Caravan Salon-messen: Et vindu mot verden | Din Fritid
Caravan Salon-messen

Et vindu mot verden

Caravan Salon i Düsseldorf er verdens største caravanmesse. Her finner du mer enn 600 utstillere og 2100 utstilte vogner og bobiler. Totalt 13 enorme haller fyller sirkuset, og på utsiden av messeveggene er det et folkeliv uten like.

Det fortelles fra arrangøren at det er 130 ulike merker representert, og det er godt over dobbelt så mange som man finner i Norge. Det sier noe om bredden, og veldig mange av disse er spesialisert. Her finner du ekstreme slide-outer, høye ekspedisjonsutgaver av firhjulsdrevne lastebil-bobiler, linere hvor du kan ha en cabriolet personbil i garasjen, og så videre og så videre.

 

Største så langt

Alexander Kempe er pressesjef for messen, og han kan stolt fortelle at årets utgave, som er den 56. i rekken, var historiens største - på alle måter. I løpet av den halvannen lange uken messen varer er det forventet mer enn 200 000 besøkende på imponerende 214 000 kvadratmeter utstillingsflate. De 13 hallene utgjør til sammen 30 internasjonale fotballbaner, fullstappet med utstyr og tilbehør - og ikke minst nye, skinnende og fristende bobiler og vogner.

 

Nybegynner-verden

Et satsningsområde fra arrangøren de siste årene er et eget område avsatt til produkt-nøytrale foredrag og presentasjoner. Her kan publikum lære mer om aktuelle temaer spesielt tilpasset nybegynnere på bobil eller campingvogn. 

I år var disse foredragene plassert i en nybygget hall sammen med veterancamp-utstillingen. Her var det også mange plasser å sitte ned og slappe av. Det hele oppleves som en aldri så liten oase i mylderet av folk og blankpussede produkter.

 

 

Enorm messescamp

I år bodde redaksjonen til Din Fritid på den enorme messecampen. Vår tekniske redaktør Truls Farner feiret at det er 40 år siden hans første Caravan Salon-messe i sin egen bobil - som alle tidligere år. I en lånt campingvogn slapp resten av redaksjonen å føle seg ensomme. I løpet av messeperioden tilbringes det rundt 70 000 overnattingsdøgn på det store området.

 

Laika satser tungt

Skal du ha tyngre bobiler enn 4,5 tonn, er neste steg opp chassis fra Iveco. Kreos 8009 er en nyhet som er bygget på Iveco Daily. Bobilen er hele 8,29 meter lang, og tilbyr høy kjørekomfort med pneumatisk fjæring og et fantastisk automatgir. Innvendig kan du ikke bare stille inn styrken på led-lyset, du kan også velge fargetemperatur. Her er det ikke bare mulig å få dempet belysning til lørdagsmiddagen, men du kan altså i tillegg velge varme lystoner for å få riktig stemning. Og det kan gjøres fra en fjernkontroll. Den helintegrerte modellen tilbyr ikke bare førerdør, men også passasjerdør. Innendørs er det plass til en 32” tv, kaffemaskin, stekeovn og mikrobølgeovn. Ikke uventet på en så lang bil tilbys det godt med lagringsplass, og i dusjen er det flyttbare hyller som gjør det mulig å bruke også denne plassen når den ikke er i bruk. 

 

 

Førsteklasses

Pokalen for beste show på messen går til Hymer. Vi har tidligere spådd en ny B-klasse, og nå kom den: Supreme Line (SL). Nytt dobbeltgulv og ekstrem fokus på lav vekt er stikkordene. Hymer har hatt fokus på tyngepunktet i utviklingen og hevder det er spesielt lavt, noe som gir bedre kjøreegenskaper. B-klassen har vært en solid suksess-serie fra Hymer - siden den ble introdusert i 1981. Som navnet antyder er modellen i det øverste luksus-segmentet, og med en totalvekt på 4,5 tonn er fokuset på lav vekt brukt til å skape stor lastekapasitet. For eksempel vil nye B-SL 704 ha en egenvekt på 3390 kilo og lastevekt på drøyt 1,1 tonn. Dobbeltgulvet har alle tekniske installasjoner, varmeren inkludert og flere lagringsmuligheter. Modellen er utstyrt med led-lys overalt, kjørelys inkludert. Både taket og bakveggen lages i motstandsdyktig GFK som blant annet er haglsikkert. Bakenden til modellen har et noe friskere design enn tidligere, ellers er utseendet lite revolusjonerende. Klassisk og konservativt, som vi er vant med fra Hymer. 

 


Ny Hymer B-klasse: SL
Den nye modellen til Hymer fikk mye oppmerksomhet fra publikum.

 

VW-basert bobil

En aktør som har skapt ekstra oppmerksomhet i bransjen i år er Volkswagens nye Crafter som flere bobilprodusenter ser på, med stor interesse. I januar viste Knaus frem sin konseptbil Saint&Sinner, basert på Crafter. Dette ble messens mest omtalte og avbildede modell. VW har et mer moderne og personbilpreget førermiljø enn Fiat, og mange avanserte sikkerhetssystemer. Og Crafters automatgir er et salgsargument i seg selv. Men VW har ikke tilpasset sitt chassis for tradisjonelle bobil-påbygg, derfor ser vi foreløpig kun innredede bybobiler. Det var to produsenter, som også er representert i Norge, som viste ferdige modeller: Westfalia Sven Nordin og Knaus Boxdrive. Modellen som ble presentert på messen er en First Edition av Boxdrive, kun produsert i 150 eksemplarer. Her finner du tekstiler på veggene med høy finish. Crafter er noe smalere enn Ducato, og derfor er det langsgående seng som kan heves og frigjøre lagringsplass under - når den ikke er i bruk. 

 

 

Dobbel slide-out!

Denne modellen fanget vår oppmerksomhet, for maken til storstue på hjul har vi aldri sett før. På veien har bobilen normal bredde på 2,3 meter. Når begge slide-outene er kjørt ut snakker vi om 3,5 meter bredt interiør. Det gir utrolige muligheter, og en unik romfølelse. Oppholdsrommet er større enn vår vidvinkel klarte å fange. På Protec Q18 Vario er det to separate soverom, begge kan valgfritt res opp til dobbeltseng eller enkeltseng med bra gulvplass rundt!

 

 

En lang vei å gå

Dethleffs har for vane å presentere en overraskelse eller to på denne messen. I år viste de som første etablerte bobilprodusent frem en studie på en el-bobil. Basisbilen er en Iveco Daily med produsentens elmotor. Og det er ikke bare det fossile drivstoffet som er kuttet, her finner du heller ikke noe gass. Det betyr at kjøleskap, kokeutstyr, oppvarming og drift av selve bilen baserer seg på strøm fra batteriene. Til opplading benyttes solcellepaneler, som hele bilen er dekket av. Men regnestykket går likevel ikke opp, forbruket vil være langt større enn tilførselen. Dethleffs forteller at de har klokketro på teknologien, og at godt fungerende el-bobiler vil komme på markedet i fremtiden. Det er riktignok ganske tydelig at dette er en studie, og langt fra et ferdig produkt. For eksempel er det brukt flere krefter på å få til en lavenergi-oppvarming av bobilen med infrarød varme og varmelagrende elementer - enn for eksempel å øke rekkevidden. 

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden