Enklere å velge
Den franske produsenten Pilote har lenge hatt et stort utvalg modeller og mange variasjonsmuligheter. Nå rydder de opp, og 2015-modellene skal gjøre det enkelt å velge Pilote.
Pilote
2015 innebærer store forandringer hos den franske produsenten Pilote. Det har lenge vært en utvikling med flere modeller som selges delvis under merket Bavaria og delvis som Pilote. De kommer fra samme fabrikk på nordvest-hjørnet av Frankrike, og nå har produsenten bestemt seg for å gjøre alt enklere.
Slik gjør du det
Om du skal velge en Pilote velger du først om du vil ha integrert eller halvintegrert, så hvilken lengde bilen skal ha, type senger og innredning, hvilken møbelfarge og type du ønsker og til slutt et utstyrsnivå som passer deg. De tre utstyrsnivåene du kan velge blant heter Essentiel, Sensation, Emotion. Det vil være mulig å se hvilket utstyrsnivå bobilen har på den utvendige dekoren. For å si det enkelt har Essentiel lite striper og dekaler utvendig, mens Emotion har forholdsvis mye dekor. Alle biler over sju meters lengde bygges nå trefritt, og kan leveres med Alde. Mange vil sikkert lure på hvorfor grensen for trefritt karosseri går ved sju meter hos Pilote, men det henger rett og slett sammen med at det er hva fabrikken så langt har rukket å endre i produksjonslinjene sine. En annen endring er at Pilote i 2015 ikke lenger leverer bobiler på Mercedes understell på grunn av dårlig salg. Bavaria og Moovéo utgår også som egne merker i Norge og resten av Europa til fordel for Pilote. Eneste unntak er Frankrike hvor de har bygget opp to separate forhandlernett for Bavaria og Pilote. I Norge vil du ikke lenger få Bavaria fra 2015-modellene som annet enn navnet på en møbelserie. Alle modeller vil hete Pilote.
Skreddersøm
Et av resultatene av den nye måten å skreddersy bobiler på er at du kan velge å kun prioritere det utstyret du ønsker. Det betyr at du kan få en åtte meters integrert bobil som er vintertilpasset og Alde-varme med dobbelt gulv til en rimeligere pris enn tidligere - om du ikke MÅ ha alt utstyr da. Kombinasjonen Alde-varme med Essentiel-utstyrsnivå (som er den rimeligste pakken) har ikke vært mulig tidligere.
Vinter
De nye Pilote-bobilene har et nykonstruert dobbeltgulv hvor alt teknisk utstyr ligger, inkludert vanntank, gråvannstank med tappekran og batteri. Det nye gulvet er i polyester og dobbeltgulvet gjør bilene godt egnet til vinterbruk. Gassrommet er isolert, og det er mange luker med adgang til dobbeltgulvet. Dashbordet på alle modellene er nytt, og du vil ikke se noen synlige skruer. Det er heller ingen dobbel bruk av plastikk for overlapping. Pilote ønsker å heve standarden og finishen på bilene de leverer. Isolasjonen i front er også forbedret.
Fokus på detaljer
Sittegruppen har fått et helt nytt design. Det er hardere og fastere puter og det er gjennomgående hvite vegger for å skape så mye lys som mulig. Det er USB-kontakt på kjøkkenet og Pilote har jobbet med samtlige modeller for å gjøre sittegruppene større. Ovnen er ikke lenger over kjøleskapet da Pilote mener det er for upraktisk plassering. Innvendig har det blitt flere led-lys i bilen. En ny mulighet er piano-finish på skapdørene, men det er ikke noe produsenten selv vil anbefale, da det er upraktisk i en bobil, og det lett vil oppstå merker og riper. Inngangspartiet er nydesignet i hvitt og med mye lys. Det er ny skuff under kjøleskapet og TV-skjermen ved inngangen kan også ses utenfra. Finishen på badet og spesielt dusjen er også forbedret med ingen synlige skruer, og en liten men morsom detalj er de nye magnetdørene. De er laget slik at selve låsebolten er skjult i døren til døren kommer i posisjon - da vil en magnet sørge for at bolten låser døren. Når du åpner døren har håndtaket en tradisjonell funksjon, men du vil i praksis aldri se låsebolten som lett kan henge seg fast i klær og lignende. Utvendig benyttes det nå PU på alle sider, tak og under bobilene. Pilote velger i 2015 å tilby stekeovn med stekeplate på toppen. Det er to dører til garasjene.