Nordlysvinneren 2017: Håvard vant Din Fritids Nordlyssafari 2017 | Din Fritid
Nordlysvinneren 2017

Håvard vant Din Fritids Nordlyssafari 2017

Siden 2014 har Din Fritid hatt gleden av å spandere et ukesopphold i Tromsø på heldige vinnere av vår nordlyskonkurranse. Nordlyssafari fra bobil er en spektakulær opplevelse, og her kommer en rapport fra årets vinner, Håvard Nyborg (tekst og foto):

Vi har alltid vært fasinert av nordlyset!

– Jeg har alltid vært fasinert av nordlyset, men det er ikke så ofte å se i Hedmark, hvor jeg bor.  Så jeg meldte meg på konkurransen til bladet Din Fritid. Selv er jeg halvt nordlending, men har aldri vært i Nord-Norge vinterstid og opplevd nordlyset. Som hobbyfotograf har det i mange år vært en stor drøm.

Gladmeldinga

Så kom det en mail fra Din Fritid om at jeg hadde vunnet Nordlyssafari til Tromsø. Det var ikke til å tro, men det måtte jeg jo - da jeg senere på dagen fikk telefon fra redaktør Tore Afdal. Jubelen stod i taket, så da var det bare for kona og meg å begynne å planlegge tur. Reisefeberen begynte å melde seg etter hvert som tiden for avreise nærmet seg. Vi skulle ta fly opp, låne bybobil i ei uke, og dra på tur med nordlysguide.

Så var vi på vei til Tromsø, overlykkelige over å være de heldige vinnerne.

Varm velkomst

En mandag i februar dro vi fra Gardermoen i 18 kuldegrader, og landet i Tromsø til regn og fire varmegrader. Vel fremme hos iCaravan ble vi godt mottatt, og fikk opplæring på leie-bobilen av hyggelige folk. Så dro vi videre til Tromsø Camping etter å ha fylt opp kjøleskapet. Challenger-bybobilen var ny og fin, litt mindre enn vår egen helintegrerte, men vi hadde lyst til å prøve denne typen bil. Det er enklere med en bybobil på smale vinterveier. Neste dag bød på regn og speilblank is. Takket være pigger under skoene og bra med grusing på campingen, fikk vi gått oss en fin tur til Ishavskatedralen.

Challenger-bybobilen var ny og fin.

På kvelden traff vi nordlysguide Geir Lia Hammer, som stilte opp med sin privatbil. Det var veldig overskyet, så han hadde liten tro på noe nordlys. Vi reiste mot Snarbyeidet, og plutselig stoppet regnet og skylaget letnet. Jeg fikk se ei stjerne på himmelen, og vi øynet håp om nordlys likevel.

Fotostopp

Vi stoppet på en parkering langs veien, og kunne nyte en vakker, stjerneklar himmel. Geir og jeg var raske til å finne frem fotoutstyr og stille opp kamera. Etter en liten stund begynte nordlyset å vise seg forsiktig frem. Etter hvert ble det som en bue over himmelen. Med øynene var det vanskelig å se fargene, men gjennom fotoapparatet og lange lukkertider ble det et vakkert fargeskue.

Et fantastisk skue!

En stor takk til Geir som gjorde dette på sin fritid. Vi fant tonen, og praten gikk lett. Kona koste seg også ute i vinternatten. Sjelden har vi sett en himmel så vakker og full av stjerner - og stillheten var god. Det ble mye frisk luft, så det var godt å ta kvelden etter en innholdsrik dag.

Havørn

Onsdag tok vi oss en kjøretur for å bli litt bedre kjent med Tromsø og området rundt. Vi endte på Sommarøy, og fant en fin plass med utsikt utover havet. Der kom plutselig en ørn glidende innover og landet like ved oss. Det måtte være en havørn, utrolig vakker var den! Jeg fikk noen fine bilder av den ved land, og i lufta da den fløy videre på sin ferd. Så dro vi tilbake over Kvaløya, forbi flyplassen og rundt sørenden av Tromsøya. Videre gjennom byen til Tromsdalen og Tromsø Camping.

Plutselig kom en havørn glidende og landet rett foran oss.

Neste dag hadde vi tenkt å ta fjellheisen, men på grunn av mye vind var den stengt. Da er det kjekt å bo ved byen, så vi besøkte Polaria. Her er det mye spennende å se; akvarium med seler, fisk, sjøstjerner og mye mer. Det var spesielt gøy å gå gjennom tunnelen der selene svømte over oss. Her så vi film på buet panoramalerret av nordlyset og fikk med oss forklaringen på hvordan det oppstår. Mektig vakkert!

Et besøk på Polaria er å anbefale.

Vi trosset den kalde vinden og gikk en tur gjennom byen. Stakk innom Peppes pizza, det smakte godt.

Besøk

Vi hadde selvsagt lagt ut bilder på sosiale medier om at vi var i Tromsø, og jeg fikk melding fra en kusine i Målselv om at hun og mannen stakk innom i sin bobil for overnatting på campingen. Vi ble invitert på ettermiddagskaffe hos dem, som ble til kveldsmat. Det var en kjempekoselig kveld, ikke så ofte jeg treffer familien fra Nord-Norge.

Vi ble glade da vi dro opp gardina på fredag og så sola skinne over fjellet. Fjellheisen var i gang, så det var bare å komme seg av gårde. Vel oppe var det glattis. Veldig lurt å ta med brodder på denne tida av året, ikke mange andre som hadde gjort det. Været var strålende, og det ble mange fine bilder og kjempefin utsikt ned på Tromsø by med fjelltoppene rundt, og sola som glitret i fjorden.

Tromsø badet i morgensol.

Flere muligheter?

Det klare finværet ga oss håp om å se nordlyset en gang til. Det ble ny kveldstur mot Kvaløya i retning Ersfjordbotn, men vi fant ikke noe der, dessverre. Derfor bestemte vi oss for å reise mot Oldervik en gang til. Det var en fin kjøretur i kveldsmørket, med lysene fra Tromsø som speilet seg i vannet. Vel fremme tittet nordlyset frem igjen, og det ble noen fargerike bilder av Aurora. Kvelden ble lang - enda godt vi hadde bobilen som var god og varm.

Før vi dro hjem ble det en kjøretur på E8 til Fagernes, og lunsj på en rasteplass i Lavangsdalen. Strålende sol og et vakkert landskap i vinterdrakt.

Så var plutselig avreisedagen der, med opprydding, pakking og vasking av bobilen.

Det var en utrolig begivenhets- og innholdsrik tur.

Tusen takk til Din Fritid for en topp uke i bybobil fra iCaravan. Takk til Tromsø Camping for fin plass med topp fasiliteter. Takk til nordlysguide Geir Lia Hammer.