Test: Bürstner Eleganse (2003-modell)
Fra tidligere å produsere bobiler i billigklassen, har Bürstner de senere år utviklet seg til å lage elegante biler i det øvre skiktet. Vi skal se på Bürstner I 681 Elegance.
Utvendig
Utvendig er det heller ikke mye å sette fingeren på. Særlig bilens “ansikt”, det integrerte frontpartiet, er mer vellykket enn hos de fleste konkurrentene. Fronten, taket og bakveggen er støpt i glassfiber som gir muligheter for å forme disse etter ønske. Taket går buet ned på sidene, noe som også bakveggen gjør, dermed slipper vi den kantete kassefølelsen og bekymringen for lekkasje ved overgang tak/ vegg. Det må her nevnes at Bürstner har halvintegrerte biler hvor også sidene er støpt i glassfiber og dermed kan hele påbygget formes slik man vil. Det betyr at i framtiden kan disse bilene varieres i utformingen slik vi er vant til fra personbiler. Men denne produksjonsmetoden er langt fra billig og vi vil nok se tradisjonelle sandwitchpåbygg i lang tid framover.
Under
Bilen er utstyrt med Al-Ko chassis og over denne et dobbelt gulv som noen steder bygger ned over chassiset for å utnytte plassen i dette området. Så til tross for dobbelt gulv har man klart å holde bilens høyde på drøye 280 centimeter. Gulvet inneholder tanker, batteri og de to utvendige bagasjerom, høyre side: 55x150xh 18cm. og venstre side: 175x110xh 25cm.. Høyden i disse rommene er ikke overdådig, så større gjenstander kan være vanskelig å få med. Dobbeltgulvet er utført i en glassfiber som ubehandlet tåler vann. Så langt vi kunne se var glassfiberen uisolert og lukene laget i uisolert metall. Derimot var det oppvarming i “kjelleren” slik at vanntankene ble holdt frostfrie ned til en sikkert ganske lav temperatur, hvor lav vites ikke. Det bør og nevnes at forlengelsen av rammen under bilen har, helt bakerst, liten bakkeklaring. Med et overheng på 2,25 meter bør man ha dette i bakhodet ved kjøring i ulendt terreng.
Vi går inn
Et utvendig elektrisk trinn og et innvendig trinn gir en behagelig innstigning. Døren fra Seitz har vindu som kan åpnes og rullegardin/ fluenetting. Vel innenfor har vi til høyre skap, kjøleskap og toseter sofa med nok et lavt skap bortenfor mot førerhuset. Til venstre mot bakvegg, klesskap, ved siden av, toalettrom og framover kjøkken, og sittegruppe. Som tidligere nevnt gir møblene med sine buede flater i lys dekor, puter i Volterra design og gardiner et elegant inntrykk. Sittegruppen lar seg gjøre om til dobbeltseng, men det bærer preg av å være en nødløsning. Eneste seng blir da heve/senkesengen i førerhuset. Med andre ord er det en tomannsbil. Kjøkkenbenken (110x65/ 100xh 91cm.) har en liten skuffseksjon, resten av plassen utgjør et stort benkeskap med hylle, særlig dybden er påfallende stor, det kan være vanskelig å nå det som ligger innerst. Kjøleskapet (RM6501, 135ltr.) er plassert på motsatt side, noe opp fra gulvet. Kjøkkenbenkens beskjedne lengde gjør at de tre kokeblussene og oppvaskkummen (med integrert glasslokk fra Cramer) dekker det meste av arbeidsflaten, men takket være benkens dybde er det plass til å sette fra seg ting innenfor mot veggen. Det romslige overskapet mangler avtrekksvifte, det er heller ikke lys på undersiden, kun i taket.
Sittegruppe
Dette er en L-sittegruppe med en toseter på motsatt side og vendbare stoler i førerhuset. Det gir plass til syv – åtte personer ved bordet. En del av den midtre seksjonen av L-sofaen kan fjernes (et lokk og en pute) og dermed kan to personer sitte i kjøreretningen, begge med trepunkts belter. Den lange bordplaten kan skyves både i lengderetningen og sideveis. Videre kan den senkes til sengenivå. Sengemålet er 195xca. 130 centimeter. All plassen i L-sofaen og toseteren er ledig for bagasje. Noe pussig er det at legger du sengetøyet i en av disse kassene, stenger du for luftsirkulasjonen rundt radiatorene. Mellom førerhus og den toseters sofaen er det en anretning, altså et lavt skap. Videre er det skap over kjøleskapet. Garderobeskapet (50x50xh 134cm.) har et skap med hyller bakenfor hengeskapet. Litt utilgjengelig når hengeskapet er fullt. På undersiden finner vi Aldekjelen for sentralvarmen.
Teknisk
Som nevnt har bilen et undergulv hvor bunn og sider er laget i glassfiber. Rommet der vanntankene ligger er varmet opp med to lange radiatorer, men da glassfiberen ikke er isolert er der vanskelig å si hvor langt ned temperaturen kan krype og tankene fortsatt er frostfrie. I Mellom-Europa er det sikkert tilstrekkelig. Et annet problem er det når bobilfabrikkene i Mellom- og Sør-Europa skal montere sentralvarme. Det virker som om de ikke leser monteringsanvisningen. I toseteren på langs var det spalter nederst i fronten av benken som slapp inn luft. Videre var radiatoren montert i bakkant av benken slik at luften passerte fra benken, opp forbi radiatoren og ryggputen og videre opp. Men når benken var helt åpen innvendig og fylt med bagasje ville luftstrømmen stoppe helt opp. Verre var det i L-sofaen hvor radiatoren var montert utildekket på gulvet. Legger du sengetøyet her, pakkes radiatoren helt inn og får ikke avgitt varme. Tankene i bilen er på henholdsvis 120ltr. friskvann og 100ltr. spillvann og det benyttes senkepumpe. Videre er det elektriske anlegget godt utstyrt, bodelsbatteriet er på 95 Ah. Et ankepunkt er lite utvendig bagasjeplass.
Vinteregenskaper
Som foran nevnt er bilen forberedt for vintercamping, dog med flere mangler. Mot borommet er alt godt isolert, men ikke nede i kjelleren. Videre er radiatorene ikke tilfredsstillende montert. Og som vanlig er et integrert førerhus vanskelig å isolere. Gjør det selv Hadde jeg eid denne bilen ville jeg forsøkt å isolere innvendig i kjelleren der tankene ligger. Videre hadde jeg bygget luftspalter i finer for luften rundt radiatorene, slik det gjøres i campingvogner produsert i Norden. Også her kunne jeg tenkt med flere hyller i overskapene.
Bad
Toalettrommet (125x75xh 192cm.) er romslig. Når dusjens glassdør står åpen blir romfølelsen direkte god. Interiøret har flere tremøbler (ikke plast) og fem skap og fire speil gir et flott inntrykk. Dusjen (68x75xh 189cm.) ser tillitvekkende tett ut og vil fungere bra på alle måter. Vindu finnes ikke men en Mini-Heki takluke vil sørge for lufting. Tre spotlights sørger for lys på badet. Seng: Heve/senkesengen (140x200cm.) krever som vanlig at gardinene trekkes for i førerhuset, stolryggene vippes frem, låsen som hindrer sengen å gli ned åpnes og sengen kan trekkes ned. Fra gulvet og opp til sengen er det 120cm. Dette er betydelig lavere enn ved alkovesenger, men det er likevel nødvendig å bruke stige. Stigen har smale trinn og kan lett føles ubehagelig for eldre mennesker der man klatrer til køys. Dette problemet er det samme for alle slike senger og er nok en av grunnene til det økte salget vi har sett i det siste av halvintegrerte biler med seng bak. Men sengen er det ikke noen feil ved. Den 12 centimeter tykke madrassen på fjærende trespiler virker meget bra. Fri høyde over madrassen er 70cm. som er greit nok men ikke overdådig. For en barnefamilie er alkovebil et naturlig valg, men er dere bare to så studer nøye de forskjellige sengeløsningene og adkomsten til disse. Den integrerte Hymer vi studerte i forrige nummer har i tillegg til heve/ senkeseng, dobbeltseng bak og bilen er like lang som dagens Bürstner. Her måtte man til gjengjeld komprimere andre elementer av innredningen.Foruten stigen er denne sengen utstyrt med forheng og takluke, leselys er mangelvare.
Konklusjon
Skal bilen ikke brukes om vinteren er saken grei. Da er dette en komfortabel, elegant reisebil for to personer. Og skulle temperaturen synke under null er bilen fortsatt problemfri. Med mange fine detaljer står prisen til produktet. Basisbil: Fiat Ducato 15 Motor: 2,8 JTD Understell: Al-Ko Akselavstand: 360cm. Utv. mål: 680x228xh 285cm. Totalvekt: 3500 / 3850kg. Egenvekt: 3140kg. Nyttelast: 360 / 710kg. Sengemål.: 140x200cm., 195x130cm. Toalettrom: 125x75xh 192cm. Dusj: 68x75xh 189cm. Kjøkkenbenk: 110x65/ 100xh 91cm. Kjøleskap: Elektrolux RM 6501, 135ltr. Varmeanlegg: Alde sentralvarme 3000watt Vannvarmer: Alde Bagasjerom: 55x150xh 18cm., 110x175xh 25cm. Friskvann: 120ltr. Spillvann: 100ltr. Gass: 2x11kg. Antall registrerte personer: 3 (3500kg), 4 (3850kg. totalv.) Diverse: Trepunkts belter for alle. 3 vinduer, 3 takluker, sykkelstativ, førerdør,