: Test: Bürstner t-star 680 - Tysk kjendis med avansert kjøreteknikk (2003-modell) | Din Fritid

Test: Bürstner t-star 680 - Tysk kjendis med avansert kjøreteknikk (2003-modell)

Bürstner t-star 680 har en løsning som seiler opp som den kanskje mest valgte i klassen mor og far-bil med dobbeltseng bak. Det som er spesielt med bilen er at Bürstner for første gang har bygget på Mercedes chassis og tilbyr dermed bakhjulsdrift og avansert kjøreteknikk.

Utvendig

Bilen er typisk halvintegrert. Avrundede kantprofiler, hvit glatt aluminiumshud sparsom dekor og en aerodynamisk avslutning over førerhus. Bilen har stige bak og rail på taket og skjørtet i underkant er utført i aluminium og virker mye mer solid enn andre laget av plast. På høyre side finner vi to vinduer, døren og bagasjeluke til rommet under sengen (123 x 120 x h 54 cm). På venstre side er det to vinduer og gasskasse (2 x 11 kg) og på bakveggen, ett vindu og stige. Under bilen er gulvet skrudd rett på bilens originale chassis. Ellers finner vi her reservehjul, spillvannstank og et par varmluftslanger som krysser på undersiden. Dette er en ny modell fra Bürstner, selv om det ikke virker slik ved første øyekast. Bodelen er helt konvensjonell, dog med litt ekstra “piff” som er typisk Bürstner. Ønsker du å sammenligne tilsvarende biler fra andre produsenter, finner du dette i en tidligere utgave av Bobil og Caravan fra inneværende år. Valget av Mercedes gir altså mer avansert teknikk, blant annet 156 hk og bakhjulsdrift som på disse bilene er en fordel ved vinterkjøring.

Vi går inn

Bilens chassis gir en innvendig gulvhøyde på ca 70 cm over bakken. På innsiden av døren er det felt ned et trinn i gulvet med høyde 22 cm. Fra bakken utenfor og opp til dørterskelen må du altså skritte 47 cm. tilværs, noe som er i meste laget. Her skulle det vært et utfellbart trinn. Døråpningen er litt smal (50 cm) og døren er en vanlig sandwichplate med en plastbekledning på innsiden, formet med hyller. Jeg savner Seitzdøren som Bürstner benytter i sine mer eksklusive modeller.Vel innenfor har vi til venstre en seksjon som hovedsakelig består av kjøleskapet, bakenfor sengen, til venstre for denne toalettrommet og videre framover klesskap, kjøkkenbenk og sittegruppe. Til høyre for inngangsdøren står en toseters sofa på langs. Denne løsningen hvor de dreibare setene i førerhuset benyttes til sittegruppen sparer plass og det er ikke til å komme fra at med for eksempel armlener vil disse setene gi mer sittekomfort ved bordet enn de konvensjonelle sittebenkene. Så selv om løsningen kan virke mer “provisorisk” enn en sittegruppe med faste benker, så er dette en god løsning som tydeligvis blir mer og mer vanlig.

Seng

Dobbeltsengen (190 x 130/ 85) i denne løsningen er som vanlig ikke for storvokste. Men når det er sagt er madrassen 13 cm tykk og ligger på fjærende trespiler. Videre er det muligheter for varme under sengen og det er lagt varmluft langs veggen. Over sengen er det ved fotenden et TV-skap, videre fire overskap, to av dem med hyller. Det er takluke, to vinduer og to spotlights gir leselys. Under sengen er bagasjerommet og den kombinerte vannvarmeren og varmeovnen Truma C3402. Klesskapet (53 x 45 x h 128 cm) er bygget over den ene hjulkassen og har et skap på oversiden. Sittegruppe: Putene i sittegruppen er behørig omtalt tidligere. Vi har altså en toseter i kjøreretningen med to trepunkts sikkerhetsbelter. Denne inneholder dessuten vanntanken på 100 liter. Ved å forlenge bordet, nås dette fra toseteren på langs, dessuten fra passasjersetet om dette snus. Toseteren inneholder en skuff som kan trekkes ut foran inngangsdøren, sikkert tiltenkt skotøy. Resten av benken er noe vanskelig tilgjengelig og huser blant annet bodelsbatteriet.

Kjøkken

Kjøkkenbenken (98 x 53/ 104 x h 92 cm) er en kompakt benk i vinkel. Arbeidsflaten på benken er noe beskjeden og da gasskassen er plassert i benken er skapplassen kraftig redusert. Dog er det to skap og en skuff. Overskapet er som tidligere nevnt smekkert utført men mer plass savnes. Av utstyr finnes tre kokebluss (Cramer), integrert med glasslokk, oppvaskkum og avdryppningsbrett. Belysning sørger to spotlights for, avtrekksvifte finnes ikke, men den store takluken (Heki 3) befinner seg rett over. Dessuten er det som vanlig et vindu som kan åpnes. Kjøleskapet (RM 7505, 135 ltr. Med separat fryseskap og AES) befinner seg på motsatt side. Kjøleskapet er hevet litt opp, noe som gir et lite skap under og et over.

Toalettrom

Badet (80 x 100 x h 192 cm) er, slik det pleier å være med denne planløsningen, ikke overdådig stort. Men utformingen er slik at om du ikke er for storvokst, så fungerer alt greit. Det samme gjelder den separate dusjen (78 x 53 x h 191 cm). I dusjen var skjøtene i veggpanelene ikke tettet, men vannet som uvegerlig vil renne igjennom her, følger forhåpentlig plastpanelet og renner ned i dusjkummen. Ellers var badet fint utført, skapinnredning med tredekor, glassdør i dusjen, tre spotlights i taket , kun plastinteriør i dusjen. Både takluke og ventil i taket sørger for luft, vindu hadde man droppet. Overskapet var originalt, det var utformet som en skuff som sto på høykant og kunne trekkes ut til siden. I skuffebunnen var det små hyller hvor gjenstander kunne festes med strikker på oversiden. Tilsynelatende meget fiffig, men undertegnede ville nok etter en stund lengte etter et vanlig skap med dør i front og hyller i full bredde.

Interiør

Bürstner kan interiør og buete flater på møblene er ikke noe nytt. Møblene virker solide og bra utført. Dog lider overskapene av plassmangel, utformingen gir “nette” skap men lite plass, særlig over kjøkkenbenken. Jeg har tidligere nevnt tekstilene hos Detleffs, Knaus og Bürstner. De legger litt ekstra i puter/ gardiner og det gir uttelling. Putene i denne bilen er sydd sammen av fem forskjellige stoffer, og de samme stoffene går igjen, kun som dekorasjon, på hver side av vinduene. Om seriøse designere blir imponert av dette tviler jeg på, men det gir et eksklusivt inntrykk og bidrar nok til at vi faller for bilen.

Omgjort til seng måler sittegruppen 116 x 210 cm. Altså stor nok til en stor person eller to barn. Normalt vil denne bilen bebos av to personer. Under en kort rast kan disse to sitte på den bakre sofaen uten å endre på noe i sittegruppen. Men det tar ikke mange sekundene å snu førersetet og dermed sitter far litt mer standsmessig. Står man i ro over tid, snus også passasjersetet og kommer det gjester tar det ikke mange sekundene å forlenge bordet, dermed er det god plass til seks rundt dette. En meget fleksibel løsning som utnytter førerhuset bedre en tidligere halvintegrerte.

Teknisk

Som nevnt er bodelen middels utstyrt. Vannsystemet har en liten senkepumpe på 15 liter pr. minutt. Det er litt spinkelt for en slik bil, en tandempumpe slik Hymer benytter koster ikke mange kronene mer. Fire av de fem vinduene er av den utenpåliggende typen, noe som gir inntrykk av sparemodell. Noe som ikke gir inntrykk av sparemodell er det store kjøleskapet med AES, automatisk energivalg. Sjekkpanelet over inngangsdøren var godt utstyrt bortsett fra at vi savnet voltmeter for batterispenningen. Lamper og stikkontakter, både 220 volt og 12 volt var det nok av.

Vinteregenskaper

De fleste bilene av denne typen er utstyrt med den kraftigste kombivarmeren (6000W) i den norske utgaven, mens her fant vi den svakere på 3400W. Videre kunne vi tenkt oss flere varmluftsdyser ved sittegruppen. Spillvannstanken under bilen har riktignok en litt luftig isolasjon, men må ha varmeelement for å kunne brukes om vinteren. Dette kunne vi ikke se at den hadde. Avløpsrørene er ført under bilen og så bort til tanken. De er da delvis festet oppunder gulvet og ligger flatt hele veien. Med mindre bilen er vatret opp nøyaktig, vil vannet i disse rørene fryse straks ved minusgrader. Videre er hjulkassene bak laget i tynn plast og er uisolert, mens det innvendige stigtrinnet har en tynn isolasjon. Drømmer du om vintercamping er nok ikke dette den beste bilen. Vedvarende kuldegrader vil utvilsomt gi problemer. Men fryse vil du nok ikke.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden