Merkeforhandleren
For første gang har det i Norge blitt etablert en merkevareforhandler. Øst Auto utenfor Oslo fører kun bobiler fra franske Pilote - her slipper ingen andre merker inn.
Nåja, det siste er ikke helt sant. Søstermerket Le Voyageur har nemlig vært i utstillingshallen siden åpningen hos den unge forhandleren 25. februar i år.
– Pilote har en stor portefølje, og det er derfor jeg har turt å satse på dem, forteller daglig leder Jens Eriksen. Premiumprodusenten Le Voyageur har samme eiere som Pilote, og de supplerer utvalget til forhandleren.
Friskt blod
Jens Eriksen er en av bransjens yngste daglige ledere med sine 29 år. Men han er langt fra ukjent med bransjen: Både far Jens Erik Eriksen og onkel Sivald Velde er engasjert i Vest Auto Caravansenter på Karmøy. Begge seniorene er også inne på eiersiden hos den nye forhandleren, i tillegg til at daglig leder Jens Eriksen selv er medeier.
– Hvilke andre fordeler er det ved å utelukkende satse på én hest?
– Vi har fått aktiv hjelp og masse velvilje fra fabrikken. Pilote har utstyrt oss med modeller fra hele sitt sortiment, uten at vi må finansiere dette umiddelbart. Det betyr at vi har et enormt utvalg produkter i vår butikk, og du skal langt av gårde for å finne et tilsvarende utvalg, smiler Jens.
Innendørs er det plass til 16 bobiler og utvendig langt flere. Variasjonen er stor, fra bybobiler til luksus-integrerte modeller. Totalt har bedriften 700 kvadratmeter utstillingslokale, i tillegg til noe kontorlokale, verksted og lager.
– Hva er din bakgrunn?
– Jeg har studert økonomi og finans og kjenner en del til bransjen fra tidligere. Har også jobbet med bilsalg. Likevel har det vært en meget bratt læringskurve å bli daglig leder og bygge opp en nystartet bedrift, forteller den ferske daglige lederen.
Foreløpig må han, som eneste heltidsansatt, gjøre mer enn å lede andre - det er mange oppgaver å ta tak i når en forhandler skal etableres. Til hjelp på verkstedet er det nå innleid en mekaniker tre dager i uka.
Personlig oppfølging
– Men vi ønsker å vokse, og målet er å få på plass mer ressurser så fort som mulig - selv om vi skynder oss sakte, forteller Jens, og fortsetter:
– Et mål er å tenke at handelen ikke er avsluttet selv om kontrakten er signert.
– Planen for videre vekst er å satse på kompetanse. Min oppgave blir å tilby personlig service og personlig kontakt, og målet er å være en jovial og trivelig daglig leder. Det skal være trivelig og hjemmekoselig å komme hit, og jeg skal sette av tid til å følge opp kundene
Men jeg hadde neppe turt å satse på dette om jeg ikke hadde hatt den støtten jeg har fra familien, fabrikken og ikke minst min samboer, forteller den energiske sjefen, som bringer ungt blod til bransjen.
Fordelene
– Hvorfor bør man vurdere Pilote etter din mening?
– Det er bobiler som er enkle å forstå for kunden, de oppleves som folkelige. Det at vi stort sett konkurrerer med produkter som ligger over oss i pris er jo heller ingen ulempe. Vi har kompakte bybobiler, halvintegrerte bobiler fra 6,5 til 7,45 meter, integrerte modeller fra seks til nesten åtte meter, og neste år får vi også inn alkove-modeller.
– Hvordan skal du som nyetablert forhandler bli synlig i et marked med stor konkurranse og aktiv kjedebygging?
– Strategien er enkel: Vi skal vokse sakte men sikkert. Det gjør vi ved å være godt synlige på Finn, og ha små lokale arrangementer. Vi satser på å være ekstremt ryddige i alt vi gjør og å tilby god service. Det er viktig å vise god moral - og så er det jo gode produkter vi har. Dermed tror jeg jungeltelegrafen vil jobbe for oss! Vi har en tre-årsplan hvor målet er å gå i pluss. Neste år, som vil være vårt første hele år i drift har vi som mål å selge 45 enheter, avslutter daglig leder Jens Eriksen i Øst Auto Caravansenter.
Pilote fakta:Etablert i 1962, og har 450 ansatte på fabrikken i La Limouzinière i Frankrike. Her produseres det årlig 900 Pilote bobiler og 1100 Bavaria (selges ikke lenger i Norge). Pilote er en del av Groupe Pilote SAS, som eies av familien Padiou. Hele gruppen har 750 ansatte og produserer rundt 3700 bobiler årlig, fordelt på tre fabrikker. Disse ligger i La Limouzinière i Frankrike (Pilote og Bavaria), La Membrolle sur Longuenée i Frankrike (Le Voyageur og Hanroad) samt Markstorgast i Tyskland (Frankia). Årlig omsetning er 235 millioner euro (2015). |