: Test: Knaus Sport Traveller: Kort og godt (2003-modell) | Din Fritid

Test: Knaus Sport Traveller: Kort og godt (2003-modell)

Du lurer kanskje på om denne bilen med en total lengde på bare 5,35 meter kan være en fullverdig bobil. Men den har alt du trenger pluss litt til. Vi skal se på Knaus 501 Sport Traveller.

Utvendig

En Knaus er lett gjenkjennelig på grå plastdetaljer som dekker hjørner og overganger sammen med skjørtet. Ellers er denne bilen enkelt utført i sandwichplater, dette gjelder og alkoven. Glatt hvitlakkert aluhud og minimal dekor er som nevnt mange ganger tidligere, tidsriktig. Rimelige utenpåliggende vinduer fra Polyplastic og andre nødvendigheter er det vi finner utvendig. På høyre side er det inngangsdør, dør til bagasjerom og to vinduer. Bak en stige og et vindu, på venstre side tre vinduer og gasskasse for 2x11kg. gassflasker. På taket er den bakre lavere delen utstyrt med rail og for ventilasjon er det en ventil (bad) og tre takluker, hvor av en stor Heki I. Under er gulvet skrudd rett på det originale chassiset. Litt overraskende på denne bilen er bagasjerommet som også er skistall. En smal høy dør fører inn til rommet hvor den ytterste delen går fra gulv til tak (40x38xh198cm), hvor enden av skiene står ned i en nedsenket plastiksump med avløp for smeltevann ned under bilen. Rommet innenfor (40x75xh82cm) har dør inn til bodelen, og det er god belysning.

Inngang

Det er ingenting i veien for å legge av gårde fire personer på tur i denne bilen. Men det er en typisk tomannsbil. Jeg ser for meg et eldre par med en snev av angst for store biler. Denne er ikke stort lengre enn en velvoksen personbil. Knaus er et gammelt kjent navn på det tyske bobilmarkedet og trenger ingen nærmere presentasjon. De har tre alkoveserier og Sport Traveller er den rimeligste. Men til tross for at bilen også er kort, er en Knaus til under 350.000,- uvanlig, tatt i betraktning utstyrspakken som følger med. Denne består av bl.a. markise, takgrind med stige, varme i alkove, myggdør, stor takluke (Heki I) og støtteben bak. Inngangsdøren er enkelt utført men virker solid og er utstyrt med myggnettingsdør. Vi har i de senere testene hengt oss opp i utførelsen, både på myggdøren og dørlåsen. Her var det tilsynelatende ingen problemer, dette kan de. Døråpningen er 53cm bred. Innenfor døren er det felt ned et trinn (h27cm) i gulvet. Dørterskelen befinner seg således 43cm over bakken, noe som er i høyeste laget.

Vi går inn

På vei inn, ta et godt tak i innstigningshåndtaket og nyt øyeblikket, dette er den eneste detaljen laget i ekte tre i bilen (bortsett fra kanten på bord og kjøkkenbenkplaten). Resten er foliert finer eller trefiber. Jeg må da skynde meg å legge til at dette er helt vanlig, dog med litt flere innslag av treverk. Som regel tenker ikke folk over om overflatene er ekte tre eller ikke. Møblene er holdt i en lys, varm tredekor som tyskerene kaller Erle (or). Tak og vegger er lyse plater med diskre dekor. Også vinylbelegget på gulvet er lyst med små spetter. Pent og praktisk, men litt kjedelig. Det som hever inntrykket er putene (design Lago) kombinert med gardinene. Innenfor døren har vi til venstre kjøkkenbenk, bakenfor garderobeskap og bakerst ”skistallen”. I midten bak, en liten benk for TV, på venstre side toalettrom og fremover sittegruppe for fire. Overskap finner vi over benken bak, over kjøkkenbenk og sittegruppe.

Kjøkken

Kjøkkenbenken (130x59xh95cm) består av kjøleskap (RM 6291, 90 ltr.), to skap og bestikkskuff. Nedsenket i benkeplaten med glasslokk er kokeenheten (tre bluss) og vaskekummen, begge fra Cramer. Disse dekker mye av flaten, men noe plass er det igjen til å sette fra seg ting. Overskapet er firedelt med hyller, relativt brukervennlig men kunne vært laget dypere/ mer romslig. På undersiden er det to spotlights og kontakter for 12V og 220V. Lufting besørges av vindu og takluke. Toalettrommet (98x100xh209cm) har dusjen integrert i rommet og badegulvet ligger nede på undergulvet, noe som blir gulvkaldt om vinteren. Vask og toalett (Porta Potti C2) fungerer fint, men dusjen bærer litt preg av nøddusj. Strålerøret fra kranen på vasken løftes opp til en holder på veggen, forhenget danderes hele veien rundt og det er klart til bruk. Men for å betjene kranen må du ”utav” forhenget og noe søling er vanskelig å unngå i et område rett ved døren. Alle skjøter er fuget så det er ingen krise og med litt trening går det sikkert greit. Skapplass er det nok av men skapene for småting (som vi har så mye av) er plassert oppunder taket (for å spare plass) og vil være uoversiktlige for kortvokste personer. Ellers er badet pent innredet, et trivelig lite rom og lufting besørges av vindu og en liten takventil.

Seng, sittegruppe

En forutsetning for å kjøpe denne bilen er at man klarer å benytte alkoven. Ankomsten er som vanlig en stige og takhøyden over madrassen er 66cm som er over gjennomsnittet. Men er du først på plass blir du belønnet med en romslig og komfortabel seng (210x157cm). Madrassen er 13cm tykk (forhåpentlig blir skummet litt mykere etter en tids bruk) og ligger på fjærende trespiler. En varmluftsslange fra varmeanlegget er lagt rundt sengen, to vinduer og takluke sørger for lufting og ellers finnes lampe, sikkerhetsnett og den tidligere nevnte stigen. Sittegruppen for fire kan gjøres om til seng med målene 180x130cm. Den fremre benken inneholder gasskasse og vanntank, den bakre vannpumpe (Shurflo trykkpumpe), en liten hjulkasse og dermed bra bagasjeplass. Bordet måler 95x61cm og ellers er dimensjonene på det gjennomsnittlige. Det er to trepunkts belter i bakre benk, i fremre to hoftebelter.

Skap

Garderobeskapet (56x53xh93cm) kan få økt hengehøyden ved å fjerne to løse hyller nederst. Enkelt og fleksibelt for å utnytte plassen best mulig. Under finner vi ovnen Truma C3402. Døren i benken på midten bak, fører inn i bagasjerommet, praktisk. Overskapene er utført på to forskjellige måter. Over kjøkkenbenken er dørene sidehengslet og skapene har hyller. De fungerer relativt bra, selv om de som tidligere nevnt kunne vært romsligere. De andre skapene har topphengslet dør og en utforming som med eller uten hylle gjør dem nokså vanskelige å utnytte. Det er tydelig at små nette overskap med en fiffig design er lettere å selge enn større og atskillig mer praktiske. Etter min mening skulle det være forbudt å la fin utforming gå så til de grader utover det praktiske. Og da snakker vi om nesten alle bobilmerker. Men her virker det som jeg har hele verden imot meg. Det er helt klart at i denne bilen vil overskapene bli utnyttet maksimalt.

Teknisk

Som nevnt har bilen trykkvann og vanntanken er på 105ltr. Spillvannstanken er også på 105 ltr., den henger under bilen, er isolert og er oppvarmet med luft fra bilens varmeanlegg. Ovnen er en Truma C3402 med integrert vannvarmer (12ltr.) og med varmedyser, fire i borommet, en på badet og to i alkoven. Varmluftstilførselen til spillvannstanken virket noe beskjeden, men tanken er god og etter min mening den beste løsningen når underliggende tanker skal frostsikres. Vinteregenskaper: Hjulkassene bak var isolert men hvor godt var umulig og finne ut av. Det nedfelte trinnet på innsiden av døren var bra. Problemet var som vanlig forhenget mot førerhuset. Det rakk ikke ned til gulvet og dekket heller ikke hele bredden. Dessuten må det ha en viss isolasjonsevne for å duge. Jeg skjønner ikke helt hvordan produsentene av diverse bobilmerker har tenkt seg løsningen på dette problemet, men ved streng kulde (som f.eks i skrivende stund) bør førerhuset skilles fra bodelen med et tett og tykt forheng. Selv om det tettes mot førerhuset vil det fortsatt være gulvkaldt bak i bilen om vinteren, men ellers alt ser ut til å fungere greit. Vi tar et lite forbehold om spillvannstanken under bilen. Ovnen på 3.400 watt skulle klare jobben i og med at bilen er så liten. De fire varmluftsdysene i bodelen befinner seg lengst fremme og flere dyser, hvorav noen bak, hadde vært en fordel.

Dette synes vi

Dette er en liten bil til en liten pris, særlig når utstyrslisten tas i betraktning. Den egner seg like mye for et eldre par som er redd for å kile seg fast i en alpelandsby, som ungdommelig skibums som om vinteren cruiser mellom alpinbakkene. Hva jeg hadde endret før jeg la ut på tur med denne bilen? Ingenting, det er bare å kjøre i vei. Dog til vinterbruk hadde jeg tettet bedre mot førerhuset.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden