Den store vårsjekken

For mange av oss er ikke bobilen eller campingvogna bare et nyttekjøretøy, men et kjært fritidshjem, ja, endog en lidenskap. Her presenterer vi en rekke sjekkpunkter og vedlikeholdsjobber som er nyttige og gjør deg bedre kjent med bilen.

Flere og flere bruker bobilen om vinteren. Vi hadde i utgave 4-2017 en artikkel om hva vinterbruk gjør med bilen. Biler som brukes året rundt bør understellsbehandles og kontrolleres jevnlig.

Uansett bruk vil bobilsjekken beskrevet i denne artikkelen være nyttig før sesongstart. Har bobilen vært vinterkjørt bør den rengjøres grundig for å få vekk alt saltet - også på undersiden.

Har den derimot stått vinterlagret er gjensynet alltid litt spennende. Er alt i orden? Om mulig bør den lagres under tak og noenlunde tørt. Og helst bør batteriene lades to til tre ganger i løpet av vinteren. Når du henter den, ta en runde rundt bilen for å se om det er nok luft i hjulene. Lufttrykket må sjekkes nøyere senere.

Rengjøring


Kost med langt skaft og vanntilførsel er det ideelle for bobilvask.

Start med å vaske bilen utvendig. Egnet såpe får du hos din caravanforhandler. En børste

med langt skaft og tilkoplet vann er hva de «proffe» bruker, men det krever altså tilgang på vann. Ikke alle orker å polere hvert år, men det skader ikke. Husk at du får en spesiell polering for akrylvinduer som fjerner mindre riper og gir bedre sikt. Taket er viktig, og bør få en ekstra grundig rengjøring med påfølgende lakk-konservering med lang holdbarhet. 

Innvendig kan tepper og puter tas ut og ristes og bankes, før det støvsuges innvendig. Kjøkken og baderom krever litt ekstra omtanke i form av grundig vask, men vanlige rengjøringsmidler gjør jobben.

 

Så sjekker vi

Sjekkpunkt nummer en: Når er neste EU-kontroll og neste service? Greit å ha i bakhodet. Så er det lurt å ta en runde rundt bilen og se at alt er i orden. Har en gummilist begynt å løsne, bør den festes - og jo før jo heller. Tradisjonelt ble det her benyttet kontaktlim, men superlim sitter også utrolig godt på gummi.

I Tyskland er det påkrevd med tetthetskontroll for gassanlegget hvert annet år. Det er det ikke i Norge, men jo eldre bobilen eller campingvogna er, jo viktigere er en tetthetskontroll. I Tyskland skal også gasslanger og trykkregulator byttes hvert tiende år. Dette kan ordnes hos caravanforhandleren sammen med tetthetskontroll av påbygget.

Ta en titt i vanntanken - kanskje den trenger rengjøring? En nal eller oppvaskkost er da nyttige verktøy. Rengjøringsmiddel kjøper du hos caravanforhandleren. Zalo vil gi skumtopp på kaffen, og anbefales ikke.

Vannanlegget bør så testes før bruk. Lukk frostsikringen (ved vannvarmeren) og eventuelt vanntanken og fyll vann om frostfaren er over. La pumpen gå til all luft er ute og steng kranene. Det kan være lurt å ta en titt under kjøkkenbenken, på badet og hos varmeren for å sjekke eventuelle lekkasjer - i alle fall på eldre biler. Trekk ut toalettkasetten og sjekk at spjeldet fungerer greit. Smør gjerne spjeldets gummipakning med silikon-spray.

Sjekk alle elektriske funksjoner som lamper, varmeovn og annet utstyr. Skru på gassen og start varmeren på gass.


Har det vært byttet hjul, ettertrekk hjulboltene.

Bilen


Sjekk skjøter i påbygget, eventuelt tett på nytt.

Her er det flere ting som med fordel kan sjekkes. Kontroller at gummislanger og kabler ser bra ut. Sjekk nivå på bremsevæske, olje og kjølevæske. Etterfyll spylervæske og sjekk oljen. Videre er en titt på vindusvisker-gummien viktig. Om mulig, sjekk at mansjettene på drivakslene er hele. Kommer det vann og møkk inn her, kan det bli dyrt. Husk korrekt lufttrykk i hjulene og sjekk mønsterdybden i dekkene. Har hjulene vært byttet, ettertrekk hjulboltene.

Sjekk alt utvendig lys. I noen land er reservepærer påbudt; det burde det vært i Norge også.    

Inne

Sjekk at varseltrekant, refleksvest og to kilos brannslukker er på plass. Ha gjerne et brannteppe med i tillegg. Start kjøleskapet og hør at det tenner uten problemer. Tenn et kokebluss. Når du har sluppet knotten til gassventilen, skru ned på minste flamme. Blås ut flammen og hør godt etter. Etter 20 til 30 sekunder høres et knepp og gassen stoppes. Gjenta gjerne på de andre blussene. Da er tennsikringen som stopper gassen i orden.

Har du mulighet for å kontrollere spenningen på anlegget i bodelen på for eksempel hovedpanelet, så gjør dette. Start motoren, la den gå litt på tomgang, og sjekk spenningen. Den skal ligge over 14 volt, helst på 14,4. Da får batteriet riktig ladespenning. Er batteriet noen år gammelt reduseres kapasiteten; følg med når dere tar bilen i bruk.

Mange bobiler har mye ekstrautstyr, og det er lurt å kontrollere at alt er i orden med dette også.


Nedre lufteventil bak kjøleskapet tas av. Til høyre, bak dekslet ligger brenneren. Her er brenneren avdekket, tenn kjøleskapet og se at det brenner en ren blå flamme.

 


Slik kan bunnen i vanntanken se ut etter en tids bruk. Med en justerbar nal kommer du til i vanntanken (pluss oppvaskkost).

 

På markedet finnes det utrolig mange ulike kjemikalier til forskjellig bruk. Caravanforhandleren er første valg ved innkjøp til bobilen. Forslag til innkjøp:

1. Såpe for bilvask

2. Kjemikalie for toalettet

3. Silikonspray for gummilister/pakninger

4. Rengjøringsmiddel for vanntank

5. Tettemiddel for påbygget, for eksempel fra Sika, Teroson eller Dekalin (ikke bruk silikon)

6. Poleringspasta for akrylvinduer

NB! Det finnes nå også rengjøringmiddel for vanntank når noen feilaktig har helt på diesel. Og det skal visstnok virke!

 


Kjekt å ha! Med denne kan du sjekke lufttrykk og mønsterdybde.

 


Påbudt: Refleksvest, varseltrekant og to kilos brannslukker. Ta gjerne med et brannteppe i tillegg.

 


Sjekk batteriet, varmegang i kabler og irr på polsko. Har du ettermontert utstyr som er tilkoplet batteriet direkte MÅ du ha sikring på ledningen, montert nære batteriet

 


Dokassetten trekkes ut og inspiseres. Spjeldets gummipakning smøres med silikonspray.

 

På forsiden