: Laika 2015: Ny Ecovip-serie | Din Fritid

Laika 2015: Ny Ecovip-serie

Som en av få produsenter, presenterer Laika en helt ny serie bobiler for 2015-sesongen. Ecovip A-klasse får to modeller på syv meter og to modeller som er en halv meter lengre.

Moderne biler

De fire nye modellene heter 609 med to enkeltsenger, 610 med tverrstilt dobbeltseng, 709 med to enkeltsenger og 712 med frittstående dobbeltseng. Ecovip-serien har vært på markedet i mer enn 20 år, og har solgt relativt bra i Europa. Materialbruken i de nye modellene er egnet for tøffe forhold, som i Norge. Laika er en av de italienske produsentene som er spesielt opptatt av å lage bobiler som takler vinterbruk og nordiske forhold. Det er et merkelig paradoks her jeg i skrivende stund sitter på pressevisningen på deres fabrikk i Toscana, og gradestokken viser nærmere 40 grader i skyggen. Men de italienske produsentene har tatt seg selv i nakken og produserer moderne bobiler på høyde med det beste som lages i Europa - i sin prisklasse. Og de har vært nødt til å selge mer for eksport, siden det italienske markedet, som har vært Laikas viktigste, har hatt et kraftig fall de siste årene.

Lanseringen

Alle de ansatte, forhandlere og et stort pressekorps var vitne til den storsalgne lanseringen av de fire nye modellene i juni. Det var festmiddag på fabrikken for å feire 50-års jubileet, og akkompagnert med heftige rytmer, spotlyskastere og røykmaskiner, rullet det to nye Ecovip-A-modeller 709 og 712 ut i fabrikkhallen, som for anledningen var gjort om til festhall. Laika ønsker at Ecovip-navnet skal assosieres med innovasjon. De har fra før av fire Ecovip-alkovemodeller på programmet, og åtte mer og mindre kompakte halvintegrerte modeller - hvor mange aldri har kommet til Norge.


Laikas splitter nye Ecovip 609 er en enkeltsengmodell med høy standard og finish.

Nyheter

Laika forteller at de har en unik anti-flekk behandling på møblene, uten at vi har fått testet ut denne. Bordoverflaten er i et nytt plastmateriale, hvor fingeravtrykk ikke skal synes - det er dessuten ripesikkert og enkelt å gjøre rent. Den innvendige høyden på de nye Ecovip-bilene er 2,05 meter, noe som ikke bare er bra for luftfølelsen og lange personer, det gir også større skap. Senkesengen har to leselys og et usb-uttak for lading av mobiltelefon eller lesebrett. Gulvet i bilene er på én flate, og alle de nye Ecovip A-klasse-bilene kan leveres enten med Truma- eller Alde-varme.

Ecovip 609

Denne nye modellen er 6,99 meter lang og kan registreres med opptil fem sitteplasser. Separat skyvedør til soveavdelingen og to garderobeskap under sengene, med en tredje mulighet mellom sengene. Det er tilgang til garasjen fra soverommet, og der er det plass til moped. En god nyhet for mørke høstkvelder er at det er plass til en 22” TV i lukket skap. Det er fem sitteplasser i spisegruppen. Ecovip 610 er en modell med tverrstilt dobbeltseng, og selv om løsningen er plassbesparende (lengde 6,59 meter), er den lite populær i Norge.

Ecovip 709

Her er det ikke bare god innvendig høyde, men også de to enkeltsengene er lengre enn snittet, med sine 207 og 200 centimeter. Modellen er 7,5 meter lang og har fått et større kjøkken og en dobbel sidesitter, sammenlignet med 609. Garasjen har spesielt lav lastehøyde på 50 cm. Det er seks sitteplasser i spisegruppen. Ellers er spesifikasjonene mye lik Ecovip 609.


Det er to dører inn til badet på Ecovip 712, som er utstyrt med en frittstående dobbeltseng.

Ecovip 712

Denne modellen har separat dusj og såkalt queensbed (frittstående dobbeltseng), med elektrisk justering av høyden på inntill 30 cm. Badet på 712 har to adkomstmuligheter, og det er mulig å stenge av soveavdelingen med en dør. Det er to skap ved sengen og to kummer på kjøkkenet. Det er skoskap ved inngangen.

Jubilerer

Laika har vært på markedet i 50 år. Det hele startet på 1960-tallet da det ble mulig for stadig flere vanlige mennesker å kjøpe seg en bil, og Laikas første campingvogn var liten nok til å kunne trekkes med en Fiat 500. Les mer om Laikas spennede historie i Bobil & Caravan, utgave 1 i år. Du kan også lese denne saken på campingnorge.no.

Grunnsteinen på plass

Laikas fabrikk består i dag av ikke mindre enn sju ulike monteringshaller, som i tillegg ligger på hver sin side av en vei. Det betyr at betydelig ressurser går med til å transportere mer og mindre ferdige bobiler til de ulike hallene. Dette er ikke en holdbar situasjon for italienerne, men den vanskelige økonomiske situasjonen på kontinentet gjør det vanskelig for Laika å investere i ny fabrikk - selv om lysten og behovet er der. Laika produserer i dag 1100 enheter, mens den nye fabrikken på 30 000 kvadratmeter dimensjoneres til å kunne lage 4000 bobiler årlig. Dette er en betydelig satsing, noe Laika alene ville hatt problemer med å få til. Men fabrikken bygges med velsignelse fra eierne, som er Hymer-gruppen. Hymer-gruppen er den største aktøren på bobiler i Europa med sin markedsandel på nesten 30 prosent, og Laika understreker at det gir muligheter å ha en så stor og økonomisk solid aktør i ryggen. Det er planlagt at den nye fabrikken til Laika skal produsere for Hymer-konsernet, uten at detaljene rundt dette er kjent foreløpig.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden