: Test: Eura Mobil: Trendy europeer (2004-modell) | Din Fritid

Test: Eura Mobil: Trendy europeer (2004-modell)

Det er vel ingen overdrivelse å kalle halvintegrerte biler med to sengeplasser bak for en trend. I denne rekken av biler føyer Eura Mobil Contura 652 SB seg inn med bravur, en sterk konkurrent til f.eks. Bürstner, Knaus og Detleffs. Eura Mobil holder til i tyske Rheinhessen , og bilene deres hører til de litt mer påkostede lik de vi kjenner fra de foran nevnte produsenter. Og prisen blir deretter.

Om ikke Eura Mobil så langt har vært blant bestselgerne her på berget, så er de store nok i Tyskland. Over førti modeller, fordelt på fire serier skulle kunne oppfylle de fleste ønsker. Sport og Activa er to serier med alkovebiler hvor Sport er den rimeligste, beregnet på “einstieger” som tyskerne kaller en som er fersk i denne ferieformen. Så kommer “vår” serie, Contura som er halvintegrerte biler og til slutt Integra som selvfølgelig er de integrerte. En trend er det og at flere og flere bobiler får glassfiberhud utvendig. Så også Eura Mobil. Tak og vegger holdes sammen av en patentert list som igjen dekkes helt av en plastprofil for å holde fuktighet borte. Bilen er hvit med sparsom, fin dekor. Det er spandert lakk på støtfanger og vinduer fra Seitz. På høyre side finner vi to vinduer, døren, luke til bagasjerom og gasskasse. Bak på bilen er det et vindu og på venstre side tre vinduer og en liten luke til sofaen.

Under

Bilen er bygget på Al-Ko chassis, og selv om bilen har dobbelt gulv, er høyden under 280 cm. Bortsett fra hos Hymer og Bürstner har vi ikke sett så mye til dobble gulv i det siste. Men det har sine store fordeler, spesielt i kaldt vær. På chassiset er det montert et flatt gulv i full lengde, bare to sumper henger ned mellom rammevangene, en til reservehjul og en til de to batteriene for bodelen. Disse er selvfølgelig tilgjengelig innenfra. I det dobble gulvet befinner begge vanntankene seg, batterilader, kraner for tapping av vanntank og spillvannstank, dessuten diverse slanger, rør og ledninger.


Vi går inn

Innstigningen skjer ved et elektrisk trinn og et innvendig trinn felt ned i gulvet. Trinnhøyden på vei inn er 22, 27 og 18 cm før du er vel innenfor, noe som absolutt er bra. Døren er av enkel utførelse men virker solid og har plastkledning med lommer innvendig. Inne finner vi til venstre for døren garderobeskap, dobbeltseng, ved siden av denne toalettrom og framover kjøkkenbenk og sittegruppe. Sittegruppen består av en toseter bak bordet, foran bordet har vi førerhuset med svingbare stoler, dessuten er en langsgående sofa plassert bak passasjersetet. Sofa er kanskje å ta litt hardt i da den er 80 cm lang og ikke spesielt komfortabel for to personer (med mindre den ene sitter på fanget).

Møblene er fint utført, med skapdørenes rammer i ekte tre. En detalj er vi ikke enig i. Det er brukt snepplås på skapdørene istedenfor push-lock eller andre låseinnrettninger som holder dørene låst under kjøring. Overskap fylt med bøker kan åpne seg under kjøring om bilen får en vipp i en skarp kurve. For å minske problemet er det benyttet snepplåser av den kraftige typen, dette gjør dørene litt tunge å åpne og lukke. Stoffene i putene er forseggjort og Eura Mobil holder til i tyske Rheinhessen , og bilene deres hører til de litt mer påkostede lik de vi kjenner fra de foran nevnte produsenter. Og prisen blir deretter.


Teknisk

Iso-vent er en Eura Mobil ide. Det gir god tilgang av friskluft fordelt i bilens lengde og regulerbart i tre trinn. Og som nevnt kan et klimaanlegg koples inn. En annen vel så vigtig detalj er det dobble gulvet. Ved å fyre godt i kjelleren ligger ikke bare tankene og vannslangene frostfritt, men gulvet du går på vil få en behagelig temperatur. Et spørsmålstegn må noteres ved avløpet til dusjen. Fra avløpet i dusjen, bakerst i bilen, går avløpslangen oppunder det øverste gulvet i en lengde på tre meter fram til spillvannstanken. Står bilen i den svakeste oppoverbakke ( med fronten høyest) vil vannet ikke renne unna.

Spillvannstanken som befinner seg under sittegruppen skulle ha byttet plass med vanntanken som er mer sentralt plassert (på høyde med kjøkkenbenken), og således komme nærmere dusjen. Et annet problem er tømming av spillvannstanken. Kranen er eksemplarisk plassert, frostfritt i mellomgulvet. Men kun tilgjengelig gjennom en luke under bordet.

Tømming av tanken er vanligvis en utendørsbeskjeftigelse, men når slangen er koplet til utløpet under bilen og ført til et avløp, så må man inn i bilen og under bordet, fjerne gulvteppet og åpne luken for å komme til kranen.

Det var nok meningen å legge denne i rommet under setet som er tilgjengelig utenfra med luke. Luften fra kombivarmeren fordeles fra seks ventiler i borommet, en på badet og to i kjelleren. Det var påfallende mer varme fra de to bakre ventilene i forkant av sengen enn de fire ventilene i sittegruppen. Vannanlegget har to tanker på 120 liter hver og trykkpumpe type Shurflo. Ingenting å klage på her. Det er det heller ikke med det elektriske som har alt man ønsker.

Det elektroniske sjekkpanelet med digital avlesning gir masse informasjon til den som liker å ”knotte” seg fram til det. Videre er en mengde detaljer standard: elektrisk trinn, støtteben bak, Seitz-vinduer, Heki 1 takluke, elektriske speil og vindusheiser i førerhus, AES for kjøleskap o.s.v. Batteriene i bodelen er på hele 2x105Ah

Vinteregenskaper

Med dobbelt gulv (oppvarmet), isolert innvendig trinn, isolerte hjulkasser er grunnlaget lagt for en brukbar vinterbil. Som vanlig ved halvintegrert bil, er tettingen mot fronten av førerhuset for dårlig. Gardinen i førerhuset slutter mer enn 40 cm over gulvet, og noe må gjøres om bilen skal brukes i kaldt vær. Ovnen med sine 3400 watt kunne kanskje vært byttet mot den kraftigere utgaven på 6000 watt. Men bare ved å bytte til bedre forheng i fronten burde bilen fungere bra i noen kuldegrader. Og under kjøring får man varme fra motoren i sittegruppen.


Gjør det selv

Om jeg helt plutselig skulle være i besittelse av denne bilen hadde jeg kastet meg over spillvannskranen. Muligens montert et stag fra sittebenken til kranen, slik at jeg kan betjene den utenfra. Videre hadde jeg lagt om varmluftsfordelingen. I kjelleren kan de fleksible rørene legges ganske uhindret fram til de stedene der mer varme ønskes. Snepplåsene i skapdørene er det ikke så lett å gjøre noe med, så de ville jeg la få en sjangse. Etter å ha laget en hylle til i toalettskapet på badet og kjøpt en isolerende matte til førerhuset, ville jeg ta bilen i bruk, antagelig med stor tilfredshet.

Konklusjon

Hva utstyr og tekniske løsninger angår, ligger denne bilen godt over gjennomsnittet. Og tiltalende innredning gir nok et pluss. Men for å få dette må man grave merkbart dypere i lommeboken.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden