Ny Challenger ElectriX med diesel- og elmotor
Det har vært relativt stille i debatten om alternative drivlinjer for bobiler. Det betyr ikke at det ikke skjer en utvikling. Franske Challenger har i det siste jobbet med hybridkonseptet, og vil på CMT presentere en kompakt bobil med både diesel- og elmotor.
Selv om modellen kan kjøre elektrisk i byen, og med dieselmotor på landeveien - er ikke dette en ekte hybridbil.
Challenger har samarbeidet med Bedeo, en spesialist på elektrifisering av nyttekjøretøy, for å utvikle det nye drivkonseptet med to drivlinjer på en Fiat Ducato. Men den nye modellen kan ikke bruke de to motorene samtidig. Challenger ElectriX kjører enten elektrisk eller med diesel. Produsenten omtaler derfor kjøretøyet som et “dual-mode”-kjøretøy, ikke som en hybrid. Total rekkevidde for begge motorene kombinert oppgis av produsenten til å være rundt 900 km.
Bodelen
Challenger ElectriX er navnet på modellen, som ved første øyekast minner om de kjente modellene i X-serien. Det vil si smalere halvintegrerte bobiler. Takket være den romslige “face-to-face”-sittegruppen med lange sofaer langs siden, gir X-modellene mye bevegelsesfrihet. Kun skriften på førerhusdørene avslører den nye drivlinjen.
To grunnriss
Når det gjelder oppbygning og innredning, bygger Challenger ElectriX på de kjente modellene Challenger X150 og X250. De er kun 210 cm brede og relativt korte: X150 måler 5,99 meter, mens X250 er 6,36 meter. Dimensjonene er dermed nesten identiske med Fiat Ducato-bybobiler av tilsvarende lengde. Takket være rette sidevegger og åpne planløsninger har X-modellene imidlertid betydelig mer boareal. Sengen er ikke fastmontert, men senkes elektrisk over sidesittergruppen ved behov. Sittegruppen kan også gjøres om til en ekstra dobbeltseng, men modellene er i utgangspunktet designet for to personer.
Slik fungerer det
Fiat Ducato-basen har, som vanlig, en 140 hk turbodieselmotor (alternativt en kraftigere 180 hk-motor) som driver forhjulene. I tillegg har Challenger ElectriX en 115 kW elmotor montert på bakakselen, sammen med et batteri med 37 kWh kapasitet. Elmotoren driver bakhjulene, og gir en rekkevidde på rundt 100 km på ren elektrisk drift.
Forskjeller bak
Den kortere X150 har et bad som strekker seg over hele baksiden, inkludert garderobeskap. Imidlertid mangler denne modellen en hekkgarasje, og det er begrenset med lagringsplass som er tilgjengelig fra utsiden. Den lengre X250 har et bad med integrert dusjkabinett på førersiden, motsatt av kjøkkenet. I bakkant finnes en stor garasje som kan lastes fra utsiden. Fra innsiden er det tilgang til et romslig garderobeskap som, når garasjen er tom, kan senkes elektrisk helt ned til gulvnivå. Dermed kan bakgarasjen gjøres om til et omkledningsrom ved behov.
Hva blir prisen på Challenger ElectriX?
Modellen med to drivlinjer blir ingen billig løsning: Challenger ElectriX vil koste minst en fjerdedel mer enn dagens dieselversjon. Det vil si at en X250 til for eksempel 1 465 000 kr vil komme på 1 831 250 kr med eldriften i tillegg. I første omgang vil modellen kun bli solgt på det franske og tyske markedet. For de som ønsker å ta en nærmere titt på denne bobilen med diesel- og elmotor, vil det være mulighet på CMT i Stuttgart fra 18.-26. januar. Din Fritid er selvsagt til stede og kommer med en fyldig rapport i utgave 1-25.