Test: Rapido 962M - Velutstyrt (2000-modell)
Med en integrert bobil bygget på Mercedes er det lett og tenke på Hymermobil. Og det gjorde Rapido da de til sesongen 1999 lanserte sin nye integrerte modell. Fronten var så lik Hymers at Hymer protesterte og fronten måtte designes på nytt. Og resultatet ser vi her.
Ihuga Hymerfans vil sikkert si at utseendet ikke kan måle seg med Hymermobil, men utvendig er bilen både stilfull og moderne. Det betyr i dette tilfellet glatt glassfiberhud med enkel dekor. Glassfiber er noe tyngre men solidere og lettere å reparere enn aluhud. Litt spesielt er taket som er støpt i ett stykke som går ned på begge sidene og på bakveggen. Dette minsker sjansen for lekkasje. Kun den solide fronten i glassfiber strekker seg helt opp på taket og er limt sammen med takplaten med Sikaflex, en skjøt som er lett å holde øye med. Såfremt taket tåler norsk vinterkulde er dette en god løsning.
Velutstyrt
Med en prislapp på over 700.000,- forventer man en del. Og i tillegg til integrert Mercedes er bilen ganske så velutstyrt. Vi gidder ikke ramse opp hele listen her men nevner bare: 135 ltr. kjøleskap med stor fryseboks, elektrisk trinn, støtteben, ekstra varmeapparat bak som går på motorvarmen, sentrallås, elektriske speil, Heki 1 takluke, elektriske vinduer i førerhus, utvendig uttak for dusj, utvendig bagasjeskuff i skjørtet o.s.v., o.s.v.. Det eneste som mangler er stige bak og grill. Videre er det seks vinduer fra Seitz og i tillegg til Heki-luken er det tre takluker av typen Omni-vent.
Senger
Dobbeltsengen på tvers bak utgjør taket på sykkelgarasjen. Målene er 193 x 130 cm og burde vel vært større. En bagasjeboks i enden av sengen kunne vært utført annerledes slik at sengen ble lenger. På grunn av rommet under kommer sengen noe høyt, faktisk like høyt som heve/ senkesengen foran. Fri høyde over madrass er begge steder ca. 90 cm. Sengen foran er enda mindre med målene 187 x 130 cm. Begge sengene har fjærende trespiler under og virker komfortable.
Kjøkken
Flott utstyr tar mye plass og oppvaskkummen med dryppebrett og de tre kokeblussene (med innebygget tenning) dekker det meste av benkeplassen. Et søtt lite skjærebrett kan trekkes ut. Om det er minimal plass i overskapet, rettes det opp av benken som diverse skap og skuffer. Om utformingen av disse er praktisk er jeg ikke sikker på men en fransk bil må ha stativ for flere vinflasker. Det høye kjøleskapet (RM 6501, 135 ltr.) står bakenfor benken og over benken er det en avtrekksvifte. Sykkelgarasjen har en luke utenfra på høyre side på 95 x h 110 cm, en mindre på andre siden og kan dessuten nåes innenfra. Her kan dobbeltsengen vippes opp, og dessuten er det en dør i sengefronten slik at du kan bevege deg inn i garasjen. Målene på denne er lengde 215, bredden varierer fra 85 til 130 cm og høyden 120cm. Selve garderobeskapet er noe trangt (45 x 51 x h 113 cm) og det er minimalt med overskap på kjøkkenet (TV-skapet stjeler en del av plassen). Ellers er det, i tillegg til diverse overskap, noen skap og skuffer over og under kjøleskapet og under garderobeskapet.
Toalettrom og sittegruppe
Toalettrommet (86 x 115 x h 190 cm) er romslig med eget dusjkabinett (85 x 65 x h 188 cm). I de små skapene savner vi flere hyller, dessuten mangler dusjen fuging, ellers et meget bra rom. Sittegruppen er noe spesiell da den har kun en sittebenk bakenfor bordet, foran bordet snus forstolene. Bordet har målene 60 x 106 cm og for at personen i passasjersetet skal nå fram, kan en tilleggsplate på undersiden trekkes fram mot setet. Selv om forstolene stadig må snues er dette meget komfortable seter som vil foretrekkes framfor å sitte i benken bak. Ved å sløyfe frambenken forkortes bilen med over en halvmeter. Vanntanken opptar all plassen i sittebenken. Vinterbruk Med varmeren Truma C6002 er bilen brukbar om vinteren. Eneste problem er at spillvannstanken som henger under bilen, ikke har oppvarming, dog er den isolert. Vinduene i førerhuset har isolerte gardiner med luftpolstring, og hjulkassene bak er isolert.
Konklusjon
Vi har møtt en trivelig franskmann, flott utvendig og pen innvendig. Med trepunktsbelter til fire personer og to dobbeltsenger kan en familie på fire leve bra, men, som så ofte før føler vi at dette er en ideel tomannsbil. På den negative siden finner vi litt små sengemål, og bilens nyttelast. I døren fant vi bolten som stakk ut i døråpningen og som vi nok en gang klarte å henge oss fast i. På den positive siden er listen meget lang. Og prisen er godkjent. Tekniske data: Se foto.