: Eura Mobil 2017: Detaljer som teller | Din Fritid

Eura Mobil 2017: Detaljer som teller

Det er ingen tvil om at årets høydepunkt fra Eura Mobil er Integra 695QB. Den nye utgaven av bilen har dobbeltseng, Alde-varme og et nytt lyst og innbydende interiør - inspirert av sveitsisk hyttekultur.

Sprendlingen, Tyskland: Det er en spesielt lys og trivelig modell jeg sitter i. Den 7,1 meter lange bobilen har som alle Eura Mobils bobiler dobbelt gulv. Sammenlignet med fjorårsmodellen IL720QB er det skjedd flere endringer: Lyset ved sittegruppen er plassert direkte på overskapet, slik at du ikke lenger skaller i det. Det er vesentlig bedre plass i kjøkkenbenken, da gasskassen ikke lenger er plassert her. Dobbeltsengen har elektrisk drevet hydraulisk heve- og senkefunksjon. Så du kan prioritere å ha med sykler i garasjen (opp til 125 cm), eller en lavere seng (20 cm).

Forbedringer og endringer

Årets nye modeller har fått ny utvendig stripe. I flere år har Eura Mobil hatt en rød stripe utvendig, fra 2017-modellene er denne endret til gull. Et design som produsenten antas å fortsette med noen år fremover, i kjent stil. I fjor fikk alle bobiler over sju meter lavere garasje. I år får alle modeller samme løsning, som gir bedre høyde i garasjen og lavere tyngdepunkt. Utgangsdøren har fått to låsebolter og er vesentlig lettere å justerere. Alle modeller er utstyrt med fire usb-kontakter.

Ny innredning

Hytte-modellen Chalet ble for to år siden lansert som et eksperiment. Bobilen hadde mange naturlige materialer og tekstiler og var inspirert av sveitsiske fjellhytter. Nå er det ikke bare solgt mer enn 60 eksemplarer av den hjemmekoselige bobilen, det er også utviklet et interiørdesign som nå har blitt standard på seriene Integra Line og Profila RS/T.

Lekkasjegaranti

Eura Mobil var tidlig ute med å benytte unik limeteknologi til å sammenføye glassfibertak, vegger og gulv. Det er ti år siden, og for å feire den vellykkede teknologiovergangen innfører nå Eura Mobil ti års tetthetsgaranti på alle sine modeller. Garantien gjelder maksimalt 150 000 kjørte kilometer, og forutsetter årlig fuktighetskontroll.

Nytt senter

I 2014 ble utstillingslokalet til Eura Mobil totalskadet i brann. Lokalet ligger rett ved fabrikkens produksjonslokaler, som ikke ble berørt. Nå virker det endelig som om alt nødvendig papirarbeide er i boks for å starte gjenoppbyggingen som er planlagt ferdig i august 2017. Da vil de nye lokalene ikke bare bli fylt med modeller fra Eura og Karmann, men fra hele Trigano-gruppen. Eura er Trigano-gruppens satsningsområde og alibi på at gruppen kan produsere bobiler av høy kvalitet.

Ess i ermet

Det er grunn til å anta at i løpet av vinteren så kommer Eura Mobil med en ny versjon av en toppmodell som er under utvikling, men som ikke rakk å bli ferdig til 2017-modellanseringen. Sannsynlig lansering vil bli på vinterens CMT-messe i Stuttgart i januar. Representanter hos produsenten forteller at de har store forventninger til modellen som de legger ned mye utviklingsressurser i.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Finnes i utgave: 

På forsiden