Fricamping i Norge

En liten smak av Finnmark

I sommer var jeg på rundreise fra Nordkapp til Røros i forbindelse med Bobilboka Midt- og Nord-Norge. Den første delen tilbragte jeg lengst i nord sammen med Mette, og det er fra dette området jeg nå skal dele noen opplevelser og tips!

Magne Klann er forfatter av Bobilguiden, en dyktig fotograf og skribent for Din Fritid. Her er det mat i campingbilen før Magne og Mette er klare for nye eventyr!

Boka Bobilguiden Sørlandet og Østlandet har blitt en stor suksess etter at den kom ut i våres. Dermed er det duket for to utgaver til. Den første av dem blir Nord-Norge og Midt-Norge, deretter kommer Vestlandet.

Guiness-rekord

Men først et lite steg tilbake. Jeg hadde et annet stort prosjekt på planen i år - nemlig å seile en liten jolle alene fra Nordkapp til Lindesnes. Allerede i slutten av april la jeg jolla på taket av vår gode, gamle Volkswagen camper og kjørte mer eller mindre direkte til Skarsvåg. Det er jo ikke mulig å komme ned til vannet og få sjøsatt en båt ved Nordkapp. Seilturen var en enestående opplevelse, og til og med Guinness-rekord. Den blir også en bok: «Norge om babord», men det er en annen historie…

Bilen ble i hvert fall parkert i Skarsvåg, og i begynnelsen av juli dro Mette og jeg opp igjen. Fly til Tromsø, Hurtigruten til Honningsvåg og taxi til Skarsvåg. Der stod bilen og ventet, og eventyret langs landeveien kunne starte.

Et eventyr

Finnmark er et eventyr for bobilfolk. Ja, for alle andre også, for den saks skyld. Nordkapp er det som lokker mange opp hit, og tar man først turen dit, anbefaler jeg en rundtur lengst oppe i nord. For Mette og meg er det kysten som lokker aller mest. Landskapet er storslagent og variert med klipper, fjorder, sandstrender, byer og små fiskevær.

I Bobilguiden er det med både campingplasser, bobilplasser og steder som egner seg for fricamping. Vi har blitt ganske gode til å snuse opp fine steder å fricampe på etterhvert. Noen ganger er det enkelt, andre ganger påfallende vanskelig. I Finnmark kan man bli tvunget til å fricampe enten man vil eller ikke. Det er jo lange avstander, og langt mellom campingplassene.

Reinsdyr langs veien er ikke et uvanlig syn på disse kanter av landet.

Vi begynte turen i Skarsvåg, midt mellom Honningsvåg og Nordkapp. Bilen hadde vært i de beste hender: Bjørnar Pettersen driver Midnattsol Camping i Skarsvåg, og han tilbød meg å parkere hos ham i to måneder. Derfra dro vi til Nordkapp. Der ute kan man overnatte med bobil, men det er hyggeligere å stå andre steder, synes vi. Hva man velger kommer selvsagt an på været og hva man ønsker. Besøkssenteret på Nordkapp er stort, og vel verdt noen timers stopp.

Turen startet i Skarsvåg.

Nasjonal turistvei

Vi kjørte raskt videre på leting etter mindre folksomme steder. Vi kjørte tilbake langs E-69, via Honningsvåg, og videre sørover til Smørfjord, der Fv889 tar av til Havøysund. Veien går langs Revsbotn og Snefjorden og over noen mindre fjelloverganger til Havøysund. Selv om veien er en av de 18 veiene Vegvesenet har utpekt til nasjonale turistveier, er det mye færre turister enn i Honningsvåg. Veien passerer Selvika, der det ligger en svært forseggjort rasteplass tegnet av Reiulf Ramstad Arkitekter. Det er dessverre ikke spesielt tilrettelagt for å overnatte med bobil her, men det går an å stå på rasteplassen. Uansett er det fint å stoppe og kikke på betongskulpturen av en gangvei, som snirkler seg ned mot stranden.

Spesiell rasteplass tegnet av arkitekt Reiulf Ramstad Arkitekter i Selvika.

Havøysund er stoppested for Hurtigruten, og er et tettsted med omtrent 1000 fastboende. Vi tok veien ut til «Arctic View» ytterst på Havøya. Her er det vindmøllepark og en ny, fin restaurant helt ute på klippekanten 230 meter over havet. Utsikten herfra er nok til å ta pusten fra noen og enhver. Herfra ser man ut til Hjelmsøy, Ingøy og Rolvsøy. I virkelig god sikt ser man også til Sørøya, og ellers langt ut i Barentshavet. Det er fint å fricampe ute ved restauranten, og det er flere egnede steder langs veien hit og til vindmøllene. I Havøysund er det ingen campingplass, men en grei bobilplass midt i sentrum.

Hammerfest

Vi kjørte videre til Hammerfest. Verdens nordligste by er et hyggelig sted å besøke. Det er en fin bobilplass helt nede på kaia, med kort gangavstand til sentrum. Når vinden står på, slik den ofte gjør, vil det kjennes godt her. I så fall får man søke andre steder, eller bare kose seg innendørs. Bilen vil kanskje gynge som en fortøyd båt i vindkastene, men det har jo også sin sjarm.

Stabbursdalen nasjonalpark.

Tilbake i Porsangerfjorden fant vi noen fine steder å fricampe. Her er det ganske flatt og grunt langs store deler av fjorden. Med fricamping vil man jo gjerne komme noen meter unna hovedveien, og vi fant noen få steder der det er mulig. Ved Lakselv går det en grusvei til Stabbursdalen Nasjonalpark. Her er det fint å fricampe både innerst ved parkeringsplassen og langs veien inn. Her finner du også verdens nordligste furuskog. 500 år gamle trær er ikke nødvendigvis så høye, men de har karakter. Vi gikk bare en kort tur i dette fantastisk særegne skoglandskapet, men området er stort, og du kan gå langt innover hvis du vil. Gjerne med telt og sovepose.

Russland

Vi kjører ut til alle odder og nes og stopper mange steder østover, men her gjør vi et hopp til neste store skogområde. Pasvik er et sted man forbinder med bjørn og dyp villmark. Det går mange småveier i dette området, og det er en fin campingplass nede ved Pasvikelva. Langs veien ser du over til Russland, som ligger på den andre siden av Pasvikelva.

Vil du se Russland enda nærmere kan du kjøre til Grense Jakobselv. Lengst ute her er det en fin bukt og en plass som egner seg ypperlig for fricamping. Det sies at myggen her er stor som spurv og opptrer i mengder som etterlater menneskekropper tomme for blod på få minutter. Riktig så ille er det nok ikke, men et utvalg myggmidler er nok fornuftig utrustning i Finnmark om sommeren.

Mot Hamningberg.

Vi avslutter turen på Varangerhalvøya. Veien går langs fjorden fra Varangerbotn til Hamningberg. Varangerfjorden er den eneste fjorden i Norge som vender østover. Vi passerer Vadsø og Vardø, og kommer etter hvert til et landskap som er som tatt ut av Ringenes Herre. Svart fjell i forrevne formasjoner springer opp fra havet. Det er store bukter med hvit sandstrand og lakseførende elver. Veien går rett gjennom dette landskapet helt til man kommer ut til Hamningberg, et gammelt fiskevær som ikke ble brent sammen med resten av Finnmark under krigen. Dermed står husene fra 1800-tallet fortsatt. Stedet ble fraflyttet på 60-tallet. Husene er for det meste i god stand, og er i dag i bruk som hytter.

Jeg tar bilder av alle stedene vi reiser med drone, og du kan se noen av dem i denne artikkelen. I Bobilguiden blir hvert sted omtalt med bilde, kart og tekst over en hel side. Bobilguiden Nord-Norge og Midt-Norge kommer til våren