Ekstrembobil: Svenskbygd kraftkar | Din Fritid
En real kjempe av en bobil som krever sju trinn for å få en grei adkomst.
Ekstrembobil

Svenskbygd kraftkar

I en verkstedhall et sted i Sverige, står en av de mest eksklusive og mest kompetente bobilene som noensinne er bygget i landet. Det er en nesten ni meter lang bobil basert på et lastebilchassis fra MAN. Bobilen har ikke modellnavn, eierne kaller den rett og slett «Mannen».


Planløsningen er eierne mest fornøyd med. Rikelig med gulvplass gjør det enkelt å bevege seg om bord. De satenglakkerte (med noe mindre lysrefleksjon enn høyglans) møblene i heltre skaper en sober atmosfære. Legg merke til alle overskapene og de store vinduene.

«Mannen» er ikke den første bobilen paret har fått bygget. Det er deres niende spesialbygde hjem på hjul! De har også tidligere eid en rekke serieproduserte premium-bobiler. Din Fritid har tidligere skrevet om deres forrige bygg, en Volvo-basert bobil de fikk bygget av S. Karosser i Dorotea. Du finner artikkelen på dinfritid.no om du søker opp «Made in Sweden».

Teknikk og frihet

Jeg skriver «paret» og ikke navnene deres fordi de ønsker å være anonyme. Uavhengig av det, er begge ekte bobilentusiaster. Hun liker bobillivet, friheten. Han også. Men han har også en genuin interesse for kjøretøy og teknologi. De reiser gjerne nordover med bobilen. De vide viddene og den storslåtte naturen lokker.

I løpet av vår samtale kan jeg merke deres entusiasme og engasjement. Som når hun forteller om drømmen om å bo i bobil over lengre tid, og gjerne permanent, og hvordan hun elsker å campe i den lille bygda Abisko i Kiruna. Hans stemme stiger én oktav og ordene kommer raskere, når han snakker om teknologien om bord.

Et godt lag

Når jeg spør henne om hvordan det er å ha en mann som har som hobby å bygge bobiler, får jeg det jeg tror er et romantisk svar.

– Det gjør meg glad å se hvor godt han føler seg av å planlegge og tenke på best mulig løsning på alt mulig.

– Får du bestemme eller er det hans prosjekt helt og holdent?

– Planleggingen skjer fortløpende. Vi diskuterer hvordan bilen vi allerede har fungerer, og hva som kan gjøres bedre. Når det gjelder interiørløsningen har jeg definitivt en finger med i spillet. Men det tekniske tar min mann seg av, avslutter hun med et smil.

Felles prosjekt

De forteller at de begge kjører bobilen og kjenner alle systemer om bord. De anser det som en forutsetning. Begge elsker å kjøre lastebil. Så mye at de flere ganger tok ut chassiset på kjøretur. Bare fordi det er gøy å kjøre lastebil.

Med så mye erfaring fra bobillivet, vet de at uforutsette ting kan skje. Pumper som ryker, vannlekkasjer, varmeovner som streiker, batterier som dør, drivhjul som sklir i stedet for å kjøre.

Derfor er bilen planlagt å ha doble systemer på de fleste funksjoner. Og alt er overdimensjonert. Eller hva sier du til et elektrisk system med åtte (8!) 200 Ah 24 volt litiumbatterier, fire omformere og fire ladere? I tillegg er det solcellepaneler på taket med en kapasitet på 1760 watt. Om ikke det skulle være nok, kan du starte aggregatet på 15 kW. Det er ikke sannsynlig at du blir strømløs i denne bilen.

Luftvarmer med mer

Hovedvarmeren om bord er en Truma Combi 6DE, en vanlig varmekilde i bobiler. De to AC-enhetene for oppholdsrommet er utstyrt med varmepumpe, slik at du også kan varme opp oppholdsrommet med disse dersom det ikke er for kaldt ute.

Med tanke på hvor godt isolert oppholdsrommet er, vil varmeovnene ha en enkel jobb med å holde varmen om bord. Taket er åtte centimeter tykt, veggene på seks. Det er dobbeltgulv her, hvor det nederste gulvet er på seks centimeter og det øverste har fire centimeter tykk isolasjon og et to centimeters lag med tregulv.

Vinduene er bedre isolert enn i et vanlig hus, og det samme gjelder taklukene. Siden oppholdsrommet i praksis er en boks, er det like godt isolert overalt.

Imponerende tall

Chassiset fra MAN er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, men du kan koble inn forhjulene ved behov. Forhjulsdriften er hydraulisk, og du kan kjøre bilen med kun hydraulikken. Hvis du for eksempel vil flytte bilen uten å vekke bobil-naboen.

Firehjulsdrift øker mulighetene. Du takler isete veier, sand og bratte bakker. Men dette er ikke en terrengbobil for avansert terrengkjøring.

Eierne verdsetter tryggheten i det å kunne koble inn forhjulene når det er nødvendig. Selv om man kanskje aldri havner i en situasjon hvor det er nødvendig. Men å vite at man har muligheten gir fred i sinnet.

Motoren er på 13 liter og 510 hk. Dreiemomentet på massive 2600 Nm. Likevel holder drivstofforbruket seg på rundt 1,8 liter/mil.

Fornøyd med løsningen

Den Volvo-baserte bobilen de hadde fra før var like kompetent, med minst like avanserte systemer om bord. Men siden den hadde 1,5 hytte og var litt kortere, var oppholdsrommet mindre. Uten å være direkte trangt, bør vi legge til. Volvoen hadde en planløsning med en U-formet sofa foran, kjøkken og bad midt på og et soverom bak.

«Mannen» er 40 cm lengre enn Volvoen, har et enkelt førerhus og oppholdsrommet er plassert nærmere førerhuset. Totalt gir dette noen meter lengre boareal. Sofa og bord er nå plassert bakerst, kjøkkenet i midten og et delt bad på hver side av gangen til soverommet. Det føles åpnere og luftigere. Ikke minst takket være de store, store vinduene. Bak i sittegruppen har du en nydelig utsikt.

Den ekstra lengden er brukt til å få inn et skrivebord med plass til en bærbar PC. Fremdeles er det rikelig med gulvplass, og du kan enkelt passere en person som jobber på kjøkkenet.

Tungt prosjekt

Tanken var at bilen skulle stå klar for ett år siden. Men pandemien og mangelen på komponenter skapte forsinkelser. Bobilen var planlagt bygd på et Volvo-chassis. Men Volvo kunne ikke holde den lovede leveringstiden som ble utsatt 6 måneder. MAN-chassiset ble også forsinket, men ikke så mye.

Eierne ønsket selv å koordinere innkjøp og håndverkere til å bygge bobilen. Men leveringsforsinkelsen gjorde at den godt planlagte jobben ble langt mer tidkrevende enn planlagt. Prosjektet tappet til tider unødvendig mye på humør og tålmodighet, forteller paret. Desto mer fornøyde er de med den ferdige bobilen som nå endelig kan brukes på turer. Forhåpentligvis bekymringsfrie drømmeturer!

Fakta om “Mannen”

  • Chassis MAN TGS 18-510
  • Motor: 13 liter 6 syl turbodiesel 510 hk
  • Dreiemoment: 2.600 Nm
  • Totalvekt: 18 tonn
  • Driftsvekt: 14.800 kg med halvfulle tanker
  • Aktiverbar 4WD
  • Mål (LxBxH): 890 x 250 x 380 cm
  • Hjulbase: 4800 mm
  • Vann: 900 liter
  • Gråvann: 570 liter fordelt på to tanker
  • Toalettank: 370 liter
  • Dieseltank: 1360 liter
  • AdBlue: 83 liter
  • Prislapp: Hemmelig (men anslagsvis rundt 7 millioner SEK)

Elektronikk

  • Batteri 8 x 200 AH litium 24 volt
  • 2 x 8 kw Victron invertere med 200 A lading
  • Backup 2 x 5 kw invertere med 120 A lader
  • Solcellepaneler på 1760 watt
  • Aggregat på 15 kW med dedikert kjøleenhet

Oppvarming, klimaanlegg

  • 2 x AC/varmepumpe i bodelen. Én plassert i soverommet.
  • Truma dieselvarmer Combi 6DE.
  • Dedikert kjøling for elektronikkrommet.
  • Vanntankene kjøles med ventilasjon, men ikke med AC.

Annet utstyr

  • Hydrauliske støtteben, plug-in hydraulisk 4WD, parabol, 3 TV-apparater, lydanlegg fra NAD med subwoofer, ekstra varmtvannsbereder, induksjonstopp, stekeovn, kjøleskap med doble frysere og doble kompressorer, doble trykkvannspumper (en i reserve), to 360° kamerasystemer, sykkelstativ for to elsykler med elektrisk heis.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden