Dethleffs 2016: Ny generasjon senkeseng | Din Fritid

Dethleffs 2016: Ny generasjon senkeseng

Allerede når du står ute og ser taket til 4-travel skjønner du at dette er en bobil med nytt innhold.

Det har alltid vært en utfordring å få plass til senkeseng på en fornuftig måte i en halvintegrert bobil. Mange produsenter løser det med en stor forhøyning på taket, andre gjør hele bobilen høyere og i noen modeller må du, om du er over snittet høy, gå med bøyd hode under sengen. Bürstner og Dethleffs eies begge av Hymer-gruppen og har nå samarbeidet om en elektrisk betjent senkeseng som henger i bilens lengderetning.


Sengen blir skikkelig lav, og adkomsten er god. Stødig er den også!

Nesten sømløs

Vi har prøvd den, og blitt imponert, spesielt over hvordan den er integrert i taket. Her har produsentene virkelig anstrengt seg, og det er nærmest ikke mulig å se at det er en senkeseng i taket om du ikke ser etter den. Å kjøre den elektriske sengen opp og ned er en opplevelse i seg selv: Først lar den seg senke en fjerdedel ned, så stopper sengen, mens hodeenden heves og sengen blir vannrett. Deretter er det bare å kjøre sengen helt ned, og den går virkelig langt ned. Her trenger du ingen stige! I tillegg er det mulig å komme til sengen fra to sider, selv om adkomsten ikke er like åpen og enkel som på sengen i Challenger 280. Om det skal sove flere enn to i bobilen kan senkesengen ikke kjøres helt ned, og sittegruppen rett under sengen res opp.


Senkesengen er fint integrert i taket, og knapt noe du legger merke til.

Nytt

En annen fordel med løsningen er at overskapene som normalt henger under senkesengen kan monteres fast, i stedet for at de henger under sengen. Selve opphenget baserer seg på stropper av samme type man finner i sikkerhetsbelter. Du trenger likevel ikke være urolig for at sengen er ustabil, to skinner i hodeenden sørger for at sengen er vel så stødig som en tradisjonell senkeseng. På Caravan Salon så vi nærmere på modellen T6966-4, denne har bad bakerst - men likevel garasje. Dette er en løsning som vi har sett på flere bobiler i det siste - både hos Benimar og Challenger, for eksempel. Det gjør at man innvendig får mye plass over garasjen, noe som de fleste bruker til ett eller flere romslige skap. Det er også tilfellet på denne modellen av 4-travel. Bobilen ellers oppleves som usedvanlig romslig til å være en sju-meter lang bil. Det skyldes naturlig nok at plassen til en fast seng er frigjort. Pris vil havne fra 758 900 kr. Dethleffs lanserer også nå i høst T7116-4, som er en enkeltsengmodell og samme senkeseng. I løpet av vinteren vil modellen T7156-4 bli lansert med frittstående dobbeltseng.

Emneord: 

På forsiden