Iveco 2016: Prøvekjørt
På smale veier som svinger seg fra Rhinens bredder og opp i dalsidens landskap, har vi vært med på prøvekjøring av Flair 880BE. Modellen er bygget på Iveco og var utstyrt med den nye 8-trinns automatkassen.
Vår modell hadde luftfjæring både foran og bak, og de fikk virkelig prøvd seg på smale og ujevne veier. Opplevelsen av komfort er høy på denne løsningen, de fleste ujevnheter svelges lett av fjæringen. For passasjerer er det lett å sette pris på opplevelsen av nærmest å flyte over ujevnhetene. Men flere av oss journalister opplevde at denne komforten gikk noe ut over presisjonen for den som sitter bak rattet. Vi opplevde nesten kontinuerlige småjusteringer på rattet, og en viss usikkerhet inn i svinger. Det kan selvsagt også tilskrives tilvenning til en ukjent og stor bobil, men ikke bare det. Våre opplevelser ble senere støttet av en tekniker hos produsenten som personlig ville valgt tradisjonell fjæring foran, nettopp på grunn av kjørefølelsen. For de som er opptatt av å kunne justere bilens posisjon, vil et par hydrauliske støtteben foran, i kombinasjon med luftfjøringen bak, være en god løsning.
Nesten sømløs
Opplevelsen av den nye girkassen er meget positiv. Girskiftet oppleves nesten som trinnløst, og du tenker knapt over det når du sitter bak rattet i en slik bil. Det er hele åtte gir, og når skiftet går så sømløst i kombinasjon med en kraftig motor med høyt dreiemoment, gjør det at du enkelt styrer fremdriften med gasspedalen - og kan konsentrere deg om veiplassering og oversikt. En meget positiv opplevelse!
Niesmann+Bischoff Flair
Leveres på Iveco Daily med 7,2 tonn totalvekt Turbodiesel med elektronisk innsprøytning, Euro 5+ 3.0 liters motor på 170HK, dreiemoment 400Nm Bakhjulsdrift med ASR