: Test: Miller Winnipeg - Nytt bekjentskap (2002-modell) | Din Fritid

Test: Miller Winnipeg - Nytt bekjentskap (2002-modell)

Miller Winnipeg er et nytt bekjentskap for oss, en bobil som gir mye igjen for pengene. Som første bobil vil den gjøre nytten også for en barnefamilie selv om to personer vil kunne føle det romslig.

SEA er et italiensk produksjonskonsern for bobiler (Europas tredje største), og disse utgis under fem forskjellige navn. De mest kjente er Mobilvetta og Elnagh. Hensikten er selvfølgelig å dekke forskjellige nisjer i markedet hvor nyankomne Miller er beregnet på den yngre og ikke fullt så pengesterke kjøper. En trendy bil til en rimelig pris. Og vi skal se på den minste og rimeligste av dem alle: Winnipeg. Her har vi en ”ekte” campingbil til 315.500,- kroner. Bilen har alle nødvendige fasiliteter, fem personer kan reise på tur, det er endog belter til seks. Utvendig har vi et tradisjonelt påbygg, glatt alu-hud lakkert i hvitt. Alkoven har buet fasong med et ovalt vindu på hver side. Formen på alkoven gir god innvendig høyde uten at den virker for dominerende på den relativt lille bilen (lengde: 5,5m). Fin dekor, fine overganger, Seitz-vinduer ( utenom alkoven) og elektrisk stigtrinn gir bilen et langt fra billig inntrykk.

Utvendig

På venstre side har vi foruten vinduet i alkoven (Polyplastic), et vindu ved sittegruppe og et i toalettrommet dessuten gasskasse for 2x11 kg gass. Bak et vindu ved kjøkkenbenk, og på høyre side et over sofaen, pluss dør og luke for bagasjerommet. På taket finner vi to takluker og skorstein for varmeovn. Undersiden er alltid spennende. Her er det enkelt og greit lagt et gulv på Fiatens originale ramme (chassis). Det er kun skåret ut for små hjulkasser til bakhjulene. Det vi ellers finner er reservehjul, elektrisk stigtrinn og spillvannstank ( uisolert).

Vi går inn

Det er ikke felt inn noe trinn på innsiden av døren. Det betyr at fra bakken skal man ta seg opp til bilens gulv i to trinn, en høydeforskjell på ca. 80cm.. Greit nok er du ung og sprek, men jeg ville ta med et ekstra trinn å sette på bakken. Døren er fin med et støpt innerskall, solid lås uten den berømte ”Hymerbolten”. Vel innenfor har vi til venstre, mot bakveggen, den lille kjøkkenbenken, i motsatt hjørne toalettrommet, framfor garderobeskapet og sittegruppen ( i full bredde). Vi finner kun det nødvendigste av møbler, men det er pent utført ( vi ser mer ekte treverk her enn i forrige testbil til over en million). Fint avstemte putetrekk og det hele er lyst og trivelig. Det er klart at her er mindre bagasjeplass enn i de fleste andre bobiler, men er dette din første bobil vet du ikke bedre og vil ikke ha problemer med å stuve inn bagasjen til en firehoders familie. På begge sider over sittegruppen er det overskap på 1,9 meters lengde. Disse er dessverre uten hyller og ikke så lette å fylle opp. Er du av ”gjør det selv typen”, så er punkt en: Hyller i overskap.

Garderobeskap

Klesskapet er ”normalt” dimensjonert (50 x 60 x h 125cm.). Dette sammen med overskap vil være tilstrekkelig for vanlig feriebagasje som klær, bøker o.s.v.. Det må nevnes at bagasjerommet i sofaen er sjenerøst dimensjonert (63 x 193 x h 40cm.) og ved forsiktig bruk for utvendige artikler som campingmøbler, grill o.s.v., vil resterende plass kunne benyttes til innvendig bruk.

Kjøkken

Kjøkkenbenken er ikke av de største vi har sett (98 x 53 x h 93cm.), men inneholder alt vi trenger. Det er to kokebluss, oppvaskkum med ettgreps-blandebatteri, kjøleskap Elektrolux RM6361 på 81 ltr. Videre er det et benkeskap, bestikkskuff, overskap med lys ( og uten hyller). Lufting besørges av vindu og takluke. Det innbyr kanskje ikke til treretters middag, men jeg har sett mange større bobiler hvor kjøkkenet har hatt omtrent samme dimensjoner.

Bad

Toalettrommet (110 x 90/ 53 x h 193cm.) kan virke trangt, men ved utprøving viste det seg at alle funksjoner fungerte knirkefritt. Dusjen er selvfølgelig integrert i rommet, og fugingen var både ærlig og tilstrekkelig utført så ved bruk av det medfølgende dusjforhenget er alle behov dekket på en betryggende måte. Selv om rommet har luftevindu ville det vært praktisk med en lufteventil i taket i tillegg. Den praktiske utformingen av rommet var altså bra bortsett fra mangelfull skapplass. Vi kjenner alle til alle disse ”smågreiene” vi trenger på badet og det kunne lett vært laget litt mer praktiske skap.

Sittegruppe

Rosinen i pølsen i denne lille bilen er selvfølgelig den romslige sittegruppen med firer-dinette og langsgående sofa. Et uforståelig problem er sittehøyden. Høyden fra gulv til over putene var godt over 50cm. og høyest troner sofaen med en sittehøyde på 56cm. ( normal høyde ca. 45cm.) Undertegnede (h:177cm) dinglet fritt med bena, og noe liknende har jeg ikke opplevd før. Dermed får bagasjerommet under sofaen riktignok hele 40cm. fri høyde, men sittehøyden må ned. Når du løfter lokket ned til bagasjerommet sklir dette litt frem og du fomler en stund før du får det på plass igjen. En grei liten jobb for gjør-det-selv-typen å montere hengsler. Den fremre sittebenken inneholder vanntanken og er utstyrt med to hoftebelter. I den bakre er vannvarmeren (Truma BS 10) plassert og det er to trepunktsbelter. Da vannvarmeren opptar under halve plassen, kunne det vært plass for bagasje her men diverse slanger, ikke minst varmtvannsslangen fra varmeren, gjør plassen ubrukelig. Nok en utfordring å rydde opp i slangerotet. Som seng gir dinetten deg 170 x 125cm. å breie deg på, sofaen gir 190 x 66cm.. Bordet måler 100 x 60cm. og kunne med fordel vært større.

Alkove

I bakkant av alkoven hvor man entrer sengen, er takhøyden 63cm. som er litt over gjennomsnittet. Men på grunn av takets buing er takhøyden midt i sengen 73cm. som er meget bra. Sengemålet er 210 x 140cm. så mor og far skulle klare seg bra her, i motsetning til sengemålene i sittegruppen. Alkoven er utstyrt med to vinduer, en lampe, stige og forheng. Takluke, sikkerhetsnett og oppvarming er det ikke. Ting tyder på at en barnefamilie må la barna sove i sittegruppen, da kun alkoven har sengemål for voksne.

Teknisk

Vannsystemet har trykkvannspumpe, separat vannvarmer, 100 ltr. vanntank og 75 ltr. spillvannstank. Sistnevnte henger under bilen og er ikke isolert. Varmeovnen er Truma SL 3002 med Trumavent (omluft). Det var kun to varmedyser, en på badet og en i sittegruppen. Dessuten var det varmeutslipp i sittebenken med vanntanken. Bilen hadde et enkelt sjekkpanel for tanker og batterier, videre 220 volt inntak med lader.

Vinterduglighet

Da det var tilsynelatende isolerte hjulkasser bak og det ikke var innfelt trinn på innsiden av døren er disse kuldebroene eliminert. Derimot var det ikke forheng mellom førerhus og rommet bak, eller gardiner i førerhuset noe som er uunnværlig. Et tykt vattert forheng hadde gjort jobben. Den største svakheten er luftfordelingen fra varmeovnen. Ovnen i seg selv gjør jobben bra nok, men det må legges opp til flere dyser. Dessuten må det sirkulere noe varmluft under baderomsgulvet og i bunnen av kjøkkenbenken for å forhindre at vannet fryser. Størst problem gir den uisolerte spillvannstanken om man ønsker å bruke bilen om vinteren.

Konklusjon

Her får man mye bil for pengene. Bilen gir et bra inntrykk utvendig og er trivelig innvendig. Som første bobil vil den gjøre nytten også for en barnefamilie selv om to personer vil kunne føle det romslig. Det kommer an på hva vi er vant til. Det er nevnt ting som bør suppleres, det er da snakk om små materialkostnader. Miller har flere og større modeller, også til lave priser, så de fleste finner bilen som passer dem best. Skal det bo mer enn to personer i bilen bør det benyttes en Ducato 14 istedenfor 10. Det betyr at nyttelasten økes 200 kg., noe som øker prisen med kr. 7.600,- Pluss: Utvendig design, stor sittegruppe, romslig alkove, tross lav pris: Seitz vinduer og elektrisk trinn. Minus: Dårlig utbygd varmluftfordeling, uisolert spillvannstank, ikke hyller i noen overskap, ikke forheng mot førerhus eller gardiner i førerhus, for høy sittehøyde, lite leselys i sittegruppe.

Tekniske data

Basisbil: Fiat Ducato 10 Motor: 2,0ltr. JTD, 84hk Understell: orginal Fiat Akselavst.: 2850 med mer Utv. mål: 5500 x 2100 x h 3000 med mer Totalvekt: 3.000kg. Egenvekt: 2.590kg. Nyttelast: 410kg. Senger: 210 x 140cm. (alk.), 170 x 125cm. og 190 x 66cm. Toalettrom: 110 x 90/ 53 x h193cm. Kjøkkenbenk: 98 x 53 x h 93cm. Kjøleskap: Elektrolux RM 6361, 81ltr. Varmeanlegg: Truma SL 3002, 3400 watt, vifte Bagasjerom: 63 x 193 x h 40cm. Dieseltank: 80ltr. Friskvannstank: 100ltr. Spillvannstank: 75ltr. Vannvarmer: 10ltr. (Truma BS 10) Gass: 2 x 11kg. Ekstra batteri: 80Ah Antall registr. pass: 5 (?) Fire trepunkts belter, to topunkts, seks vinduer hvorav fire Seitz, to takluker, el. trinn, og trykkvannspumpe.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden