Slik tar du C1-førerkortet

Veien til tung bobil

Hva gjør du når drømmebobilen veier mer enn 3,5 tonn, og du bare har B-førerkort? For å finne ut av hvor omfattende det er å ta førerkort for lett lastebil har Din Fritids redaktør satt seg på skolebenken.

La det først være klart at om du tidligere har hatt et C-førerkort som har gått ut på dato, så er det forholdsvis enkelt å fornye dette om det ikke har gått mer enn et år. Har det gått mer enn et år må du per dags dato ha ny oppkjøring, men det vurderes om det skal gjøres enklere. 

For de som aldri har kommet lenger enn til B i førerkort-alfabetet er det bare å forberede seg på flere kurs og en håndfull eller to med kjøretimer i lastebil. Det gjelder også de som er gamle nok til at de fikk tilbudet, men som unnlot å ta med seg retten til kjøretøy opp til 7,5 tonn på B-færerkort, se egen rammesak om dette.

Sist sommer var det en spent gjeng som møtte opp hos Tangen Trafikkskole i Mysen. De har spesialisert seg på å tilby opplæring i tyngre førerkortklasser. I «klassen», med påfallende mange menn, var jeg eneste person med ønske om å benytte førerkortet til tunge bobiler. For de rundt 12 andre deltagerne var det deres eksisterende yrke som tilsa utvidelse av førerkortet. I klasserommet satt det brannmenn, minibuss-sjåfører og en slakter.

 

Veien frem

Dette er hva du må gjennom for å få sertifikat for lett lastebil/tung bobil, med vekt opp til 7,5 tonn:

  • Grunnkurs tunge kjøretøy (3 timer)
  • Grunnleggende opplæring og trafikal del (kjøretimer - etter behov)
  • Kurs i ulykkesberedskap, sikkerhetskurs og lastesikringskurs (22 timer).
  • Så er du klar for teoriprøve og praktisk prøve på trafikkstasjonen.

Det høres omfattende ut, og skremmer mange. Men hvor krevende er det i realiteten?


En fornøyd redaktør Tore Afdal etter gjennomført opplæring og vellykket oppkjøring med lett lastebil.

Motivasjon

Det er ingen grunn til å legge skjul på at det å ta C1-førerkortet er krevende. Til sammen snakker vi om 25 timer på skolebenken og til praktiske øvelser. Slik Tangen trafikkskole hadde lagt opp dette, var det en bolk med teori og så noe praksis.

De praktiske kursene var høydepunktene, og da spesielt kurset som omhandlet brann. Det å kvele flere meter høye flammer med et brannteppe oppleves som heftig, og bare det å fyre av en brannslukker var det mange som aldri før hadde gjort.

Her var det nyttig læring for alle, og flere av momentene burde være standard for en bobilfører etter min mening. Det å sitte på skolebenken er uvant for mange, men det er ikke en spesielt krevende undervisning. Og følger du godt med får du et bedre grunnlag for å bestå teoriprøven.

Det som nok vil være demotiverende for mange bobilførere er at man er nødt til å lære seg såpass mye stoff som kun er relatert til lastebil. Det er ikke relevant for en bobilfører å kunne regler for hvile- og kjøretid, for eksempel. Men er du positivt innstilt er det nyttig informasjon å plukke opp uansett.

Men det er ingen tvil om at det hadde vært ønskelig med en bedre tilpasset opplæring for førere av bobiler som kun basert på kjøretøyets vekt har blitt plassert i lastebil-klassen.

Jon Anders Karlstad er kjørelærer, og svarer dette på spørsmålet om de har mange bobilførere som tar C1-sertifikat:

– I perioder har vi god pågang, mens det i vinter har vært stille. Totalt snakker vi kanskje om ti-tjue person per år, forteller Karlstad til Din Fritid.


Et typisk eksempel fra lastesikrings-kurset, i og for seg interessant - men åpenbart ikke like relevant for en kommende bobilsjåfør.

Gjennomføringen

Møtet med trafikkstasjonens byråkrati og formelle autoritet er uvant for mange. Jeg opplevde flere episoder underveis der jeg innså at dette tar tid - alt skal gjøres korrekt. Det hjelper å ha en trafikkskole man forholder seg til.

Fremdeles forstår jeg ikke hvorfor teoriprøvens spørsmål er formulert på en slik måte at det ofte oppleves som at det finnes to korrekte svar, men det ene er mer riktig enn det andre…


Dette er veien til C1-førerkortet, slik den forklares på nettsidene til Statens vegvesen. Tangen trafikkskole i Mysen tilbyr en fast pakkepris på 17 350 kroner, i tillegg kommer gebyr hos biltilsynet på 620 kroner (teoriprøve) og 1070 kroner for oppkjøring. Utstedelse av nytt førerkort koster 290 kroner.

Oppsummert

Det er ingen uoverkommelig oppgave å ta C1-førerkortet. Det tok meg to måneder fra første kurs til oppkjøringen var bestått. To hele arbeidsdager gikk med, og det ble selvsagt en del lesing av teori på kvelder og helger, men C1-førerkortet er på ingen måte et uoppnåelig mål. Tilfredsheten ved å vite at jeg kan ratte bobiler opp til 7,5 tonn er stor; større enn belastningen ved å gjennomføre utdanningen.

Et ekstra pluss er at jeg i etterkant opplevde å få en langt bedre forståelse for hvilke utfordringer tungtransportsjåfører har. Tar du C1-førerkortet vil bli trent i å håndtere situasjoner ved ulykker på en bedre måte. Kort sagt oppleves det å ta lastebil-lappen som en videreutdanning for deg som sjåfør, selv om du som bobilsjåfør ikke bruker mer enn kanskje en fjerdedel av kunnskapen som formidles.

Om du tenker at det å ta C1-førerkortet er læring, og også en fin mulighet for å få en tilbakemelding på hvordan du er som sjåfør, har du rett innstilling og vil oppleve at det er en smart investering!

 

På forsiden