Eura Mobil 2006: Rimeligere bobiler
- Eura Mobil har tidligere satset på biler i det øvre sjiktet, men vi har etter hvert innsett at vi også må produsere billigere bobiler, sier direktør Dr Holger Siebert. Derfor har fabrikken satset på en ny serie halvintegrerte bobiler, som de kaller Profila.
- Vi ser at stadig flere kjøper bobiler berregnet for to personer, derfor kom vi med en ny modell i fjor spesielt med tanke på denne gruppen, mens vi i år utvider med en ny modell med fire senger, sier Siebert. Eura Mobil gjør det bra i de fleste europeiske land, og nå satser de hardt i Norden også.
På Ford chassis
De nye Profila modellene har flere løsninger Eura er alene om. Bilene er bygd på Ford chassis, og med Fords 125 hk turbodiesel motor. Alle bilene veier under 3500 kilo, noe som er en bevisst satsing fra fabrikken.
- Det er på grunn av de nye førerkortreglene og veiavgiftene i Europa. Dessuten vil brukerne spare drivstoff med lettere biler, mener Siebert. I følge Eura bruker Profila-bilene mellom 1,1 og 1,2 liter diesel per mil. En nyhet fra Eura er også måten bilene er satt sammen på. Her finnes det ingen skruer. I stedet blir aluminiumsprofilene limt sammen i et spor, med beskyttende plastlister utenpå. Dermed unngår de faren for at fukt kan trenge inn. Hele bilen er omgitt av plast, med en glassfiberforsterkning under bilen. Isoleringen i gulvet er på 110 millimeter, og her ligger også alle bilens isolasjonsledninger.
- Vi følger EU sin standard for isolering, og mener at bilen har så god isolering at den også egner seg godt for den Skandinaviske vinteren, sier Siebert.
Behaglige senger
Selv om den nye Profila-serien skal være både litt mindre og litt billigere enn de tidligere bobilene fra Eura, mener direktøren at de har klart å beholde kvaliteten på bilene. Han viser blant annet til at de har solide materialer innvendig, eget dusjrom på badet, og ikke minst spesiallagde madrasser som skal gi ekstra sovekomfort.
- Våre nye EuraTex madrasser føyer seg etter kroppen når du ligger. De er spesiallagde for Eura Mobil, sier han. I den nye 660 HB er sengen 160 x 211 cm foran, og 142 x 211 cm bak i bilen. Den har dessuten et stort lasterom, og er helt klart berregnet på fire personer på tur.