: Abobil: Selger bobiler på kjøpesenter | Din Fritid

Abobil: Selger bobiler på kjøpesenter

- Vi er litt som «kjerringa mot strømmen», sier innehaveren Tor Alvern hos Abobil på Klepp på Jæren. Og visst er det sant. For det første er han forhandler for tre produsenter som er uvanlige i Norge. Dessuten har han firmaet midt i et av Jærens største kjøpesenter


Idag har Abobil fullt i garasjen både med nye og brukte biler

Friheten er mye større med bobil

Det var egentlig tilfeldig at vi havnet her, forteller Tor, som tidligere var salgssjef i bilbransjen men ble lei av det. – Min kone og jeg bestemte oss for å ta et sabbatsår, og vi ville reise litt. Derfor skulle jeg til Tyskland for å ta hjem en Ahorn bobil, da jeg hadde gode kontakter der. Men da jeg var der, fikk jeg spørsmål om jeg ville kjøpe flere. Og på den veien begynte det. Tor Alvern stod plutselig med en oppsetning Ahorn bobiler og bestemte sammen med sin kone at de skulle legge 15 timer i uka på dette. Men de behøvde et sted der bilene kunne stå under tak, og dermed havnet de i garasjen til Jærhagen på Klepp. Navnet Abobil kommer fra A for Alvern og Bo for bobil. Tor droppet salg av campingvogner, selv om han har lang fartstid som ”farendes fant” som han selv sier det med campingvogn. Friheten er mye større med bobil, og markedet eksploderer, mener mannen som ikke så snurten av sabbatsåret han hadde planlagt. – Nei, dette ble snart en heltids sysselsetning, og idag har vi fullt i garasjen både med nye og brukte biler. Dessuten har vi utleie, og vi er idag fire ansatte som jobber her, sier eieren av Abobil.

Får ekstra kunder

Plasseringen i det enorme kjøpesente- ret har vist seg å være en smart løsning, selv om kontorlokalene fortsatt er i brakkeform. – Vi får sikkert 10-20 ekstra kunder hver dag som er i kjøpesenteret og tar turen inom oss. Men den viktigste årsaken til at vi flyttet hit var at vi ønsket et sted der bilene kunne stå innendørs, sier Tor, som også stiller opp bilene utenfor kjøpesenteret med den tungt trafikkerte riksvei 44 som nærmeste nabo. – Et minus er selvfølgelig at jeg ikke kan reklamere på husets vegger. Det er svært begrenset hva som er tillatt av reklame på og utenfor kjøpesenteret. Men nå kan det hende at Abobil etter hvert forlater Jærhagen. Tor Alvern er litt hemlighetsfull, men vi forstår at han går med planer om å bygge eget. – Vi har ikke eget verksted, og i dag tar vi hjelp av andre for å gjøre våre reparasjoner. Vi ønsker ikke å bli så mye større, men vi behøver folk på verkstedet, og det er vanskelig å få tak i kvalifisert arbeidskraft. Tor Alvern har et par alternative tomter som han vurderer, men et nybygg kommer ifølge planene til å koste 15- 20 millioner. Han tror at kapasiteten for Abobil i framtiden kommer til å ligge rundt 75 solgte bobiler i året, idag er budsjettet på 56 biler i 2012.

Har ”egne” merker

Valget av produkter er ikke tilfeldig hos Tor Alvern. Han liker å kunne tilby noe annet enn det andre har, noe som også er viktig på Jæren der bobil-firmaene ligger nesten som ”paddehatter” utover det flate landskapet. Idag har han Laika, Benimar og fra og med i år også Kentucky. Ahorn som det hele startet med er borte. – Italienske Laika har vi hatt siden 2008, og vi er en av fire forhandlere i Norge. De har et bredt sortiment, og nå har de med sine nye Kreos-modeller også blitt svært populære på helintegrerte biler. Tor forteller at det ikke alltid er like lett å overbevise italienerne om den mest produktive måten å løse problemene på. – Det var en enorm pågang da de nye helintegrerte Laika-modellene kom ifjor. Fabrikken produserte 150 enheter, men etterspørselen lå på 450. Jeg bestilte 6-7 biler i slutten av juli, og det er først nå jeg har fått de tre første, forteller han. Men Laika har forandret produksjonen, og nå skal de ifølge Tor Alvern være ikapp med ordrene, og ventetiden på disse populære bilene er ikke like lang lengre.

Eneste med spansk bobil

I Spania er Benimar den dominerende bobilen. Men i Norge er det bare Abobil som importerer merket. – Da vi startet i 2006 sendte jeg ut forespørsler til forskjellige produsenter, og Benimar så både bra og innbydende ut, sier Tor Alvern, som raskt fikk en bra kontakt med den spanske produsenten, som er en del av den store Trigano-gruppen. – Det er umulig å slå Benimar på pris, dessuten ligger de i et segment der vi selger mange biler, skryter Tor. Han er idag den eneste Benimar-forhandleren i Norge, men nå har spanjolene varslet at de ønsker flere salgssteder her på berget. Tor Alvern har bevisst styrt utenom de tyske produsentene, og derfor ble hans tredje merke italienske Kentucky, som er relativt nytt hos Abobil. – Spennende, Kentucky har også et bra utvalg av bobiler, og idag kan vi totalt tilby tett på 100 planløsninger. Abobil er nå den 7:e største selgeren av Benimar i Europa, ikke verst med tanke på at de selger ca 2.000 biler i året. – Men da må vi huske på at det finnes noen store forhandlere i Europa som vi ikke er i nærheten av, sier Tor.


Laikas nye toppmodeller øker salget av helintegrerte biler markant

Øker hvert år

Abobil har ifølge eieren en sunn økonomi og har også blitt utsett til Gazellebedrift. Alle bilene i kjøpesenteret på Klepp er betalt, noe som gjør at Tor Alevern er en populær kunde hos produsentene. – Det første året – i 2006 – solgte vi 14 bobiler. Året etter 16, siden steg det til 28 i 2008, 43 i 2009, 48 i 2010 og 56 i 2011. I år er budsjettet 56 biler igjen, men jeg tror vi må oppjustere det, for vi er allerede godt over halvveis, sier Tor. –Vi har også merket at folk stadig vil ha større og finere biler. Tidligere solgte vi veldig mye fra 500.000 og oppover. Nå er det få som hever på øyebrynet om prisen ligger på en million! Litt overraskende er det kanskje at Abobil selger bra med alkovebiler, de har hatt en tendens til ikke å være så populære i Norge. Men det går flest halvintegrerte, og nå med Laikas nye toppmodeller øker også salget av helintegrerte biler markant.

Les mer om Abobil her

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden