: Test: La Strada - skreddersøm for to (2002-modell) | Din Fritid

Test: La Strada - skreddersøm for to (2002-modell)

Noen mennesker liker store og prangende biler. Andre foretrekker biler som av praktiske grunner skal være minst mulig utvendig, men også størst mulig innvendig. Og det virker som bobilprodusentene til alle tider har forsøkt å lage biler som er større innvendig enn utvendig.

Hendigere og lettkjørte

I to år har Baumgartner som lager La Strada holdt på med et prosjekt som har vært fulgt med stor interesse i Tyskland. Ved nyttår var bilen ferdig. Vi skal se nærmere på La Strada Nova L. Vi lar oss ikke lure. Bilen er laget med tre sengeplasser, men dette er prototypen på en tomannsbil. Baumgartner er kjent for å lage de mest eksklusive campingbiler på basis av Mercedes Sprinter, Fiat Ducato o.s.v. med originalkarosseri. Dette er mindre og trangere biler enn de tradisjonelle bobilene med påbygg (alkove eller integrert), men de er bygget på samme basis med samme understell og motor. Dermed oppleves disse bilene som betydelig hendigere og lettkjørte enn sine større brødre. Så ut fra hvordan bilen benyttes velger en del tyskere dette alternativet.

Tradisjon

Baumgartner er altså sterkt forankret i tradisjonen med originalkarosseri, men dette gir klare begrensninger. Det er f.eks. umulig å ligge på tvers i en Sprinter (innvendig bredde under 170cm.). Så det man har gjort er å lage et påbygg hvor bredden er øket noen få centimeter til 204cm. og lengden er øket med 35cm. til 599cm. (det benyttes Sprinter med mellomste akselavstand).

Solid og vanntett

Det spesielle er at påbygget er støpt i et stykke. Sprinterens spesielle form er trukket fra førerhus og sammenhengende bakover, profilene i karosseriet passerer uavbrutt over dør og luker. Vi finner kun skjøt mot førerhuset (dessuten er støtfangeren bak heldigvis en utskiftbar del). Vinduer og takluker er integrert i karosseriet og det hele ser atskillig mer elegant ut enn flate sandwich-plater der det sages hull for vinduer og luker. Påbygget er støpt i glassfiber i såkalt monocoque- teknikk noe som gir frihet innen design, et solid og ikke minst vanntett påbygg, men er dyrere og tyngre enn vanlige påbygg.

Hva finner vi innvendig?

I denne bilen med lengde under seks meter og bredde på bare 204cm. har Baumgartner plassert følgende: garasje for to sykler eller motorsykkel, dobbelseng over garasje (145 x 194cm.), toalettrom (136 x 80cm.), kjøkkenbenk, garderobeskap, og romslig sittegruppe til fire. Riktignok er kjøkken, klesskap og lengden på sengen noe underdimensjonert, men bortsett fra dette fungerer alt greit. Sittegruppen er plassert mot førerhuset og for å få fire sitteplasser må stolene foran benyttes (de snus bakover). Som ekstra utstyr kan det leveres en skillevegg mot førerhuset som gjør hele rommet bak 100% isolert. Denne felles ned fra taket og eliminerer bruken av forsetene til sittegruppen. Bilen har to spillvannstanker, en på 70 liter under bilen og en på 60 liter i det dobble gulvet. Så bortsett fra noe redusert spillvannskapasitet er ellers denne bilen noe beste for vinterbruk (solid påbygg i kompakt utførelse og bakhjulsdrift).

Nytenkning

Det mest oppsiktsvekkende med bilen er altså at den ved første øyekast ser ut som en original Sprinter med forhøyet tak. Men så viser det seg at bilen har et avansert påbygg med muligheter for elegante løsninger. Her må og nevnes markisen som er integrert i taket. En helstøpt glassfiberkasse er solidere (sikkerhet ved kollisjoner) og eliminerer risikoen for lekkasje. Er dette fremtiden? Jeg tror ikke det. Men det vil absolutt være et alternativ til de tradisjonelle påbyggene. Selv om planløsningen innvendig er nokså tradisjonell har bilen mange spennende detaljer. Vil du se en må du foreløpig til Tyskland. Hva med Caravan Saloon i Düsseldorf 31.8 til 8.9.02. Eller du kan klikke deg inn på Internett med adressen www.la-strada.de.

Tekniske data

Pris: starter i Tyskland på 67.000,- Euro (ca. 500.000 NOK) Basisbil: Mercedes Sprinter Motor: flere alternativer (størst 156 hk) Akselavst.: 3550mm. Mål: 599 x 204 x h 299cm. Totalvekt: 3500kg. Egenvekt: 2895kg. (med fulle tanker) Nyttelast: 605kg. Senger: 194 x 145/116cm. (+180 x 75cm.) Toalettrom: 136 x 80cm. Kjøleskap: Elektrolux 80ltr. Varmeanl: Truma C 6002 Bagasjerom: 92 x 194 x h 117cm. Dieseltank: 100ltr. Friskvannstank: 120ltr. Spillvannstank: 60ltr. (isol.) + 70ltr. (uisol.) Gass: 2 x 11kg. Ekstra batteri: 115Ah Belter til fire personer, men bare sengeplass til tre. Produsent. LSE Reisemobil Am Sauernborn 19, D- 61209 Echzell

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden