: Test: Triple E - En annerledes ”leddet bobil” (2002-modell) | Din Fritid

Test: Triple E - En annerledes ”leddet bobil” (2002-modell)

Som alle vet, er det fordeler og ulemper med både bobiler og campingvogner. Hva med en mellomting? Det finnes ikke, sier du? Jo, det finnes og kalles i Amerika for fifth-wheeler. I Norge har vi ikke funnet noe navn, men hva med ”leddet bobil” eller ”integrert” campingvogn. Vi ser på Triple E, FS305RL.

Det fleste bobilmerker fra ”over there” kommer fra USA, men ikke Triple E som produseres i Canada. En del biler har vært tatt inn til Norge i rundt tyve år, så helt ukjent er navnet ikke. Det selges fortsatt en del biler og noen fifth-wheelers. Det bør og nevnes at i år 2000 feiret fabrikken 30-årsjubileum, så noen nybegynner er de så visst ikke. De første som slår meg etter å ha studert en ikke europeisk vogn/bil, er at alle detaljer er utført på en annen måte enn det som gjøres her på kontinentet. Biler og vogner her fortoner seg som snytt ut av samme nese til sammenligning. Men det er også kjente trekk fra de amerikanske bilene, f.eks. de massive eikedørene i skapene med messinghåndtak og snepplås. På vårt hjemlige kontinent er dørlåser av typen ”push-lock” nærmest en standard. Disse hindrer skapdørene i å åpne seg under kjøring. Grunnen til at dette ikke er nødvendig der borte, må være at alle veiene går rett fram. Snepp-lås er nok ikke det riktige i vårt svingete land.

Utvendig

Fasongen på denne doningen skiller seg klart fra det vi er vant til. Framparten som ligger over pickupen lasteplan har selvfølgelig fått hevet gulvet betraktelig. Innvendig finner vi her soveværelset. Svingskiven er en miniutgave av den vi finner på store semitrailere og kalles ”baby hitch”. Importøren Kaiander kjører liksågodt hele pakken med ekstrautstyr som standard, noe som blant annet medfører at hengeren har elektriske støtteben istedenfor sveivbare. For å kople fra bilen, slippes støttebenene ned, forparten heves elektrisk til svingskivene her en liten klaring. Sperren på skiven fjernes, og etter at den elektriske kontakten er trukket ut kjøres bilen fram. I tillegg er det manuelle støttebukker bak , men disse er det ikke nødvendig å bruke da fjæringen er såpass stiv.

Overflaten utvendig er glassfiber, hvitlakkert med dekor. Endestykker, tak og sider er hele enheter som er skjøtt sammen. På taket finner vi fire takluker, air-condition og hetten på kjøkkenavsuget. Vognen har elleve vinduer og en mengde små luker for tekniske innretninger. Tre luker tett ved hverandre gir tilgang til vitale deler (styringselektronikk o.s.v.) for varmeovn, vannvarmer og kjøleskap. Det er tilkopling til strøm, vannettet, telefon og kabel-TV. Noe av dette er fremtidsmusikk i Norge, men det begynner å komme sørover i Europa. Sist men ikke minst ser vi utvendig omrisset av en ”slide out”-vegg. Stuen kan altså utvides.

Vi går inn

Fra bakken og opp til terskelen er det 86 cm. En manuell trapp som lettvint vippes ut har tre trinn og gir en grei innstigning (høyeste trinn 30 cm). Døråpningen er hele 72 cm. bred og har egen fluenettingdør. Innenfor døren står vi inne på gulvet, eneste kuldebro ved inngangspartiet er dørkarmen i gjennomgående aluminium. Herfra betjenes ”slide out”-veggen, som kjøres ut elektrisk. Pakningene rundt denne ”skuffen” er så tette at luft suges inn med stor kraft når veggen kjøres ut. Det er helt klart at med veggen ute blir det romslig inne. Det er uvant med så stor åpen gulvflate.

Innredning

I motsetning til andre amerikanske bobiler jeg har sett, er denne relativt nøktern innvendig (les praktisk). Fra inngangsdøren, langs kjøkkenbenken og fram til trappen mot soveværelse er det linoleum, ellers er det tepper. Møblene er ikke så svulmende som jeg har sett andre steder, dette er spiselig for en europeer. I hekken er det montert et panoramavindu. Innenfor er det to lenestoler, parker vognen med bakenden mot utsikten og du kan nyte denne fra en komfortabel stol. Møblene er i eik, i dørene er det mye massivt treverk men en del flater i skapene er tynn foliert finer (for å spare vekt) . Bra finish, men jeg så gjerne dørene var låst under kjøring. Fra bakenden og framover finner vi på venstre side sofa og spisegruppe (i skuffen) så kommer en skapseksjon med radio, TV, DVD o.s.v. På høyre side kjøkkenbenk og skapseksjon med kjøleskap. Videre framover (opp en trapp) toalettrommet på venstre side og en vaskebenk med skap på begge sider på høyre. Videre framover ligger soveværelse.

Kjøkkenbenk

Kjøkkenbenken (225 x 60/92 x h 89 cm.) kan trygt kalles romslig. Over komfyren med tre bluss og stekeovn, er det en skikkelig avtrekksvifte. Det er to vaskekummer, godt lys, to dobble stikkontakter og stort vindu. Har kan far virkelig slå seg løs. Til venstre for benken finner vi kjøleskapet (RM 2852) med 170 ltr. kjøl., 57 ltr. frys og utstyrt med AES og mikrobølgeovn. Overskap og spesielt mange skuffer, gir mye oppbevaringsplass.

Bad

Toalettrommet (126 x 106 x h 199 cm.) inneholder spyletoalett med fast tank (120 ltr.) og sittekar. Jeg vet de har vanlige dusjer i Amerika, så hvorfor alle bobiler derfra har sittebadekar skjønner jeg ikke. Dusjer de under kjøring? Alt er greit utført, men interiøret er noe kjedelig fra det vi er vant til. Dessuten mangler oppbevaringssteder for såpe, sjampo o.s.v. slik at dette ikke må pakkes bort under kjøring. Det er ikke vindu, men takluke med vifte. Tvers over gangen er vaskebenken. Med underskap og skap over vasken. På hver side av vasken er det to store garderobeskap.

Soveværelse

På hver side av sengen finner vi også to klesskap, dog mindre. Sammen med overskap og noen skuffer skulle hele sommergarderoben kunne bli med på sommerferie. Sengen (190 x 160 cm) har en 18 cm. tykk fjærmadrass. Over sengen er det en takluke med stor vifte. Det må og nevnes at sofaen bak er en sovesofa, og etter å ha blitt vippet fram, gir en seng på 180 x 133 cm (ryggputene gir 10cm ekstra i lengden). Det er altså soveplass til fire. Fire er det og plass til ved spisebordet, dette er ikke en vanlig sittegruppe, men et vanlig bord med fire vanlige spisestuestoler.

Teknikk

Både gulv og tak er dobbelt. I gulvet finnes fem store ventiler for varmluft, og i taket syv ventiler for air-condition (inkludert i prisen). Varmeanlegget på 7 kW fungerer bra, men kan ikke reguleres i trinn og støyer en del. Det er kun gassvarme. Vannvarmeren på 24 ltr. drives både av gass og strøm, vannsystemet har trykkvannspumpe. Det utvendige bagasjerommet i fronten har målene 170 x 40 x h 75/ 55 cm.

Konklusjon

Dette var annerledes. Meget romslig og fin innredning. Uvant med ordentlig sofa og spisestuemøbler. Masse utstyr er inkludert i prisen. Kan brukes under både kalde og varme forhold. Bra teknikk. Et hakk mer omfattende å rigge klar for kjøring enn en bobil. Noe støyende varmeanlegg.

Tekniske data

Pris: 650.000,- NB! Det trengs en pick-up Lengde: 920cm Bredde: 244cm Høyde: 328 (uten airc.) Totalvekt:3911 kg Nyttelast: 650 kg Senger: 190 x 160, 180 x 133 cm Toalettrom: 126 x 106 x h 199 cm Kjøkkenbenk. 225 x 60/ 92 x h 89 cm Kjøleskap: Elektrolux RM 2852 170 + 57 ltr. AES Varmeanlegg: Atwood 7000W Bagasjerom: 170 x 40 x h 75/ 55 cm Friskvann: 175 ltr. Spillvann: 242 ltr. Gass: 2 x 11 kg. Ekstra batteri: 2 x 135 Ah Antall beboere: max 4 11 vinduer m/ dobb. glass, 4 takluker Lader: 55 A

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden