: Kroatia: Klar for nye utfordringer | Din Fritid

Kroatia: Klar for nye utfordringer

Den kroatiske turismen kommer ut av finanskrisen med nesten 1,2 millioner flere besøkere pr år enn tidligere. – Til tross for den globale økonomiske krisen har vi fortsatt å investere i turismen og høynet kvaliteten på det vi tilbyr. Gjennom dette har vi beholdt vår gode posisjon som turistland med spesielt gode resultater i turismens infrastruktur og beskyttelsen av miljøet, skriver Bulic i en pressemelding.

Kroatia er i ferd med å ta tilbake sin posisjon som et av Europas beste turistmål, også for mange av oss nordmenn

En urørt naturperle med en rik kulturarv

Flere internasjonale medier har beskrevet Kroatia som en urørt naturperle med en rik kulturarv. Kjente turistmål er Dubrovnik og Istria, som er noen av Europas beste turistdestinasjoner. Mange er også forelsket i landets herlige strender og øyer, som er som en oase av urørte perler og fine ferieplasser.

– Vi anser vår største fordel å være at dette nesten er den siste urørte vakre delen rundt Middelhavet. Dette til tross for at vi har vært et turistland lenge, men vi har klart å beholde vår autentisitet, atmosfære og tradisjonelle levemåte, mener Niko Bulic.

Mange sterke sider

Noen av Kroatias ”ess” som turistland er en god ekologi, det gastronomiske tilbudet samt en svært verdifull kultur- og naturarv. Kroatia har også seilt opp som en av de viktige vinprodusentene i Europa. Noe som blant annet ble bevist da landet de siste årene har oppnådd svært gode resultater i internasjonale vinkonkurranser.

Ifølge spådommene i UNWTO vil turiststrømmen i de kommende årene snu mer mot regioner som Kroatia med ekoturisme og lignende egenskaper. Dette er svært viktig for Kroatia, som har jobbet hardt for å bevare miljø og natur, noe som er svært anerkjent av gjester og besøkende.

I sin markedsføring på turistsiden legger Kroatia stor vekt på høy kvalitet på sin livsstil og mangfoldet av produkter og fasiliteter som for eksempel camping, seiling, kultur, velvære, vin, gastronomi og aktive ferier.

Kroatia blir offisielt medlem av EU i juli 2013, men landets kulturelle og historiske arv minner oss på at det alltid har vært en viktig del av det europeiske fellesskapet. To viktige dagligdagse saker som kommer fra landet er for eksempel slipset og pennen.

Skal heve produktet

Gjennom sin inntreden i EU satser Kroatia også hardere på å øke turiststrømmen i et område der blant annet Hellas har store økonomiske problemer.

I de to første EU-årene vil Kroatia ha 150 millioner euro til disposisjon for turismeprosjekter fra europeiske strukturelle fond. Disse skal blant annet brukes til å heve verdien på det kroatiske reiselivsproduktet.

De åpne grensepasseringene i EU bliver også en fordel for Kroatia som håper at det også vil øke turiststrømmen. Dette er et mer eller mindre nytt marked for 500 millioner mennesker som er potensielle turister. 90 prosent av turistene kommer til Kroatia med bil. Derfor er en god veiinfrastruktur en garanti for sikkerhet og rask framkomst.

Landet har en lett tilgjengelighet til sin attraktive kyst, noe som også skal være med å lokke turister.

Satser på sikkerhet

De viktigste turiststedene langs kysten kommer også til å patruljeres av politimenn både fra hjemlandet og turistenes egne hjemland. Dette er et unikt prosjekt i Europa mellom kroatisk politi og Interpol, et prosjekt som anbefales også til de andre EU-medlemmene.

For å gjøre det lettere å finne informasjon om turistmålene, så har turistrådet også jobbet hardt med gode søkemotorer på nettet samt en bra hjemmeside for å lett kunne komme ut med sitt budskap. Man har en enkel oversikt over turisttilbudet, geologien og alle relevante turisttilbud.

Også samarbeidspartnere i privat sektor har gjort det mulig å realisere turistrådets aktiviteter og informasjon. Overensstemmelsen mellom privat og offentlig sektor har tidligere vist seg å være en vellykket modell i forberedelsene til turistsesongen.

Blant annet har landets viktigste aktører blitt flinkere til å markedsføre seg sammen, og man satser nå også på å nå fjernere markeder. Dessuten sikter man på felles aktiviteter som spesielle medie-prosjekter med road show, workshops for næringslivet, reiselivsmesser og liknende for å få enda flere til å besøke slipsets og pennens hjemland!

Les mer om Kroatia her

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden