ATC: Elektronisk antisleng
Den store skrekken for bilførere med campinghenger er om vognen “får sleng”, altså kommer i pendelbevegelse bak bilen. Alle hengere har en kritisk hastighet. Kommer vognen i pendelbevegelse under denne hastigheten, kan bevegelsen dempes, men over vil den øke og om man ikke, ved forsiktig oppbremsing, klarer å komme under denne grensen tidsnok, er det fare på ferde. Al-Ko har tidligere utviklet en friksjonskopling til hengerkula (AKS), som øker den kritiske hastigheten med rundt 20%. Videre har Al-Ko’s egne caravanunderstell en fjæringsgeometri som virker stabiliserende. Men uansett, alle hengere har et kritiskt punkt i høyere eller lavere hastighet.
boks som monteres midt under vognen, der påtrykkbremsen går over i wirene ut til hjulene. Den kan ettermonteres på alle eksisterende Al-Ko vognunderstell og monteringen er meget enkel. Innholdet består av sensor, styringselektronikk og en stillmotor. Den siste påvirker bremsene direkte. Under et besøk på fabrikken ble vi plassert i trekkbilen. Min sjåfør var fabrikkens sjefsutvikler av systemet. Han akselererte ekvipasjen opp i 100 km/t og i denne hastigheten framprovoserte han en “betydelig” sleng på vognen bak. Etter en pendelbevegelse fram og tilbake, kjente vi en markert men forsiktig oppbremsing, og etter tre til fire bevegelser var pendlingen borte. Daopphørte også bremsingen. Føreren fortalte at han satt med konstant gass under hele opprasjonen og foretok seg ingenting, det var kun vognens bremser vi registrerte.
Intelligent
Det finnes nå biler med ESP som også tager hensyn til hengere. Da det tar lenger tid å registrere pendelbevegelsen i bilen, starter oppbremsingen også mye senere. Og oppbremsingen skjer både i bil og dermed henger, noe som gir en hardere bremsing
og større risiko.
I ATC registrerer sensoren øyeblikklig pendelbevegelsen og ved kritisk hastighet aktiveres bremsene med en gang. Ved lavere hastighet drøyer oppbremsingen noe, slik at føreren får føling med hva som skjer. Utenom enheten under vognen, monteres en lysdiode på vognens drag, videre kreves en moderne 13 polet kontakt med konstant strømtilførsel til vognen. Når denne koples til lyser dioden opp et øyeblikk og viser at ATC’en er i drift. På trekkbilen gjøres ingen endringer. Al-Ko regner med at mange vogner vil få montert systemet som standard fra 2007, videre er det altså meget enkelt å ettermontere. Forutsettingen er vognunderstell fra Al-Ko.