Campr: Til fleres glede | Din Fritid
Kåre Johan Røinås (t.v) og Håkon Ellingsen har jobbet sammen for å utvikle en helt ny løsning for delingstjenesten Campr. Den nye appen gjør det mye enklere å leie ut en bobil eller vogn.
Campr

Til fleres glede

– Jeg henter ekstra motivasjon og glede til å jobbe med Campr. I bunn og grunn handler våre tjenester om å bidra til å dele muligheten for gode opplevelser. Det betyr jo også at vi tar mer vare på miljøet vårt ved å dele ressursene. Hvorfor skal det egentlig bare være en bruker for hver eier av en bobil, spør daglig leder Kåre Johan Røinås i Campr?

Din Fritid møter Kåre Johan Røinås og Håkon Ellingsen på årets Caravan Xpo. Kåre Johan er daglig leder i delingstjenesten Campr. Som selvsagt er en av utstillerne på messen. Håkon er utvikler og en viktig brikke i nysatsingen til Campr. Mer om det senere, først skal Kåre Johan få slippe til:

– Vi opplevde å få mange nye kunder under pandemien. Da fikk yngre kunder virkelig øynene opp for at det å leie en bobil gir mange unike reisemuligheter. Interessen har holdt seg bra, og jeg tror pilene for det å dele bobil og vogn bare kommer til å peke oppover, forteller Kår Johan.

– Men det finnes vel mange som synes bobilen er privat, og ikke noe man ønsker at andre skal bruke?

– Det er klart at det er mange som i utgangspunktet er skeptiske til å leie bort. Men vi har undersøkelser som viser at det er ganske mye bevegelse. Og jeg vil påstå at folks generelle holdning til dette temaet har snudd ganske raskt. Bobileiere ser en unik mulighet til å få dekket inn noen av kostnadene ved det å eie og drifte en bobil. Vi har i dag flere kunder som har 100 000 kr eller mer i omsetning på å leie ut bobilen. Da har man kommet til et nivå hvor man ikke bare får dekket sine kostnader, men kan faktisk tjene penger på å leie ut bobilen sin.


Håkon Ellingsen har som 19-åring etablert en gruppe med selskaper som benytter utviklere og konsulenter fra hele verden. Hans jobb er blant annet å koordinere det hele.

En usedvanlig ung kar

– Jeg er en tilhenger av kvanteøkonomien. Jeg mener vi har et ansvar for å maksimere alle investeringer. Derfor har jeg engasjert meg i dette prosjektet, forteller en alvorlig Håkon Ellingsen. Han er 19 år og allerede gründer, hovedaksjonær og konsernsjef i Ellingsen Group. Unggutten har bygget opp flere selskaper og skapt ikke bare jobb til seg selv, men også til rundt 100 medarbeidere verden rundt. Håkon er, for å si det pent, teknologi-interessert. Han bruker sitt og sine medarbeideres talent på å utvikle programvare, apper til mobiltelefoner, databaseløsninger og datasikkerhetssystemer. Nå jobber hans selskap på oppdrag for Campr, hvor ny nettløsning og app straks skal lanseres offisielt. Det viste seg å bli en mer omfattende jobb en planlagt. Den gamle løsningen måtte skrotes. Alt er nå bygd opp fra bunnen av, og det blir en løsning med mye avansert funksjonalitet.

Funksjonene

For eksempel vil Campr tilby deg å oversette henvendelser og meldinger, om det er slik at utlendinger ønsker å leie bobil i Norge. Da kan de kommunisere på sitt språk, og utleier kan for eksempel svare på norsk. Den nye Campr-løsningen sikrer at også utlendinger er ID-verifisert. Nordmenn har vært det lenge. I tillegg hentes kjøretøyopplysninger fra motorvognregisteret. Campr har også et kundesenter som vet at kunder verdsetter rask svartid. Alle enheter som ligger i Campr for utleie kommer også på Finn.no.

Det nye systemet er laget slik at utleiere med gode tilbakemeldinger prioriteres. Alle profiler i Campr får en slags rating, basert på tilbakemeldinger. At selskapet har samme eiere som Ferda, kommer kundene til gode, forteller Kåre Johan:

– Skulle det oppstå tekniske problemer på en bobil, for eksempel, pleier vi å kunne løse det relativt raskt. Er det større utfordringer, har vi normalt tilgang på andre kjøretøy. Enten gjennom Campr, eller gjennom Ferda sitt store system.

– Nå jobber vi med å produsere en del opplæringsvideoer. Mye av det som skal sies og læres kan gjøres i form av en filmsnutt, mener Kåre Johan.


Slik ser deler av den nye appen fra Campr ut.

Papirløst

– Hvorfor lanserer dere Campr som en app?

– Fram til nå har mye av avtalene foregått på papir, derfor trengte vi å digitalisere det i form av en app du enkelt kan bruke på din telefon. Det gjør det lett å ta en utlevering og sikrer at man ikke glemmer å skrive ned kilometerstanden, for eksempel. Ikke minst innlevering av kjøretøyet vil bli langt raskere og mer nøyaktig med ferdigdefinerte kontrollpunkter. Vi har hatt god dialog med de mest aktive utleierne i utviklingsfasen, og det er gøy å se det store engasjementet som våre kunder viser for Campr.

– Hva skjer videre med utviklingen av Campr?

– Vi har nå fått på plass grunnmuren med det nye systemet, derfra vil vi bygge sten på sten. Og hvem vet hva som skjer når vi nå har vår gode infrastruktur på plass. Kanskje vi går internasjonalt? Det hadde vært gøy å lansere oss i Sverige, for eksempel, smiler Kåre Johan lurt.

Konsernsjef

–  Håkon, du er konsernsjef. En ikke helt vanlig tittel for din alder. Fortell litt mer om bedriftsidéen din, og hvordan selskapene dine er organisert?

– Vi har rundt 100 konsulenter over hele verden. De er spesialister på hvert sitt område og har ulik grad av tilknytning til vårt firma. De kan arbeide og bo i India eller Polen, vi har konsulenter fra rundt 20 ulike land. Fellesnevneren er gode engelskkunnskaper, og at de har vært gjennom vår omfattende testprosess. Her har de vist sin faglige kompetanse og hvordan de er som mennesker. Og det vektlegger vi langt mer enn om de har en formell utdanning, forklarer Håkon.

– Det er rundt 15 personer som har vært involvert i prosjektet til Campr. Rent praktisk er det derfor spesielt viktig at all programmeringskoden kommenteres, forteller Håkon som avslutter med at innsikten i bransjen og produktene har vært spennende: – Jeg skal garantert bruke Campr og leie meg en bobil og reise på tur snart, forteller konsernsjef Håkon Ellingsen.


Frederick Stensby er kundeansvarlig for Campr, og strekker seg langt for å skape gode løsninger for alle parter.

Hvem er Campr?

Delingstjenesten for bobiler og campingvogner har to ansatte, daglig leder Kåre Johan Røinås og kundeansvarlig Frederick Stensby. Alle kjøretøy utleid gjennom Campr får en egen tilleggsforsikring. Det vil si at utleier beholder sin hovedforsikring, mens tilleggsforsikringen dekker egenandel om et uhell skulle oppstå. Ordningen dekker også eventuell tapt leie. Campr bidrar også til å sikre en trygg betalingsrutine.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden