: Automatisk sladdparering for campingvogner | Din Fritid

Automatisk sladdparering for campingvogner

En caravan som krenger i vinden fra en møtende buss, eller som – enda verre – begynner å wobble i en nedoverbakke, har forårsaket hjertebank hos mange. Ikke bare er det ubehagelig for føreren – det kan i tillegg være trafikkfarlig, også for omgivelsene.

AL-KO Kobers sjef for test- og forsøksavdelingen Robert Köhler

Det ligger i sakens natur at campingvogner med sine, i forhold til vekten, store dimensjoner ikke hører til de mest kjørestabile blant de personbiltrukkede tilhengerne.

Slik innledet sjefen for AL-KO Kobers test- og forsøksavdeling, Robert Köhler, en gjennomgang av de faktorer som påvirker den såkalte kritiske hastigheten – altså den hastighet der en pendelbevegelse ikke opphører av seg selv – hos en gitt kjøretøykombinasjon.

- På AL-KO Kober har vi derfor i løpet av mange år utviklet produkter som skal øke kjørestabiliteten og høye den kritiske hastigheten, fortsatte Köhler.
Og så minnet han om Delta-akselen som senker krengingssentrum og gir gunstigere fjæringsbevegelser, og om friksjonskoblingen AKS som ”kniper til” rundt trekkulen.

Men, har føreren vært overoptimistisk og overskredet den kritiske hastigheten har situasjonen likevel vært alvorlig – helt fram til nå!

ATC-systemet får plass i en liten boks som enkelt monteres på baksiden av akselen

Riktignok finnes det (et fåtall) biler med elektronisk sladdparering (ESP) som også føler bevegelsene til en tilhenger, men best er likevel en mulighet til å kunne separatinnbremse tilhengeren – omtrent som på en langtransporter. Og dette er det som AL-KO Kobers nye ATC – AL-KO Trailer Control – klarer helt automatisk.

ATC-systemet består av sensorer, styringselektronikk og en motor, og alt får plass i en liten boks som enkelt monteres med to skruer på baksiden av akselen. En utgående tapp forbindes med stangen fra påløpsanordningen, og påvirker på den måten campingvognens bremser.

Sensorene overvåker campingvognens bevegelser sideveis, og skulle disse bli altfor store kommer motoren øyeblikkelig til å bremse inn tilhengeren akkurat så mye at pendlingen opphører. (Ved forsert kjøring i veldig høy fart på en avsperret flyplass kunne vi notere en hastighetsminsking med omtrent 10 km/t). Driftspenningen hentes fra campingvognens 13-pols kontakt (AL-KO fraråder bestemt fra å forsøke å koble inn ATC på en 7-pols kontakt), og dessuten trekkes en kabel fra ATC-enheten til påløpsanordningens ytterdeksel der det monteres en lysdiode.

En lysdiode på draget indikerer at alt er som det skal

Når campingvognen kobles til bilen og 13-pols kontakten tilkobles, gjennomfører ATC en automatisk funksjonskontroll. Grønt lys fra lysdioden viser at systemet fungerer, mens fast rødt lys viser at en feil har oppstått. Skulle det være tilfelle, påvirker dette imidlertid ikke vognens bremser på noen måte, slik at vognen er helt kjøredyktig – imidlertid uten den automatiske sladdpareringen. Og skulle lysdioden blinke rødt, innebærer dette at bremsene ligger på… Enkelheten i systemet gjør det veldig enkelt å montere, og det passer på alle campingvogner (og andre tilhengere) med aksel og bremser fra AL-KO Kober. Den aller største fordelen med AL-KO ATC er imidlertid, at det fungerer akkurat like effektivt uansett hvilken bil campingvognen kobles til.

Ikke engang ved forsert kjøring i veldig høy fart på en avstengt flyplass kunne vi havne i noen farlige situasjoner

Takket være at det er så lett å montere egner ATC seg utmerket til ettermontering, men systemet kommer selvsagt å bli tilbudt – enten som standardutstyr eller som ekstrautstyr – av flere caravanprodusenter allerede til den kommende sesongen. ATC for ettermontering kommer å finnes på markedet om omtrent et år, og hos AL-KO regner man med at prisen for et komplett sett kommer til å havne rundt 500 Euro – eksklusiv moms og montering.

Les mer på www.al-ko.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden