Smart sengeløsning
Etruscos bybobilmodell CV 640 PB på Fiat Ducato har et spesielt smart trekk, nemlig en høydejusterbar langsgående dobbeltseng.
Bürstner Campeo TD
For 2025-sesongen lanserer Bürstner en helt ny allroundserie på Fiat-chassis. Dieseldrevet varmer er standard, og alle modeller kan også leveres med solcellepaneler. Selvsagt er det app-styring, MyBürstner-appen er oppgradert og standard på den nye serien.
Hva får du for 279 000 kr?
Vel, snakker vi om bobil så er den både gammel og uten garanti. Men, velger du campingvogn, og gjerne en brukt sådan, så får du en super reisevogn for to. Vi har sett nærmere på en tre år gammel Hobby 470 UL OnTour.
Prøvekjørt: Før og etter oppgradering
Janne Wallberg har hatt flere bobiler, alle Kabe. Den første var en halvintegrert TM 750. En treakslet i910 på Fiat var med i noen år. Da Kabe gikk over til Mercedes fulgte han med. Noe han ikke angrer på. Spesielt fornøyd er han med motor og automatgir. Han kjører rolig, aldri over 95 km/t. Da vil den store bilen i gjennomsnitt ha 1,1 liter per mil. Ikke ille. Janne bruker bobilen året rundt og ser ingen grunn til å bytte merke.
Installasjonen
Først fikk vi prøvekjøre bobilen med originalfjæringen. Så fikk vi følge installasjonen av AL-KO Comfort Drive på verkstedet, og så fikk vi prøvekjøre oppgradert bobil. For en drømmedag!
Folkevognbussen er 75 år
Volkswagen Transporter er det nyttekjøretøyet som lengst har vært i produksjon i Europa. Den 8. mars 1950 rullet den første Transporteren, eller T1, ut fra produksjonslinjen i Wolfsburg. Siden den gang har over 12,5 millioner flere VW-busser fulgt etter.
Campingbilen
VW T1 er et ikon, men det virkelig praktiske gjennombruddet som campingbil kom med T3. Den tredje generasjonen Transporter hadde banebrytende teknoloi, som katalysator, turbodiesel og firehjulsdrift. Og ikke minst, den kom i en campingbilutgave kalt California.
Jubileumsnyhet fra LMC
Tracer er en splitter ny bobilserie fra LMC, for å feire 65 år som produsent av vogner og bobiler. Navnet er inspirert av den ordrette oversettelsen «sporingsenhet», og symboliserer den nye, fremtidsrettede retningen innen LMCs bobilmodeller, forteller selskapet til Din Fritid.
Bestselger
8F-serien er Rapidos enkleste helintegrerte serie. Men inne i bilen føles den alt annet enn enkel, snarere litt luksuriøs. Møblene er stilfulle, fargepaletten lys og innbydende, og sengene er som å krype ned i en kremkake. Jeg forstår godt at dette er en av Rapidos bestselgende modeller.
Nytt bobilmerke lanseres
Erwin Hymer Group vil i år lansere et nytt bobilmerke. Navnet er Corigon, som jeg ikke klarer å spore opphavet til. Men kanskje det klinger bedre i ørene til tysk- eller fransktalende. For det er i Tyskland og Frankrike merket lanseres først.
Webasto dieselvarmer i bybobil
Det finnes en rekke løsninger for å holde bobilen og vogna varm. Alle har sine fordeler og ulemper. Derfor tok vi en bybobil på langtur vinterstid for å teste en Webasto dieselvarmer.
Bakhjulsdrevet luksus
Dette er ikke en bobil for alle, la det være sagt med en gang. Men er du blant de som har behov for å trekke tung last og komme deg opp islagte bakker uten å inngå kompromiss på bo-komforten, så er denne utgavens testbobil en av få på markedet til jobben.
Nytt vognmerke!
Next er et helt nytt campingvognmerke, lansert nå i mars. Det er Fendt som står bak, og nysatsing er gjort for å ruste seg for nye tider, kan produsenten fortelle. Først og fremst handler det om å nå en yngre generasjon med en tydelig ung og frisk profil, og å tilfredstille vektkravene til elbiler.
Åpen løsning
Med sin trivelige sittegruppe i front, et kompakt kjøkken og to enkeltsenger byr denne 2025-modellen fra Adria på en romslig og åpen interiørløsning. Og badet, det er et eget rom i full bredde bakerst.
Vannbåren dieselvarmer
Jeg fikk tilbringe et knapt døgn i en av Aldes testbiler for å oppleve deres splitter nye dieselvarmer, Compact 4000 D. Bilen er en Adria Twin bybobil. Det passet meg perfekt siden jeg nylig har tilbrakt en lengre periode i en Adria Twin med en Webasto dieselvarmer. Så jeg har en fersk og sammenlignbar referanse.
Rendyrket luksus
Carthago er kjent for å lage premiumbobiler. Testens treakslede chic e-line på nærmere ni meter er ikke toppmodellen, men likevel et skikkelig flaggskip. I denne praktiske testen har vi testet soverom, bad, kjøkken og ikke minst kjøreegenskapene i en fabrikkny 2025-modell.