: Test: Fendt en tysk vintercamper (2002-modell) | Din Fritid

Test: Fendt en tysk vintercamper (2002-modell)

Vi skal være forsiktige med å sette Fendt 560 TG Platin i en egen bruksbås, for den er egnet både til å feriere mobilt samt at den godt kan være en stasjonær vogn på den faste plassen. Sikkert er det derimot at vognen passer best for to personer, og den skal ta opp kampen med de nordiske vognene.

Historien

Firmaet Fendt ble opprinnelig etablert i 1605 av Sylfest Fendt som skaffet seg et navn som tårnurmaker. I 1928 startet man produksjon av traktorer og landbruksredskap som siden har vært basis i fabrikkens program. På slutten av 1960-tallet gikk produsenten Lely konkurs og Fendt overtok deretter produksjonen. 1983 ble ledelsen for caravandivisjonen overtatt av German Mensch som fra 1997 overlot ansvaret til Alfons Hierhammer. Fra årsskiftet 1996/97 ble konsernet kjøpt av det amerikanske Massey Ferguson, som imidlertid var lite interessert i caravandelen, og fra 1998 ble denne overtatt av Hobby-konsernet. I dag produseres Fendt-vognene i Europas mest moderne og avanserte produksjonslokaler i den tyske byen Mertingen. I Norge er Lara Fritid i Drammen generalagent for Fendt-vogner.

Solid tysk kvalitet

Fendt har i alle år vært betraktet som en av høyklasse-vognene i Tyskland, og vel også her i Norge. Diamantserien til Fendt har vært og er toppklassen, og som resten av Fendt-spekteret, preget av skikkelig og solid håndverk. Som vi nevnte har Fendt alltid vært regnet som en høyklassevogn, selv om det finnes konkurrerende merker som kan matche de tre Fendt-modellene Saphir, Platin og Diamant på pris og kvalitet. I Norge hadde ikke Fendt den store markedsandelen på midten og slutten av 1990-tallet, men de to siste årene har salget tatt seg betraktelig opp. I Tyskland har derimot Fendt vært meget populær og vært en av de topp fire solgte campingvogner i flere år. Fendt er en av de tyske vognene som skal ta opp kampen med de nordiske. Da med fokus på pris og det faktum at vognene er egnet for de nordisk vinter-forholdene. Fortsatt er det et godt stykke frem til den markedsandelen Bjølseth, Solifer, Cabby, Kabe og Polar har. Vognen vi så på hadde luftbåren Trumatic-varme. Denne kan erstattes med en Alde 3000 vannbåren sentralvarmer, og det vil også bli gjort på de vognene som tas inn i Norge. Våre svenske kollegaer i Husvagn&Camping har konkludert med at det er vanskelig å få jevn temperatur i vogner med luftbåren varme. I Fendt´en var ikke plasseringen av ventilene riktig egnet med tanke på vintercamping. Det var ingen ventil i lasterommet under sengen eller i sittegruppen, likeledes i garderoben og på toalettrommet. Det er derfor en god invistering å sørge for å ha vannbåren varme.

For de to

Fendt 560 Platin TG er best egnet for to personer. Sittegruppe bak, kjøkken og toalett i midten og to enkeltsenger foran. Og Fendt har klart å utnytte plassen i 560´en slik at det blir bra med gulvplass i vognen. Når vi går inn finnes altså rundsittegruppen til venstre. Den nå tradisjonelle luken inn i lasterommet under sittegruppen er på plass ved inngangen, egnet for sko eller en paraply. Til høyre for inngangen finner vi TV-benken med skap og hyller. Det er også montert et praktisk “inngangslys” ved trappetrinnet. Vognen er tradisjonelt innredet uten de store spesielle løsningene, men hele veien er arbeidet godt utført. Over rundsittergruppen er det montert syv overskap. I lasterommet under sittegruppen er vanntanken plassert på høyre side og en inngang utenfra på venstre side. Det er tre hyller i hvert av hjørnene bak samt spotlights. Taklampen over sittegruppen gir et godt og behagelig lys.

Micro-standard

Kjøkkenet er ganske standard i forhold til andre 560-vogner. Ikke veldig stor arbeidsflate, men den duger. Kjøkkenbenken inneholder tre kokebluss og en vask, i tillegg til en arbeidsflate på venstre side. Belysningen på kjøkkenet er bra, og vi synes det var spenstig med microbølgeovn som standard utstyr. Avtrekksvifte er desverre tilleggsutstyr på denne vognen. Vi synes vel dette med fordel kunne vært montert når vi igjen nevner at microovn er standard. Ovnen i kjøkkenbenken er av den typen med betjeningsbryterne inne i selve ovnen. Det gjør at plassen mellom de tre blussene blir mindre og det betyr at man helst bør ha med seg små kjeler for å lage mat. Skal du frem med stekepannen blir det liten plass til annet samtidig. Kjøleskapet er i tysk stil plassert på gulvet, 77 liter inkludert en fryser.´Til venstre over kjøkkenbenken er et rundt vitrineskap med svingbar plastdør. Delikat utformet og det setter en ekstra spiss på innredningen.

Bunn i sengene

Badet sitter midt i vognen, på andre siden av kjøkkenet. Det er ustyrt med et Thetford fast toalett, en vask med underskap, et stort speil, vindu og to overskap. Det er ingen dusj i denne vognen, men det finnes i de større Fendt-modellene. Går vi over på andre siden av vognen igjen, mellom kjøkkenet og soverommet, finnes et høyskap. Soverommet er utstyrt med to enkle senger med lagerrom under. Begge enkle å heise opp og lett tilgjenglige. Mellom sengene er det plassert et felles nattbord, og over er det totalt ni overskap. Lagringsrommet under sengene kunne med fordel vært ustyrt med en bunn, slik at det fortsatt var sirkulasjon av luft når disse ble pakket fulle av dyner, tøy og annet. Med luftbåren varme er det jo en forutsetning at luften får sirkulere.

Vi oppsummerer

To personer kan trives i denne vognen. Skal man ligge fast er et fortelt helt nødvendig for å kunne ha det litt romslig når man har en 560-vogn. Samtidig er jo fortelt noe alle har i dag uansett. Som mobil vogn egner Fendt 560 Platin seg også. Den er ikke for stor til å dra rundt, og har løsninger som egner seg godt for kombinasjonen overnatting og reising om dagen. Vi har nevnt kvalitet og godt inntrykk flere ganger. Vognen er noe dyrere enn de andre tyske vognene av samme størrelse fra Hobby, LMC, Bürstner, Dethleffs og Wilk. Fendt er som nevnt regnet som en av høyklassevognene i Tyskland. Ser vi på konkurrentene blant de nordiske vognene så er Fendt konkuransedyktig på pris. Bjølseth, Cabby, Kabe, Polar og Solifer ligger et godt hakk høyere i pris, og det gjør Fendt et interessant alternativ for vintercamperen.

Fakta Fendt Platin 560 TG

Chassis: Galvanisert lettvekt Al-Ko Karroseri: Deler i presset sandwich. Isolering: Vegger 31mm., gulv 45mm. og tak 40mm. Pris veil.: Med luftvarme kr. 169900,- Pris veil.: Med Alde vannsentral kr. 183.900,- Produksjon: Fendt-Caravan GmbH, Tyskland Sted: Askjems Camping-Center, Sem i Vestfold

Rammesak

Vekt og mål: (Våre mål i parantes) Totalvekt: 1.600 kg. Egenvekt: 1.320 kg. Maks last: 159 kg. Totallengde: 752 cm. Total bredde: 250 cm. Total høyde innv.: 192 cm. Sengeplasser: 4 Enkeltsenger: 200x90 og 190x90 cm. (196x92) Rundsittegruppe: 231x154 cm. (232x155,5) Bord rundsittegr.: (88x80 cm.) Kjøkkenbenk: 126x60/94 cm. (126,5x57/69) (Inkl. vask og ovn) Utstyr: Ferskvann: 50 liter. Avløp: Spillvannstank er tillegg Toalettrom: 192x104x70 cm. (64x43,5 ståflate) Thetford toalett. Dusj: Tillegg Varme: Alde 3000 Gulvvarme: Nei. Varmtvann: Alde. TV-antenne: Tillegg. Radio/CD: Tillegg. Kjøleskap: Electrolux 77l. (10l. fryser) Ovn: Tre bluss. Kjøkkenvifte: Tillegg.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden