Test: Pilote Reference – Fransk flyver (2005-modell)
Dette er altså ingen nykommer på markedet, selv om det var stille rundt merket i Norge på nittitallet.I dag tilhører Pilote et foretak som består av Le Voyageur, Bavaria, RMB, og Frankia, og til sammen produserer de over 3000 bobiler i året. Pilote, som er den største i familien, holder til i en liten vinby i nærheten av Nantes. Reference tilhører mellomklassen hos Pilote, og Pacific (P) tilsier at det dreier seg om en halvintegrert. Mens Galaxy (G) betyr helintegrert. Vår G680 som altså er helintegrert kan også fåes som halvintegrert og har betegnelsen P650. Bilen bliver da 70.000,- kroner billigere. Planløsningen er den typiske “mor og far” løsningen, dog med helintegrert førerhus, lik den Solifer vi omtalte i forrige nummer.
Utvendig
For de som har hørt rykter om at sideveggene i Pilotebilene sprekker i kulda, kan vi nå berolige med at glassfiberplatene er byttet ut med aluminiumsplater. Det betyr ikke at all glassfiber sprekker i kulda, men hos Pilote har det vært benyttet en kvalitet´som ikke har holdt mål. Så utvendig finner vi hvitlakkert aluhud med beskjeden dekor. På høyre side finner vi to vinduer, dør og gasskassen (2 x 11 kg), luke til bagasjerommet bak (140/ 112 x 148/ 190 x h 57 cm) og luken til det fremre bagasjerommet (82 x 59 x h 33 cm). På bakveggen er det kun et skyvevindu over hodeenden av dobbeltsengen. Venstre side har to vinduer pluss luke for ovn og førerdør. Som vanlig for helintegrerte er det ikke dør for passasjeren i førerhuset.
Under
En titt under bilen viser et flatt gulv hele veien, skrudd på Fiats originale chassis. På undersiden henger reservehjulet og spillvannstanken. Batterikassen for bodelsbatteriet henger og under, og er tilgjengelig ovenfra. Spillvannstanken er isolert og har et 220 volt varmeelement. Tilførselsslangene er ført under gulvet, de er riktignok isolert, men her vil det lett bli stående vann som fryser over natten. Taket har fire takluker hvorav en Heki 3, de andre er av typen Omnivent. Disse taklukene er vanligvis av en type som ikke slipper lyset igjennom, så også to av disse. Men de er likevel utstyrt med rullegardin?
Vi går inn
Døren er solid, har låsebolter både oppe og nede og vindu til å åpne med både rullegardin og fluenetting. Videre har den sentrallås (sammen med førerdøren) og søppelbøtte på innsiden. Bilen har elektrisk stigtrinn som fører videre til det nedsenkede trinnet på innsiden av døren. Trinnhøydene er 26, 23, og 22 cm som er en komfortabel innstigning. Det innvendige plasttrinnet og hjulkassene bak er isolert selv om isolasjonen er tynne greier.
På innsiden finner vi til venstre seksjonen med kjøleskap og TV hylle over. Viderebakover dobbeltsengen, tvers ovenfor denne toalettrommet, og framover garderobeskap,vinkelkjøkken og sittegruppe. Møblene er holdt i en lys varm dekor og valget av stoffer i putene må anses å være bra så lenge man ikke har vært i for eksempel en Bürstner. Dagens bobiler holder et høyt nivå på innredningene og denne bilen ligger på ingen måte etter de andre. Det er dessverre slik at det inntrykket man får av interiøret i det man entrer bilen første gang er meget avgjørende for valg av bil.
Kjøkken
Kjøkkenbenken i vinkel (104 x 52/110 x h 94 cm) har stekeovn, mens kjøleskapet (Dometic RM 7601L 138 ltr. hvorav 25 ltr. er fryseskap) er plassert på motsatt side i bilen. Skapplassen i benken er likevel noe redusert da den inneholder stekeovnen pluss varmeovnen ( Truma C 6002) som står i hjørnet. Denne er tilgjengelig utenfra. Til sammen er det et lite skap under stekeovnen, to trådhyller som kan trekkes ut og bestikkskuff. På benken er det tre kokebluss og oppvaskkum, begge emaljert grå. Blussene har elektronisk tenning og glasslokk mens kummen har lokk av tre som også kan benyttes som skjærefjel. I hjørnet er det dessuten søppelbeholder. Vi har mange ganger mast om mer praktiske overskap, spesielt på kjøkkenet. Her så det lovende ut med romslige skap med høye dører, men plassen inni var dårlig utnyttet, hyller manglet helt. Under overskapet var det avtrekksvifte og to spotter, videre stikkontakter for 12V og 220V. Over benken fant vi også termostaten for varmeovnen som vel burde ha vært plassert lenger unna kokeblussene. Lufting kan besørges av vinduet over benken og takluke.
Bad
Her har Pilote gjort en vri på et vanskelig tema. Som kjent blir det alltid trangt med dobbeltsengen og toalettrommet side om side. Bakerst i bilen, i hodeenden av sengen er bredden på sengen 140 cm hvor god bredde trengs mest. På den andre siden av veggen, i dusjen er det fortsatt over 80 cm. Så ved overgangen fra dusj til toalettrommet skrår veggen videre mot sengen og i andre enden av rommet (innenfor døren) er bredden 90 cm. Målene blir da 82/ 90 x 90 x h 195 cm som er nok til at det ikke virker så trangt som i mange andre biler med samme løsning. Rommet har overskap og benkeskap som gir nok skapplass. Toalettet er som vanlig av typen PP C200, videre er mye av interiøret i tredekor. Dusjen har målene 82 x 60 x h 191 som også er tilstrekkelig. Den er bra utført, bortsett fra en glipp i fugingen. Det er glassdør og takluke.
Seng bak
Sengen starter som nevnt med en bredde på 140 cm. som er over gjennomsnittet. Og det kommer godt med i skulderhøyde, men så smalner det av hele veien mot fotenden der bredden er cirka 110 cm. Sengens lengde er 185 cm, noe som er litt snaut. Madrassen har en tykkelse på 12 cm og av bra kvalitet og sammen med fjærende trespiler på undersiden ligger man godt om en ikke er for storvokst. Det er varmluftstilførsel i bagasjerommet på undersiden og luftspalte rundt hele madrassen. Denne sperres lett av sengetøyet, men er av det gode ved bruk i kaldt vær. Er det derimot for varmt gir to vinduer og takluke frisk luft. Sengelesning muliggjøres av to leselamper. Overskapenes dører kan ikke låses, men har en kraftig knepplås. Likevel ville jeg heller oppbevart tøy i disse framfor bøker. Videre hadde jeg foretrukket litt flere hyller i disse skapene. Garderobeskapet (48 x 52 x h 100 cm) har hylle over og to skuffer på undersiden. Det meste av ferietøyet for to personer får plass her.
Sittegruppe
Sittegruppen består (som vanlig) av en toseter bak bordet, vendbare stoler i førerhuset og en toseter på siden. Bordet ( 63 x 105/152 cm) kan (som vanlig) trekkes ut slik at alle når det, men kun fem personersitter som man bør under en middag. Denne løsningen har blitt meget populær, ikke rart da det er plassbesparende å integrere sittegruppen i førerhuset og det gir de komfortable stolene der bedre utnyttelse. Den bakre sittebenken har to trepunktsbelter og inneholder vanntank (130 ltr.) og pumpe (Shurflo – trykkvann). Lokket over er skrudd på, men burde vært hengslet da det burde være tilgjengelig for inspeksjon. Sidesittebenken inneholder bagasjerom tilgjengelig utenfra, dessuten en skuff i enden mot inngangen. Sammen med bordet kan sittebenkene omgjøres til en seng med målene 120 x 220 cm.
Heve/ senkeseng
Sengen i førerhuset (190 x 130 cm) har en madrass på 10 cm og ligger på fjærende trespiler. Sengens mål er nesten like sengen bak, men det er luft på alle kanter og man møter ikke veggen på begge sider som bak. Derfor vil sengen foran være et godt alternativ. Høyde over gulvet er 122 cm og fri høyde over madrass er 73 cm. Av utstyr finnes stige, sikkerhetsnett og en spot i hver ende av sengen. Det er ikke luftemuligheter i sengen, kun Heki 3 luken bakenfor ved sittegruppen.
Teknisk
Bilen vi studerte hadde en Truma C3402, men vil heretter bli levert med C6002. Det var kun seks varmluftsdyser, to i den fremre delen av bilen ( sittegruppe og førerhus). Dette bør avgjort økes når den største ovnen benyttes. Vannsystemet med Shurflo trykkvannspumpe og 130/ 110 liter tanker er bra. Stekeovn, elektrisk stigtrinn og kjøleskap med separat frys hever standarden. Både vinduene fra Seitz og inngangsdøren gir et bra inntrykk. Komplett elanlegg og bodelsbatteri på 95 Ah. Varmeovn lett tilgjengelig og brenneren på kjøleskapet likeså. Gulvteppe er standard.
Vinteregenskaper
Førerhuset på integrerte biler er som kjent et problem i vinterkulda, og da med bare to varmluftsdyser i fremre del av bilen bliver det kaldt. Bedre fordeling av varmluften må til. Videre ligger avløpsrørene lange strekninger under bilen og vil lett fryse.Disse bør legges på oversiden av gulvet. Vinduene i førerhuset har gardiner av en isolerende type.
Gjør det selv
Jeg ville starte med avløpsrørene. Sette på en Y på slangene fra oppvaskkum og håndvask. Fra oppvaskkummen ville jeg føre avgreningen bakover gjennom garderobeskapet, på toalettrommet i benkeskapet under vasken kople meg innom håndvasken og så føre slangen videre sammen med varmluftslangen rundt dusjen og i en plastkanal til oversiden av spillvannstanken. Her kan slangen føres rett ned i tanken . På grunn av omveien vil vannet renne noe saktere, men det vil ikke kunne fryse. Dusjen derimot er verre. Men her er det kort vei til tanken og står bilen rett er det stor mulighet for at det ikke blir stående vann i slangen på undersiden. Så ville jeg utvide varmesystemet foran sittegruppen. Skulle bilen brukes om vinteren ville en Truma 2400 i tillegg i førerhuset gjort jobben. Bortsett fra noen flere hyller i overskap er det ikke flere umiddelbare mangler. Innvendig er det forberedt for TV så antenne må monteres og markise trengs o.s.v.
Tekniske data
Pilot Reference G680
Pris: 709.000,-
Basisbil: Fiat Ducato 15
Motor: 2,8 JTD 127 hk
Understell: Originalt chassis
Akselavstand: 370 cm
Utv. mål: 682 x 228 x h 278 cm
Totalvekt: 3400 kg
Egenvekt: 2968 kg
Nyttelast: 432 kg
Sengemål: bak 185 x 140/ 110 cm
Midten 220 x 120 cm, foran 190 x 130 cm
Toalettrom: 90 x 82/ 90 x h 195 cm
Dusj: 82 x 60 x h 191 cm
Kjøkkenbenk: 104 x 52/110 x h 94 cm
Kjøleskap: Dometic RM 7601L, 113 ltr. kjøl, 25 ltr. frys
Varmeanlegg: Truma C6002
Vannvarmer: samme
Bagasjerom: foran 82 x 59 x h 33 cm
Bak 140/ 112 x 190/ 148 x h 57 cm
Dieseltank: 80 ltr.
Friskvannstank: 130 ltr.
Spillvannstank: 110 ltr.
Gass: 2 x 11 kg
Diverse: 4 trepunkts belter, 6 sengeplasser, 5
vinduer, fire takluker (1 Heki 3), eltrinn, stekeovn,
tre kokebluss, Tvskap, to dører.