: Norges flotteste fottur | Din Fritid

Norges flotteste fottur

Turen til Romsdalseggen er meget godt tilrettelagt og merket, men er nok en tur for de som har gått noen toppturer tidligere. Gode fjellstøvler er en selvfølge og med positiv innstilling og pågangsmot vil du få en tur helt utenom det vanlige.

Midt i Norges vakreste fjellverden

Turen over Romsdalseggen går midt i Norges vakreste fjellverden - med en utsikt som kan ta pusten fra den mest erfarne fjellvandrer: Her er fjell og fjord, tinder og fosser, på alle kanter. Romsdalseggen gir enkel adkomst til unike opplevelser og spektakulær utsikt til Norges tindehovedstad Åndalsnes, til Rauma elv i dypet av Romsdalen, til Trollveggen og trolltinder - og helt ut til Molde og storhavet i vest. Like bak horisonten ligger både Atlanterhavsveien og Geirangerfjorden.

Buss fra Åndalsnes

Bussen fra Åndalsnes skysstasjon går daglig og tar deg med inn til parkeringsplassen ved Venjedalssetra hvor du starter turen 380 moh. Foran deg har du en sju timer lang topptur, med med en stigning på til sammen 940 høydemeter. Følg veien et lite stykke, og ta av stien inn til høyre like før brua (husk å lukke grinda). Etter noen hundre meter passeres ei hytte, og stien tar av opp til høyre et stykke etter hytta. Følg godt merket sti opp lia til høyre for elva. Omtrent midtveis i lia krysser man elva på et flatt parti, og fortsetter opp til venstre for elva. Like etter skoggrensa legger terrenget seg, og stien går slakt innover Hesteheian. Like før vannskillet kommer man til et skiltet stikryss. Ta av til venstre og følg tråkket langs en tydelig fjellrygg, oppover til ryggen mellom Blånebba og Aakesfjellet. Tung oppstigning, men fantastisk utsikt når man kommer opp på toppen av ryggen.

Via Blånebba

Det anbefales å ta turen via toppen av Blånebba. Dette tar en liten time ekstra tur-retur, og ruta følger toppryggen hele veien opp og tilbake. Hvis ikke følger du ryggen som går over til en egg mot Mjølvafjellet. Stien mot Åndalsnes følger denne toppeggen videre hele veien. Hold til venstre på eggen i starten, helt på kanten mot Romsdalen. Etter et lite stykke går eggen litt bratt ned og over Halsaskaret, før oppstigningen til Mjølvafjellet. Her er det et kort, bratt parti som er sikret med kjetting. Like før toppen av Mjølvafjellet passerer en Romsdals høyest liggende bjørk, som klorer seg fast helt på kanten. Etter bjørka legger terrenget seg, og stien følger et stykke til venstre for ryggen ut til Aakesvarden, som står helt på kanten mot Romsdalen. Herfra er det en markert egg som leder ned mot Mjølvaskaret, med en luftig passasje over til Høgnøsa. Fra Høgnøsa går stien ned en rygg til høyre og videre ned eggen til Nesaksla, der det er ei steinhytte. Fra Nesaksla og ned er det tydelig og godt merket sti. Noen bratte partier i toppen er sikret med kjetting. Når man kommer ned i skogen er det greit terreng helt ned til Åndalsnes. Og ikke bli overrasket om du dagen derpå vil være litt støl i legger og lår- men det er en liten pris å betale for denne fantastiske opplevelsen som du nok vil huske i lang tid fremover. God tur! Har du spørsmål vedrørende denne eller andre toppturer er det bare å kontakte Turistkontoret på tlf. 71 22 16 22.