Jubel for camping på hjul
I løpet av de siste fire årene har bestanden av campingvogner og bobiler økt med 16.000 enheter, i henhold til tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Produktsjef Thorvald Gjønnæss i OFV kan opplyse at statistikken ved årsskiftet 2007/08 viste at det var registrert 88.794 campingvogner, mens tallet for bobiler under 3,5 tonn var 18.638 i tillegg til 3.813 med totalvekt over 3,5 tonn. Man forventer at økningen også vil fortsette i 2008. Dette bekreftes av markedssjef Mette Kjærsund i Elcon Santander Consumer Bank, som er det ledende finansieringsselskapet innenfor denne sektoren, med rundt 3.000 finansieringer av campingvogner pr. år. Hun sier videre at det stadig er yngre familier som vil skaffe seg caravan, og rundt halvparten av lånesøknadene kommer fra aldersgruppen mellom 31 og 50 år. Hun kan videre opplyse at to/tredeler av lånesøknadene er menn, og at andelen som velger bobil framfor vogn stiger med alderen. En annen tendens er at campingvognen ofte går i arv til neste generasjon, mens besteforeldrene tar steget over til bobil.
Hos Kroken caravan på Åndalsnes, som er Norges største importør, med merkene Knaus, Bürstner, Hymer og Atlas på programmet, forventer man at salgsøkningen i 2008 vil bli på 20 prosent. Markedssjefen hos Kroken, Tor Grüner, sier at dagens kunder vil ha mer komfort og utstyr. Den mest solgte bobilen har en prislapp på 645.000 kroner, men spennet fra den billigste til den dyreste er stort. På caravansiden ligger prisnivået på en vanlig vogn rundt 180.000 kroner.
- Fra utstyrslisten er det nå vanlig å velge aircondition, flatskjermer, store kjøleskap og høy kjøkkenkomfort. Nordmenn har god råd og det selges flere enn tidligere av de aller dyreste modellene, sier Grüner.
Hos Kroken Caravan merker man seg også en økt etterspørsel etter vogner og utstyr tilpasset barnefamilien, noe som bekrefter at mange familier velger caravan som ferieform helt fra ungene er små. De høye kravene til komfort og god plass innebærer også at vognene blir stadig større, og i perioden fra årtusenskiftet til i dag har gjennomsnittlengden på vognene økt fra 6 til 7 meter.