CMT-messen 2025: 4x4 bobiler | Din Fritid
Burow 4x4
CMT-messen 2025

4x4 bobiler

Det er ingen tvil om at den store trenden på CMT i år var bobiler med firehjulstrekk, og spesielt bybobiler med drift på alle fire. Utvalget i Tyskland er enormt, og det aller, aller meste er bygget på Mercedes sin firehjulsdrevne Sprinter. Her er et lite utvalg.

Burow camper Trek 5

Med en Burow camper på en Ford F350 bør du også ha gode muligheter for å komme deg fram de fleste steder. Fords imponerende pickup har 475 hestekrefter og et dreiemoment på 1424 Nm. Med 450 watt solcelleanlegg på taket og 1200 Ah litiumbatteri kan du klare deg en god stund uten stikkontakt også. Modellen kan utstyres med diesel-drevet vannbåren varme. Prislappen (i Tyskland) på nærmere fire millioner kroner gjør nok at ekvipasjen neppe blir et vanlig syn på europeiske veier.

Westfalia med James Cook 600D

Med 5,93 meter lange og firehjulsdrevne James Cook var Westfalia på CMT. Den utstilte prototypen var straks klar for å settes i produksjon, og interessen fra publikum var bra, kunne den tyske produsenten fortelle Din Fritid.

Tverrstilt dobbeltseng og muligheter for å re opp til to i sittegruppen sikrer sove- og sitteplasser til to voksne og to barn. Baksetene har høyere komfort enn snittet, og det samme tør vi påstå gjelder den generelle byggekvaliteten.

Yukon K-peak 6.0 GD

Den firehjulsdrevne eventyreren kaller Yukon modellen. Yukon er Frankias bybobilmerke, og denne modellen er en rendyrket to-personers bil. Det betyr at her er det ikke noe baksete. Under sengen er det masse lagringsplass og deler av sengen kan vippes opp, om du har store gjenstander som skal inn her.

Bimobil

En av de tyske produsentene med lengst erfaring med ekspedisjonskjøretøy er Bimobil. De hadde med seg flere modeller til messen, blant annet den firehjulsdrevne alkoven EX420. Basert på Iveco Daily med en totalvekt på sju tonn kan den godt utnyttede modellen by på inntil seks soveplasser.


Bismobil

Dovra

I inngangshallen viste svenske Dovra fram sin Rig X-610. Modellen skiller seg ut med vannbåren varme som standard og et stort fokus på å ha detaljene i orden. Publikum stod til tider i kø for å sjekke ut den svenskbygde bybobilens utstyr, som inkluderer takstativ og stige.


Dovra

Dethleffs Globebus Performance 4x4 T 46

Det er fullt mulig å utstyre tradisjionelt bygde bobiler med firehjulstrekk også. Som denne 685 cm lange Dethleffs-nyheten for to personer. Det skal sies at det er fire sitteplasser, men modellen har i utgangspunktet bare soveplass til to. Totalvekt oppgis til 3880 kg på den 220 cm brede modellen. Bakakselen har fått luftfjæring, forakselen er forsterket til 2100 kg, her er differensialsperre og 283 Ah litiumbatteri og dieselvarmer.

Hymer med rekordmange

Tyske Hymer viste fram ikke mindre enn X bobiler med firehjulstrekk. Publikum kunne på deres stand studere Hymer Grand Canyon S 700, Grand Canyon S Crossover, Venture S, ML-T 580 og ML-T 570 Crossover. Imponerende samling!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden