2019-nyhet: Knaus Van TI Plus: Spennende samarbeid | Din Fritid
2019-nyhet: Knaus Van TI Plus

Spennende samarbeid

Knaus satser på tyngde når de velger ny samarbeidspartner for sin største 2019-nyhet. Knaus Van TI Plus er en halvintegrert bobil basert på kassebilen MAN TGE, og mange norske forhandlere har allerede bestilt modellen som den norske importøren har stor tro på.

Bad Griesbach, Tyskland: – Å få en bobil med MANs anerkjente logo på gir bransjen, Knaus og ikke minst produktet tyngde. Det er som å få et kvalitetsstempel, sier Finn Langtved fra den norske importøren.

Modellen leveres som standard med forhjulsdrift, eller man kan velge bakhjulsdrift eller firehjulstrekk uten at bobilen blir høyere. Det er noe vi vet mange har etterlyst, og som garantert kommer til å bli populært i Norge, fortsetter Langtved. 

Mye utstyr

Finn Langtved antyder at Van TI Plus med firehjulstrekk og mye utstyr kommer til å havne under en million kroner i sluttpris for kunden, noe han mener er en meget gunstig pris. Standardmotor på 140 HK kan oppgraderes til 177 HK for rundt 35 000 kr. Firehjulstrekk vil koste under 60 000 kroner, og oppgradering til 8-trinns automatkasse er anslått å ligge på drøyt 30 000 kroner.

– De fleste av forhandlerne som har bestilt utstillingsmodeller har gått for «full pakke», med den største motoren, firehjulstrekk og automatgir. Når du i tillegg har alle topp moderne elektroniske assistenter er dette en av markedets mest moderne bobiler, mener Langtved.

 


Spennende samarbeid: Knaus har valgt MAN som chassis på sin største nyhet for 2019-sesongen. I realiteten er chassiset produsert av VW på deres nye Crafter-fabrikk i Polen. Foto: Tore Afdal

 

Bakgrunnen

Volkswagen-gruppen eier de to lastebilprodusentene Scania og MAN. Nå satser MAN på at deres tyngde skal gi suksess i varebilsegmentet. Kassebilen er egentlig en VW Crafter, med mindre endringer. Denne har nå Knaus overraskende nok benyttet på deres nye Knaus Van TI Plus. Så vidt Din Fritid kjenner til er dette den første halvintegrerte bobilen som er bygget på VW Crafter-chassis.

 

Nyheter i kø

Vi er i starten av perioden hvor produsentene lanserer sesongnyheter for 2019, og det knives om oppmerksomheten. Det at årets største nyhet fra Knaus er en halvintegrert bobil med MAN-logoen i grillen, kan ses som del av et politisk spill. VW har ifølge flere produsenter vært lite samarbeidsvillige når det kommer til å gjøre bobil-tilpasninger. Det kan være en av årsakene til at Knaus velger MAN som base for sin største 2019-nyhet. 

Det er godt nytt for Fiat, som fremdeles har eventyrlige markedsandeler. Dette til tross for at de leverer et produkt, Fiat Ducato, som savner mange av dagens moderne hjelpemidler og førerassistenter. Vi spår en langt tøffere kamp om bobilkundene i tiden fremover, med nye utgaver av Mercedes Sprinter, MAN TGE og VW Crafter på banen.

 

Van-klassen

Knaus har som mål å levere sporty bobiler i denne modellserien, med lav vekt og spesielt gode kjøreegenskaper. Modellen leveres med forhjulsdrift, men kan også leveres med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. 

I dag leveres Knaus Van TI i utgavene 550MD på 5,99 meter og med tverrstilt dobbeltseng samt 650 MEG på 7,03 og med to enkeltsenger. Disse er basert på Fiat Ducato, og vil fortsatt være en del av Knaus sitt modellprogram for 2019-sesongen.

Nye Van TI Plus kommer også i to utgaver: 650 MEG (enkeltsenger) og 700 MF med fransk sengeløsning (parallelt bad og soverom).

 


Den største overraskelsen er at Knaus har bygget en halvintegrert bobil på MAN-chassiet. Her fra det lekre soverommet.

 

Prototype

På pressevisningen i Tyskland i mai viste Knaus frem en prototype på 650 MEG. Denne var ikke tilgjengelig for prøvekjøring, noe som nok ganske enkelt skyldtes at det kun er produsert denne ene prototypen, og at produksjonsoppstart ligger noen måneder frem i tid. 

For å skaffe en fullverdig dusj på det kompakte badet i Ti Plus 650 MEG har produsenten gått for samme løsning som vi finner på den eksisterende Van TI 650 MEG-modellen: En hengslet vegg med vask og speil som kan svinges over toalettet og frigjøre dusjløsningen. Generelt er vi ikke så begeistret for slike løsninger da de ofte ikke er holdbare nok i lengden. Denne ser ut som en pålitelig løsning, og uten tvil plassbesparende.

Interiøret i modellen er lyst, i grå- og brunfarger kombinert med offwhite, og modellen fremstår som moderne.

700 MF er ikke bare lenger, den har også en prioritert salong med to u-sofaer og senkeseng - i tillegg til den plassbesparende franske sengeløsningen. Det blir spennende å følge MANs inntreden i bobilbransjen videre.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden