TEC/LMC 2012 nyheter
TEC campingvogner
Foran sesongen 2011/12 har man hatt en klar strategi ved sammensetningen av produktpaletten. Den skal ha en betydelig forbedret forhold mellom pris og ytelse, noe som er avstedkommet med en rasjonalisering av modellutvalget. Man har gjennomført ytterligere kostnadsreduksjoner ved fabrikken i tillegg til en langt strengere budsjettkontroll, og en strategi om å unngå unyttig krimskrams.
Dette har resultert i en heving av utstyrsnivået, og ingen eller bare en marginal prisøkning.
Man har også satt seg klare mål om å øke markedsandelen i kjernemarkedene, samt å være enda mer lydhør ved utviklingen av design etter hva markedet ønsker.
For TEC’s vedkommende er dette Tyskland og Be-Ne-Lux der det satses på en økning på 4 % i løpet av de kommende tre årene, for LMC er Skandinavia og bobiler generelt et uttalt satsingsområde, og på markedene i Skandinavia, Tyskland, Be-Ne-Lux satser man på vognsiden å øke med 6 %, mens det på bobilsiden satses på en økning på 3 % på hjemmemarkedet og i Skandinavia i den kommende treårsperioden. Man vil også fortsette utviklingen av LMC til et ekte premiummerke både på bil- og vognsiden.
Årets caravanprogram fra TEC er fordelt på seriene Travelbird og Weltbummler i versjonene Aktiv og Elegance.
I serien Travelbird er 390 tilkommet som ny modell. Dette er en garasjemodell der denne er plassert foran i vognen med seng over, sittegruppe på midten og toalett og kjøkken mot endeveggen. Total lengde er 581 cm og bredden 210 cm og en totalvekt der man kan velge mellom 1100 og 1350 kg.
På modellen Travelbird 490 GK har man forandret litt på planløsningen, ved at toalettrom og sidesittegruppe har byttet plass, samtidig som den totale lengden er redusert til 578 cm.
Modellene 410 og 490 GK har fått garasjedør og samtlige modeller har vendbare stofftrekk i to varianter. Dørene i overskapene har fått nye oppheng og låseanordninger. Alle versjoner vil bli levert med noe man betegner TRB-Basic pakke og nytt lokk til gasskassen.
Modellen 340 er strøket av programmet slik at dette til 2012 består av 380, 390, 410, 415, 450 og 490 GK.
I Weltbummler Aktiv serien har fjorårets spesialmodell, Energy 483 TE, endret navn til 460 TE samtidig som man har gjort om den bakre sittegruppen til en fullverdig rundsitter. Den øvrige planløsningen består av to enkle senger foran og toalett og kjøkken på midten.
Felles for alle modellene i denne serien er utvendig serviceluke på 100x42 cm, overskap rundt hele sittegruppene og kjøleskap på 110 liter. Modellene med køyeløsninger har fått nye kaldskummadrasser, det er nye dørhåndtak på baderomsdøren og inngangshøyden er blitt lavere etter at man har fjernet terskelen. Sittegruppene har fått noe man betegner som ”Lounge” look og det er vendbare sitteputer i to forskjellige stofftrekk.
Serien består til 2012 av 12 versjoner nemlig 390 HTF, 400 DB, 460 TDF og TE, 470 TE, 500 TE, 510 TE og GK, 520 TKM, 525 TDF, 550 TKM og 555 TE. Strøket fra programmet er versjonene 650 TE og 670 TKM.
I Weltbummler Elegance serien er tilkommet samme versjon som i Aktiv, nemlig 460 TE. Det øvrige program er blitt noe redusert ved at samtlige modeller med køyeløsninger er blitt strøket i tillegg til 650 TE.
Av nyheter i denne serien har man fått overskap på begge sider i soverommene og byttet ut skapdørene med skuffer i kjøkkenbenken.
TEC bobiler
Bobilsiden fra TEC omfatter de samme 4 seriene som i fjor. AdvanTEC er blitt utøket med modellen 546G, med tverrplassert dobbeltseng bakerst, toalett og kjøkken på midten og sittegruppe i tilknytning til førerhuset.
På serien FreeTEC A er tilkommet to modeller 698 G og 693 G, der 698 G har tverrplassert dobbeltseng bakerst, toalett og kjøkken på midten og sittegruppe bak førerhuset. 693 G har tverrplasserte køyer bakerst, toalett og kjøkken på midten og sidesittegruppe og sittebenk foran i bilen. Man har endret litt på konstruksjonen av alkoven slik at denne nå er 60mm høyere og er oppfellbar.
FreeTEC Ti har fått et litt redusert modellspekter.
Serien RoTEC Lift har et uforandret modellprogram. Her er det nå mulig å få bilene levert med overskap i stedet for heveseng. Velger man heveseng kan denne nå bestilles elektrisk manøvrert. Det er også ny bordplate med ny skyvemekanisme og økt svingmulighet.
Generelt for samtlige modellserier er lettere møbelkonstruksjon, nye møbelfronter, nytt forteltlys, litt endret ferskvannsystem og noen modeller har fått flere sitteplasser. På alle alkovebilene med Thetfordtoalett er det nytt vaskerom, og det er nye kaldskummadrasser som standard. Bilene har fått nye kjøleskap fra Thetford med volum på 90, 108 og 145 liter avhengig av modell.
LMC bobiler
Bobilene fra LMC er til 2012 fordelt på tre serier, Breezer, som omfatter alkove og halvintegrerte modeller, Cruiser bestående av halvintegrerte og Explorer som er helintegrete.
På modellsiden i Breezer-serien er tilkommet A 693 G og A 698 G. Alkoveversjonene har fått en 60 mm høyere alkove som i tillegg kan klappes opp. I tillegg har alkovesengene fått kaldskummadrasser. De halvintegrerte modellene har fått oppvarmet fersk- og spillvannstank, ryggekameraet er blitt integrert i hekkspoileren og på dashbordet er det montert en 7-tommers fargemonitor.
I Cruiser-serien har man utøket med en versjon med under 6 meters lengde, T 592. Denne har en planløsning med langsgående dobbeltseng i det høyre bakre hjørnet og toalett i det andre. Foran dette har man kjøkkenet med romslig arbeidsbenk og i tilknytning til førerhuset er det en sittebenk med bord. Bordene har fått en ny skyvemekanisme og ytterligere dreiemulighet. Det er også nye fronter på skuffer og luker. De større modellene, fra 662, har AL-KO chassis med ALC (AL-KO Level Controller). Også her er det ryggekamera integrert i hekkspoileren med 7-tommers fargemonitor på dashbordet.
Blant de helintegrerte Explorer-modellene er tilkommet tre nye versjoner, I 635 G, I 655 G og I 717 G, mens modellen I 698 G er strøket av programmet. Planløsningene i 635 og 717 er i prinsipp den samme med vinkelsittegruppe og sittebenk i tilknytning til førerhuset og tverrplassert dobbeltseng bakerst. Midt i bilene er det toalettrom og kjøkken.
På modellen I 655 har man plassert en romslig rundsittegruppe bak i bilen, som kan justeres i høyden for mer lasterom. Her kan man også som tilvalg få montert 2-punkts sikkerhetsbelter. Kjøkkenet er til venstre for inngangsdøren og garderobe og toalettrom på førersiden. De større modellene vil bli levert på chassis med ALC og det er nye bordplater og nye fronter på skuffer og luker. Explorer har også fått ryggekamera i hekkspoileren og 7-tommers monitor, i tillegg til utvendige busspeil med dødvinkelfunksjon.
Kassevognene vil bli presentert på Caravan Salon og her tilkommer modellen Tourer 64, med to enkle senger bak, toalett og kjøkken på midten og sittebenk i tilknytning til førerhuset. Det er godt med lagringsplass og arbeidsflater i tillegg kan man gå gjennom toalettrommet, noe som gir en god romutnyttelse.
Bobilene fra LMC vil til 2012 bli levert på det nye Euro-5 chassiset fra Fiat Ducato med partikkelfilter. De har også fått ny radioantenne som skal gi bedre mottak. Det er også en ny og mer brukervennlig kombiventil på ferskvannstanken. For ytterligere produktoptimering har man gjennomført omfattende støytester på forskjellige veityper, under ulike værforhold og hastigheter, noe som har resultert i nytt støydempende materiale i motorrommet, forbedringer på kjøkkenet for å forhindre klapring, en mer stabil montering av myggnettsdøren og en ny festeanordning på senkesengen i Explorer.
LMC campingvogner
På vognsiden satser LMC til 2012 på seriene Musica, Maestro og Scandica, som stort sett vil ha et uforandret modellprogram. I Musica serien er tilkommet en ny modell med betegnelsen 463 D Brazil, mens barneromsmodellene har endret betegnelser til 520 K, 560 K og 725 K. Ute av programmet er 560 ROL.
Modellen 463 D Brazil er en spesialversjon der man har puttet inn mye utstyr til en gunstig pris. Planløsningen består av tverrplassert dobbeltseng foran, rundsittegruppe bak og toalett og kjøkken på midten. Utstyrsnivået er det samme som på Musica med tillegg av GFK sidevegger lakkert i beige med tak, front og hekk i hvit GFK. Den har også Musica Style-Plus pakke med stofftrekket Montana og en Dometic kaffemaskin.
Modellen 570 K har endret betegnelse til 560K samtidig som sidesittegruppen og toalett og kjøkken har byttet plass. Kjøkkenet er av Duo-Flex typen med mye arbeidsareal og kan også utstyres med høyt plassert kjøleskap. Det vil også være mulig å få vognen tilpasset funksjonshemmede.
Musica 725 K er det samme som i fjor het 735 K, der den sideplasserte rundsittegruppen og de langsgående køyene har byttet side.
Alle modellene i Musica-serien har nå fått trillbar spillvannstank på 25 liter, skoskap i sittebenken og overskap rundt hele soverommet.
Modellene i Maestro og Scandica seriene er bibeholdt med kun små endringer. Maestro har fått ny front og endevegg med søyler, og de samme kan som tilvalg leveres på Musica og Scandica. Maestro har fått måler av innholdet i ferskvannstanken og skoskap i sittebenken, mens Scandica kan leveres med overkøye over dobbeltsengen i soverommet. Modellene 531E – 571K blir levert med Triplex-kokeapparat og rundsittegruppen har fått nytt design. Felles for samtlige vognserier er nye hjulbuelister, nye dørhåndtak på baderomsdøren og flere 230 V stikkontakter.