Leier ut bobilen privat: Deler bobilgleden | Din Fritid
Leier ut bobilen privat

Deler bobilgleden

– Vi er virkelig glade i denne bybobilen. Ved å leie ut kan vi gi flere muligheten til å oppleve den samme bobilgleden, samtidig som vi finansierer hele bilen. Det er en perfekt løsning, forteller Grete Nilsen og Tommy Engan fra Melhus.

– Så langt har vi bare bra erfaringer med å leie ut. Vi opplever at mange er mer forsiktige med bobilen enn vi selv er. Nå er vi i starten av vår tredje utleiesesong, og det har kun skjedd ett uhell. En leietager kom slukøret tilbake og fortalte at han hadde laget en bulk. Vi tar et depositum som dekker egenandelen på kaskoforsikringen, i tillegg til selve leien, så det løste seg greit, det også, forteller Grete.

Helfinansierer

– Vi tok et valg om at skulle vi kjøpe bobil, så ville vi gå for en slik modell. Vi leier normalt ut bobilen ti uker i året, og det gir oss inntekter nok til å betjene lån, drift, dekk og service. Og noen ganger får vi også gjort oppgraderinger på denne flotte bobilen vår. Forrige prosjekt var en soft-close-løsning på skyvedøren. Dette er en kostbar løsning å ettermontere, men var noe vi ønsket oss - og nå er det på plass, takket være utleiepengene. Bilen har ikke bare vært på alle servicer – den har faktisk vært inne på verksted et par ekstra ganger, for vi vil at alt skal være i orden.

Ikke for sentimentale

– Vi ser på det å leie ut vår private bobil som en balansegang. På den ene siden har vi et nært forhold til bobilen, og vi bruker den selv som vårt hjem på hjul. Samtidig er det bare en bil, man må ikke bli for sentimental. Selv bruker vi alle funksjoner. Det er en god dusj, og vi steker gjerne bacon til frokost. Mange av dem som leier, er redde for å bruke bilen. Det synes vi er unødvendig – den er laget for å brukes. Det er jo bare å vaske etter seg.


Paret Grete Nilsen og Tommy Engan stortrives i sin bybobil. De vil gjerne dele de positive bobilopplevelsene med flere, og finansierer sin bobil med privatutleie.

Opplæringen

– Et område vi virkelig prioriterer, er dialogen med leietakerne. Det begynner med annonseteksten, hvor vi har med mange praktiske detaljer og formidler at dette er vår personlige bobil. Bilen har langsgående senger og helt spesielle egenskaper. Den er ikke mer enn seks meter lang, og oppleves kompakt og lettkjørt. På grunn av størrelsen er den enkel å parkere, også på vanlige parkeringsplasser. Dette er en typisk bil for to, og vi opplever at de som leier bilen er mye på farten. Når vi snakker så ivrig om bybobilen, blir også andre entusiastiske, og da føler vi at det blir ekstra artig å dele bobilopplevelsene. Det er jo ikke bra å ha en bobil som ikke blir brukt. Det er litt morsomt å tenke på at bilen har vært utallige ganger i Lofoten. Selv har vi aldri vært der, men nå kan jo bobilen veien, smiler Grete og Tommy.

Utstyr

Vi har solcellepanel og noen helt spesielle funksjoner på det kompakte badet. Derfor bruker vi lang tid på opplæring før utlevering av bilen. Minst en time. Det har vi gjort fra første utleie, noe som gir flere fordeler: Brukerne føler at de forstår og blir trygge på det tekniske utstyret på bilen, og de blir trygge på hvilke forventninger vi har til dem og bruken deres. Vi går også gjennom kjøkkenutstyret og ikke minst renholdet. Alt man trenger for å holde det trivelig underveis og til sluttrengjøring, ligger klart i bobilen. Det gir flere fordeler, for eksempel unngår vi at noen går løs på vinduene med vaskemidler som de ikke tåler. Når vi er så tydelige på våre forventninger blir det lettere for begge parter, forteller Grete og Tommy til Din Fritid.

Papirarbeid

– Før kundene våre møter opp for å hente bobilen, har vi skrevet kontrakt. Her er det avklart og tydeliggjort veldig mange detaljer. I tillegg har de i forkant fått en e-post med detaljert oversikt over alle tenkelige spørsmål de måtte ha. I bilen ligger det også en «instruksjonsbok for dummies», som vi har laget selv, smiler Grete.

– Og er det noe de ikke forstår, er vi alltid tilgjengelige på telefon, skynder Tommy seg å si.

Inne i bilen råder orden og system. Hyller og skap er merket med hva som skal være hvor, noe som er spesielt viktig i det øyeblikket man trenger førstehjelpsutstyr, refleksvest, brannslokkingsapparat og forsikringspapirer med veihjelp. De som kjører denne bilen skal ikke lure på hvor ting er, slår paret tydelig fast.

Et eget punkt under gjennomgangen før utlevering, er å gå gjennom tidligere småskader. Slikt er man jo vant til på vanlige utleiebiler, og vi synes det er naturlig å avklare slikt på en bobil også, forteller Tommy.

Fra 1 til 3 uker

– I år skal vi blant annet leie ut til et par som leier for tredje året. Det er kjempetrivelig! De fleste leier for to uker, men vi har leietagere som booker for både én og tre uker også. Selv har vi tilgang til hytte både på fjellet og ved sjøen. Derfor er det ekstra trivelig å vite at bilen blir brukt og kommer til nytte når vi selv ikke bruker den. Men vi har vel aldri brukt bobilen så mye selv som den siste tiden, på grunn av smittesituasjonen. En selvforsynt bobil er jo perfekt å bruke i disse tider, mener paret.

– Hvordan ser kontrakten deres ut?

– Vi begynte med en kontraktsmal vi fant på nettet. Vi tok med det meste av denne standardteksten, og la til det vi selv hadde tenkt på, og som var spesifikt for oss og vår bil. Flere vi kjenner har spurt oss om å få kopi av kontrakten, og det er jo bare hyggelig. Dette er visst smittsomt – nå har naboen vår også kjøpt bobil og begynt å leie ut!

Økonomien

– Vi har en forsikring som gir rom for utleie, og som dekker det meste. Vi gjør også en bakgrunnssjekk av alle leietakere og ber dem fortelle litt om seg selv. Vi vil jo sikre oss mot svindel.

Når det gjelder skatt, var det litt vanskelig å finne ut av detaljene. Har du mer enn 10 000 kr i inntekter, må det skattes av, og du er selv ansvarlig for å informere om dette i skattemeldingen.

Den skattepliktige delen av leieinntektene regnes som det Skatteetaten kaller kapitalinntekt, og beskattes med 22 prosent. Det er mulig å få fradrag på utleie, siden rene kostnader som annonseutgifter, overmadrasser og rengjøringsmidler føres opp som kostnader. I tillegg kan man (satsen gjelder for inntektsåret 2020) trekke fra 2,8 kr per kjørte kilometer.

Det første året fikk vi inn rundt 100 000 kr på utleie, og endte opp med å betale rundt 7-8000 kroner i skatt. Da hadde vi nok litt ekstra kostnader også, og kjøpte blant annet målsydde overmadrasser, avslutter Grete Nilsen og Tommy Engan fra Melhus fornøyd.

Se mer her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/delingsokonomi/utleie-av-losore/

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden