: Pilote 2016: Nytt system og enormt utvalg | Din Fritid

Pilote 2016: Nytt system og enormt utvalg

Pilote kan tilby flere enn 100 modeller i sin 2016-kolleksjon. Det høres ut som en umulig oppgave, men det er i følge den franske produsenten enkelt: Det er bare å systematisere…

Vi er midt i juli, og jeg befinner meg en halvtimes kjøretur sør for Nantes i Frankrike. Her ligger Pilote-gruppens hovedfabrikk. Pressekonferansen innledes på nøyaktig samme måte som året før: – Nå har vi ryddet opp…


For å spare plass har Pilote laget et nytt bad med to funksjoner for modellene på seks og 6,5 meter. Ved å dreie veggen finner man dusjen. Foto: Tore Afdal

Enkle prinsipper

Og i år har virkelig Pilote ryddet opp. Jungelen av modeller og møbler er virkelig satt i system foran lanseringen av 2016-modellene. Prinsippet er enkelt, og som følger: Du får Pilote i lengder fra 5,99m til 7,87 meter, enten som integrert (Galaxy-serien) eller delintegrert i Pacific-serien. Bakre delen hvor sengen er har ifølge produsenten identiske mål, og det stemmer nesten. De korteste modellene under seks meter er noe for seg selv og følger ikke systemet. Først bestemmer du deg for halvintegrert eller en integrert Pilote. Så vurderer du en bil på 6,5 meter opp mot tilsvarende modell, som er en halv meter lenger. Da vil du på sju-meteren med en midtstilt seng få et to-delt bad, i stedet for to-i-ett baderomsløsningen. I tillegg får du en femte sitteplass i sittegruppen. Det er mulig å få Alde på alle Pacific og Galaxy-modeller på mer enn sju meters lengde.

Flere valg

Alle modellene kan velges med senkeseng. Pilote sluttet å produsere bobiler på Mercedes i fjor, så det er utelukkende Fiat som gjelder. Unntaket er de integrerte modellene på 7,5 meter som kan leveres på AL-KO chassis. Galaxy fås som tidligere i tre utstyrsnivåer: Essentiel, Sensation og Emotion. Den mest påkostede Emotion vil ikke lenger være tilgjengelig på de delintegrerte Pacific-modellene, hvor du kan velge mellom Essentiel og Sensation.

Isotek struktur

Pilote systematiserer sine teknologier foran 2015-sesongen, og gir de et eget navn: Isotek struktur. Teknologiene innføres gjennomført på alle modeller og består av ni punkter: Polyester tak med haglbeskyttelse, polyester beskyttelse under chassis, dobbeltforseglet dør med kompresjonslås, 28mm styroform, bakside i ett stykke, doble vinduer, chassisforlengelse til garasjen, aluminiumsprofiler i hjørnene på bodelen og aluminiumskjørt. I tillegg lages nå alle Pilote-modellene i en trefri bodelskonstruksjon, med et lite unntak: For å sikre at bodelsdøren holder seg rett er det brukt treverk i stedet for kunststoff i rammen.


Foto: Tore Afdal

To-i-ett bad

Nytt av året er at modellene Pacific P650 og P656, samt Galaxy G600G og G650C/GJ får et nyutviklet bad. Det er en løsning som flere produsenter har gjort tidligere, mer eller mindre vellykket. Pilote har løst oppgaven med å lage en ganske tradisjonell løsning med toalett og vask, samt et greit utvalg hyller og skap som standard. Men så skjer det ”magiske”: Ved å løsne veggen og vri den 90 grader, så kommer dusjen til syne. Løsningen fungerer tilsynelatende greit i teorien, og det er ingen tvil om at den er plassbesparende.

Dobbeltdør-bad

Pilote har med suksess innført to dører til sitt todelte bad på Essentiel med midtstilt dobbeltseng. Nå innføres dette også på Pacific. Det gir mange muligheter for omkledning, og for å dele av bilen om man ønsker litt privatliv.


Alle dører med dobbelpakning, og lås som presser døren. Foto: Tore Afdal

Lave senger, grei garasje

Det vil alltid være et kompromiss mellom høyden på garasjen og høyden på sengene. Enkeltsengmodellene G650GJ og G700GJ, leveres som standard med høye senger og stor garasje. I 2016 kan disse leveres med lave senger, og en ganske så romslig garasje (høyde 84 cm). Sammenlignet med 2014-modellene er det ti centimeter ekstra takhøyde. I tillegg er fotenden av sengene utnyttet til skapplass, som i sum gir mye lagringsrom.


Ekstra sitteplass ved kjøkkenet - ypperlig som fotskammel for et snudd passasjersete. Foto: Tore Afdal

Uttrekkbart sete

Et merkelig sted å sitte, tenker du kanskje når du ser det lille setet som er montert på kjøkkenbenken på P-serien, samt G600 og G650. Forklaringen er enkel, det er selvsagt mulig å sitte her, men først og fremst brukes setet som fotskammel, kan Pilote fortelle. Sitter du i en bakovervendt passasjerstol, er det lille setet perfekt plassert for en avslappet kveld i ”godstolen” med beina passe høyt plassert!

Fargevalg

Det er stadig flere produsenter som går for få, lyse og nøytrale farger på møblene. Hos Pilote kan man i stedet velge blant uttallige forskjellige puter i fargerike varianter. På den måten er det også enklere å fornye bobilen om man ønsker variasjon. Pilote jobber også med en ny nettside som er klar i løpet av året. Her kommer det mange interessante funksjoner og muligheter for å få den personlig tilpasset, det hele på norsk!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden