: Gammel kjærlighet ruster ikke, del TO | Din Fritid

Gammel kjærlighet ruster ikke, del TO

Den er helt unik, bobilen til Jørn Smedhus som har kjørt mer enn 500 000 kilometer og nærmest kan veien til Middelhavslandene på egen hånd. I denne artikkelen trekker han selv frem noen av høydepunktene på veien med sin VW campingbil.


Folkevognbussen og Jørn Smedhus på vei til Jugoslavia i 1989.

En unik bobils historie

Innkjøpt av Jørn Smedhus 22. mars i 1989. Volkswagen Caravelle Combi 1985. Registrert første gang den 21.3.85 Motor: 78 HK Bensinmotor Innredet med Reimo innredning og hevetak av Trufa 21. juni 1989. Motoren var gått rundt 60 000 km da jeg kjøpte bilen i Drammen. Den første april i 1996 fikk originalmotoren rådelager-havari ved Halden. Bilen var da kjørt 225 000 km. VW i Halden skaffet og monterte en brukt motor fra Norsk Bildelsenter på Lier. Den monterte bruktmotoren gikk ikke pent og Smedhus var lite fornøyd men overtok og klaget muntlig. I april 1997 på vei til Eskilstuna ble det problemer med motoren, bilen hadde da gått 231 000 km. Mälarbil AB Eskilstuna tok ut og monterte motoren etter at den ble reparert kostnadsfritt hos Norsk Bildelsenter. Motoren gikk nå greit uten at Smedhus var helt fornøyd. Bilen gikk en tur opp og ned til Hellas pluss litt til, ca. 7000 km med denne motoren. Så hadde Smedhus et hyggelig møte med ledelsen i Norsk Bildelsenter hvor det endte med at han kjørte hjem med en topp nyrenovert motor i bagasjerommet. Denne ble innmontert sent høsten 1997. Bilen hadde da gått totalt 238 000 km. Høsten 2012 havarerte denne motoren. Bilen hadde da gått totalt 564 000 km. Bilen blir parkert i garasjen over vinteren og Smedhus forbereder seg på å kvitte seg med bilen. Annonsetekst til finn.no blir gjort klar, men han ombestemmer seg og tar ut motoren hjemme i garasjen. Av Unneberg Bil i Tønsberg får han kjøpt alt han trenger til sin gamle VW. Motoren får 4 nye ventilløftere på en side og på andre siden byttes noen tilsvarende som er slitte. Ødelagt stempel og ventil fjernes og erstattes med et brukt fra originalmotoren som har vært lagret i alle disse årene. Alle stempelringer erstattes med nye og andre, nyrenoverte topper monteres med nye pakninger. Motoren remonteres og starter umiddelbart og går fint uten ventilløfter-kakling. Bilen har nå gått 97 mil med denne motoren.


Kvitteringen på innredningen som er levert av Trufa.

Seig motor

Dette betyr at den nyrenoverte motoren Jørn Smedhus fikk av Norsk Bildelesenter sent høsten 1997 og som de garanterte å holde 100 000 km gikk 326 000 km før den havarerte! Etter at motoren ble reparert er det også tatt en del rust. Vinterens prosjekt består i en nyoverhalt gir boks. Smedhus leverte to girkasser som ble til en pluss noen nye deler og pakninger. Mange andre smådeler på bilen er også skiftet ut. Bilopphugger Tandberg i Larvik har også vært til god hjelp for å skaffe frem pent brukte deler til bilen, ting som har vist seg vanskelig å få tak i. Historien kommer ikke til å slutte her!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden