: Test: TEC - Sovevogn med stor kjøreglede (2003-modell) | Din Fritid

Test: TEC - Sovevogn med stor kjøreglede (2003-modell)

Sist omtalte vi en bobil, hvor nesten halve bodelen var tilegnet soveværelset (LMC 6600 TI). RoTEC 6695 TI har mange likhetspunkter, lik løsning, sammenlignbar pris og begge produseres på samme fabrikk i vakre Münsterland. Største forskjellen er at her kjører vi Mercedes.

Da de fleste bilene vi omtaler er bygget på Fiat Ducato, bruker vi ikke mye spalteplass på dette. Men begge basisbilene i denne utgaven bærer navnet Mercedes og det ville ikke være riktig å fortie det. RoTEC 6695 har til og med automatgir (ekstrautstyr) og sammen med 316 CDI motor med 157 hk gir dette en kjøreopplevelse som du bør oppleve før du handler bobil.

Utvendig

Bilens bodel har som vanlig glatt aluhud, hvitlakkert med sparsom dekor. De fire vinduene fra Polyplastic har innfelte rammer på utsiden av veggen. Men disse er ikke gjennomgående slik Seitz lager dem. En rimelig og fin løsning, men da må fluenetting og rullegardinen monteres på innsiden av veggen, og det er ikke fullt så elegant som løsningen til Seitz. Utformingen av overgangen bodel og førerhus (over førerhuset) er gitt en noe uvanlig form. Men den virker aerodynamisk bra og ellers er det en smakssak. Bilen er bygget på det originale chassiset og det gjør at den virker litt høy. I sideskjørtene er det en luke på hver side med en metallboks innenfor. Praktisk for oppbevaring av tyngre saker. På yttersiden av bakhjulene kan en del av skjørtet vippes opp for lettere tilgang ved hjulskifte. Ikke dumt om bilen skal brukes om vinteren. Garasjen (90 x 216 x h 122 cm) i full bredde bak, har dør på begge sider. Den ene er ekstrautstyr. En luke på høyre side antok vi tilhørte gasskassen, men denne viste seg å gi tilgang til kombivarmeren (Truma C6002). Gasskassen kom man til innenfra i garasjen (2 x 11 kg). På bilensbakvegg fant vi ingenting verdt å nevne, bortsett fra god plass til sykkelstativ.

Vi går inn

Gulvet er montert rett på bilens originalechassis. Bakenfor rammevangene går det ned i en sump som kommer garasjen tilgode. I bakkant av bakakselen henger denisolerte spillvannstanken (108 ltr.). Et åpent hull på siden av bakhjulet for gjennomføring av slanger gjennom gulvet er nok så utsatt for vannsprut fra hjulet. Dette burde absolutt vært tettet eller skjermet. En titt på taket avslører kun tre takluker og en ventil. I liket med resten av påbygget er døren slikvi er vant til. Men på innsiden er det en fluenettingdør, noe mange biler ikke har og som i gitte situasjoner er gull verdt. Fra bakken er det 77 cm opp til det innvendige gulvet. Takket være et elektrisk trinn ute og et nedfelt trinn på innsiden av døren, er steghøyden under 30 cm hele veien og behagelig for oss tilårskomne.

Kjøkken

Vel innenfor har vi til venstre kjøkkenbenken, garderobeskapet, bakenfor soveværelset med to enkeltsenger, framover på venstre side toalettrom og sittegruppe. Møblene har en lys varm dekor og putene er holdt i lys brunt (design Sylt). I tillegg til to takluker av type Miniheki over senger og i toalettrom, var det en større elektrisk takluke ved kjøkkenbenken. Kjøkkenbenken (106 x 60 x h 94 cm) har ikke generøse mål og kokeren med tre bluss og vaskekummen fra Cramer tar det meste av plassen. I benken er det bestikkskuff og under et skap med tråhyller. Ved siden av, kjøleskapet (Dometic RM 7401L, 97 ltr.). Som vanlig savner jeg mer romslige overskap på kjøkkenet. Avtrekksvifte finnes ikke, men vindu og den store takluken sørger for lufting.

Bad

Toalettrommet (78 x 113 x h 190 cm) har ikke separat dusj. Men en glassdør for dusjen hindrer en del av rommet å bli vått. Selve dusjen ser ut til å fungere greit, men rommet er noe trangt og bør studeres nærmere hvis man vurderer denne bilen. Innredningen er stort sett laget av plast, skapplassen er tilstrekkelig. Lufting besørges av en takluke, vindu finnes ikke. Toalettet er av typen PP C200 og tre spotlights gir bra med lys. Sittegruppen består av en toseter på baksiden av bordet i tillegg til de to stolene i førerhuset. Ved å snu stolene og felle ut en klaff på bordet, fungerer det greit for fire personer å spise ved bordet. I toseteren oppbevares bobatteriet og elsentralen. Videre har begge plassene trepunkts sikkerhetsbelte. Bordet pluss klaffen har målene 92/ 55+ x 68 cm. En variabel og romslig sittegruppe for maksimum fire personer.

Senger

De to sengene bak har målene 197 x 84 og 190 x 84 cm. En 12 cm. Fjærkjernemadrass på fjærende trespiler gir bra liggekomfort. Man kan gå halvveis inn mellom sengene og om ønskelig kan dette fylles med en madrass slik at sengene blir til dobbeltseng. Bredden blir da 84 + 84 + 43 som gir hele 211 cm. En takluke, kombinert med et vindu på hver side gir bra lufting. Garderobeskapet (55 x 60 x h 137 cm) har belysning og i tillegg er det et lite skap på undersiden.

Teknisk

Bilen skiller seg ikke ut på noen måte. Vannsystemet har senkepumpe og begge tankene rommer 108 liter. Varmeovnen Truma C6002 har god kapasitet, og varmen fordeles på fem dyser, pluss bad og langs veggen rundt sengene. Elinstallasjonen virker bra, men jeg savner et voltmeter på sjekkpanelet, amperemeter er ikke nok. På plussiden kommer elektrisk stigtrinn og takluke. Påbyggets konstruksjon og isolasjon er slik vi er vant til. Det tidligere nevnte hullet i gulvet ved bakhjulet burde vært tettet, dessuten er utluftingen for gasskassen nokså utsatt for vannsprut fra det andre bakhjulet. Her skulle det vært en skjerm.

Vinteregenskaper

Hjulkasser bak og innvendig stigtrinn er ikke isolert. Varmeovnen har kapasitet til å dekke over det men problemet kan bli kondens i sterk kulde. Spillvannstanken derimot er isolert og har tilførsel av varmluft fra ovnen slik at denne ikke burde by på problemer. Som vanlig vil bilen bli noe gulvkald og det vil være kulderas fra førerhuset, men dette kan rettes noe på. Dermed skulle det være fritt fram å prøve bilen på vinterstid. Konklusjon: TEC 6695 TI glir inn i rekken av tyske halvintegrerte biler. Det som skiller bilen fra mengden er at soveværelset har fått stor prioritet og at den er bygget på Mercedes. Det siste gjør at prisen absolutt virker fornuftig.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden