: Ypperlige reisevogner | Din Fritid

Ypperlige reisevogner

Caravanmarkedet har fått et stadig mer markert skille mellom de store, velutstyrte, tunge og kostbare fastliggervognene og mindre, lettere og hendigere vogner mer tilpasset det det som var camping-vognens opprinnelige ide: Å kunne reise rundt med huset på slep.

Det blir stadig utviklet nye reisevogner, her Dethleffs Campy.

Bedre reisevogner

Tidligere campingvogner var små. Folk reiste fra sted til sted og slo leir der det passet. I dag leier de fleste campingplasser ut areal på åremål, og folk har gått til anskaffelse av større vogner som transporteres på plass og forblir stående året rundt. Dette er campingfolks hytte-alternativ. Men ikke alle ønsker å være bofaste i feriene sine og nomadelivet opprettholdes. Salget av bobiler vokser for hvert år. Caravanbransjen møter nå denne utfordringen med å tilby små, lette og velutstyrte reisevogner for enklere å kunne reise hvor som helst når som helst. Vognkasselengder fra 3 til 5,5 meter, 2,3 meter brede og vekt på opp mot 1200 kg gjør at disse kan trekkes av de fleste familiebiler med turbodieselmotor, uten at det får noen konsekvenser for førerkortklasser og annet. Kjøreegenskapene er blitt vesentlig forbedret de siste årene. Først kom friksjonskoblingen, som sikrer at vogndraget har «fast grep» på tilhengerkula. Deretter kom et nytt system for kjøresikkerhet, ATC, som sikrer langt bedre stabilitet på veien. Kort fortalt er det en liten computer, lignende ESP i biler, som er koblet til vognens bremsesystem. Styringsenheten fanger opp pendelbevegelser i vognene på et tidlig stadium via følere i chassis og hjul. Hvis computeren «mener» disse ikke er naturlige, aktiviseres en liten forstillingsmotor tilkoblet vognens bremsesystem, og det hele bremses ned automatisk og mykt ved hjelp av vognens bremser. Denne type pendelbevegelser er alle caravanisters skrekk, og oppstår som følge av dragsug fra busser og lastebiler, sidevind og litt feillastet campingvogn. Nå skal elektronikken sørge for betydelig bedre kjøresikkerhet med campingvogn, og dermed gi økt konkurranse på det som for mange har vært bobilenes fortrinn.

Velutstyrt campingliv

De fleste moderne kjørevogner holder høy standard på interiøret med moderne kjøkkeninnredning, bad og toalett. Gjerne fast seng til to og et par køyesenger til barn. Varmtvannsbereder og varmeanlegg er standard. Prisene går fra ca. 100 000 og opp mot 200 000 for de mest eksklusive. Vi har sett på noen av de mest solgte.

T@b 2

Tabbert T@b 2

Tabbert var egentlig først ute med «egget», T@b 1, som nå kommer i to designutførelser, en standard og en sport. Deretter kom en større T@b 2, hvor Tabbert i en vognkasse på 4 meter har fått inn både toalett og egen sovealkove. Dermed får de en fullverdig reisevogn for to som setter pris på spenstig retrodesign.

Adria Action

Adria Action

Adria Action var det såkalte «reisesmilehullet» som sjarmerte alle for noen år siden. På drøyt tre meter vognkasse, hadde Adria fått inn kjøkken, dusj, dobbeltseng (uttrekkbar) sitteplasser og ikke minst et laste- og bagasjerom som må være bortimot det største vi har sett hittil. Med nye farger og mer forseggjort interiør med enda bedre innvendig plass og ytterligere bedre komfort, er Adria Action i ferd med å kapre en god andel i reisevognsegmentet.

Solifer Arctic 366

Solifer Arctic

Solifer har også kommet med en ren reisevogn, Arctic 366 med inngang i bakenden. Mye flott utstyr, men høyt prisnivå.

Bürstner Premio

Bürstner Premio

Bürstner har meldt seg på reisevogntrenden i form av en liten og søt Premio reisevogn for to.

Knaus Scwalbenest

Knaus Schwalbenest

Knaus feiret for et par år siden med sin unike «Schwalbenest», svaleredet som er en kopi av første vogndesign fra Knaus. Denne ble bygget i begrenset antall, og blir kanskje en klassiker med tiden.

Dethleffs Aerostyle 570

Dethleffs Aerostyle

Dethleffs Aerostyle er en spenstig aerodynamisk reisevogndesign som for et par år siden tok caravanistene med storm, selv om vognene ligger i høyere prisklasser. I største utgave på 5,7 meter er den fullpakket med hele 7 sengeplasser. Velutviklet aerodynamisk design sikrer bedre kjørestabilitet og redusert luftmotstand – med tilhørende redusert drivsto orbruk for trekkjøretøyet. Dette ble ytterligere forsterket gjennom en ytterligere senket utgave med hevetak.

Silver

Silver

Silver er en av de minste og rimeligste reisevognene, hvor taket kan senkes en halvmeter og som dermed byr på mindre luftmotstand. Med en bredde på 180 cm. og en høyde på 198 cm. er denne vogna spesialisert for reiseformål, og vil kunne benyttes selv på de smaleste og mest svingete veiene i utkant-Norge. Prisen er heller ikke svimlende.

Sterckeman

Sterckeman

Sterckeman i Frankrike har spesialisert seg på lette reisevogner fra 3,7 til 5,5 meter lengde, i enkel standard som likevel fremstår som luksuriøse. De største imponerer med hele 300 kg. nyttelast, hvor langt større vogner bare kan varte opp med et par hundre. Den minste er bare 3,7 m. men inneholder det meste av plass og utstyr som to trenger på campingtur. Blant annet forsøker Sterckemann seg på nytenkning i form av en kjøleskapsskuff med innlagte fryseskuffer. Sterckeman satser for øvrig mye på lette reisevogner

Fendt

Fendt

Fendt er Hobbys litt mer eksklusive «storebror», og varter opp med en 3,9 m. reisevogn i flott design og gode løsninger for to som er gode venner og ønsker å se seg om i verden. Selv fast dobbeltseng har de maktet å få inn, uten at det dermed er påtrengende trangt. Mørkt tre med kongeblått mot hvitt, pakket inn i et lekkert ytre design, oser av rojalistisk luksus.

Konklusjon

Tendensen med mindre, velutstyrte reisevogner med gode kjøreegenskaper og komfort, har i flere år vært sterkt økende i Europa. Nå kommer disse også for fullt til Norge som utfordrer til bobiler - som i økende grad har overtatt reisesegmentet innen norsk campingliv. En reisevogn gir frihet ved at den kan parkeres på en campingplass, hvoretter trekkbilen deretter kan brukes til utforskning av nabolaget og inn i bysentra.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden