bürstners designere, er at overskap som henger over hodeenden på sengen, må ha større klaring enn de centimeterne som det er i denne Nexxoen. Begge våre testpersoner som overnattet i bilen fikk flere slemme skallinger i overskapet. Noe lavere garasje og seng eller mindre overskap er nødvendig, etter vår mening. Vi møter stadig argumentet om at man lærer av sine feil, og at dette ikke blir et problem på sikt, men jeg synes uansett det er unødvendig å lage og selge en konstruksjon som har en slik åpenbar feil. Det er mulig å heve hodeenden av sengen om man for eksempel ønsker å lese. En praktisk detalj mange setter pris på, men en helt unyttig funksjon så lenge overskapene er plassert der de er… Begge sengene har praktiske tekstillommer hvor briller, mobiltelefon og bøker vil ha sin naturlige plass. Det er i tillegg to store koppholdere, og en felles hylle for andre småting. Praktisk og smart. Et tilleggsønske må være en usb ladeutgang til mobiltelefon. Det er mulig å re opp mellomrommet mellom sengene ved hjelp av puter som gir en ekstra sengeplass, med lengde på nesten 130 cm. En person på 175 cm som sitter på sengen, vil stange i taket. De fleste ville nok prioritert lavere senger på bekostning av lagringsplassen i garasjen.

Lysende smart

Bürstner Nexxo T 728 har tre steder i bilen hvor lyskilden er spotter på strømførende skinne. Vi synes løsningen er genial. Det betyr at det er enkelt å flytte spottene og dermed lysretningen hvor som helst på skinnen. Det er til og med mulig å flytte en spot fra en skinne til en annen om du trenger ekstra lys. Gjennomført praktisk og elegant!


Praktisk hengeskap med vippbart stativ for enkel adkomst gir plass til dressjakka - om du trenger det i ferien… Foto: Tore Afdal

Garasjen

Det er lys i garasjen og justerbare festepunkter på skinner. Høyden er 115 cm, mens bredden er 100 cm på det bredeste og 90cm på det smaleste. Det er mye plass som er godt utnyttet under sengene. Delvis ved at det er hyller som er tilgjengelige fra garasjen og delvis ved at fotenden av sengene er gassdempede og enkle å heve. Samtidig gir store skapdører god tilgang til lagringsplass under sengene På den ene siden er det et hengeskap med en smart kleshengerstang som lar seg heve for å gi lettere tilgang. Høyden her er delvis 86 cm og 99 cm. Under den andre sengen er det et par hyller og en del lagringsplass. Her er også Truma-varmeren plassert. Denne vil vi gjerne ha lenger frem i bilen, for eksempel under sidesitteren, da det fort blir for varmt om natten på soverommet, sammenlignet med resten av bobilen. Truma Combi 6E-varmeren har åtte dyser, noe som er veldig bra. Det er også flott å legge merke til viktige og nyttige detaljer; som ventilasjon under kjøleskapet og lagringsplass i det øverste trinnet til senga. Undersiden på bilen består kun av impregnerte og vannfaste sponplater.


Integrert kjøleskap og fryser i blank finish føles moderne.

Konklusjon

Det er nettopp kombinasjonen med nyttige detaljer og det lyse og romslige helhetsinntrykket som gjør Bürstner Nexxo T 728 til en attraktiv bobil. Modellen er perfekt for et par som først og fremst reiser alene, men som vil ha muligheten til å ha med to ekstra passasjerer (fortrinnsvis barn).

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden