Overlesset?
Har bilen overlast, har den kommet over i en annen kjøretøyklasse, den ikke tilhører. Den tilfredsstiller ikke diverse krav. Det mest åpenbare kravet er at vekten må reduseres til under 3,5 tonn, der og da. Holder det ikke å tømme tankene og sette av passasjerer, må mer bagasje ut av bilen. Det er ikke oppbevaringsmuligheter på kontrollstedet, og det er ditt eget ansvar å ta vare på lasten.
Pluss
Med andre ord, veier bilen din 3 590 kilo, rundes dette av til 3 500 kilo - og du er reddet. I noen tilfeller når for- og bakaksel veies hver for seg, rundes vekten ned for begge målingene.
Dette kan man imidlertid ikke basere seg på. Er vekten fortsatt for høy, må den som sagt reduseres til lovlig vekt - på stedet - før du får lov å kjøre videre. I tillegg vil forhold utover en viss toleranse blir anmeldt, og boten blir fastsatt av en politijurist.
Størrelsen på boten kan variere, det hele er rett og slett uforutsigbart. Oppsummert kan vi si at en overvekt på under 100 kilo normalt går greit. Du tømmer vanntanken, får ingen bot og kjører videre.
Tung bobil?
Bobil & Caravan har i en periode hatt kontakt med Statens vegvesen som utfører kontrollene, og de understreker at de ikke er ute etter bobilene. Men stikkprøver tas, og det vil fortsatt skje. For Oslo-området benyttes stort sett tilgjengelige vekter, som på Taraldrud sør for Oslo, på Jessheim og på Lillestrøm. Det gjøres også kontroller i Oslo, hvor bobiler sendes inn til Biltilsynet på Risløkka, for veiing. Videre finnes det mindre vekter som medbringes ved kontroller, som blir brukt i områder hvor det er langt til en fast vekt.
Ved kontrollstasjonene på Taraldrud og ved Jessheim varsles kontrollen med egne skilter, som står langs veien rett før kontrollplassen. Dette er en praksis som gjelder ved de fleste større kontrollstasjonene rundt omkring i landet. Ved normal tungtransport-kontroll gjelder ikke disse skiltene bobiler, eller campingbiler som biltilsynet liker å kalle det. Men disse skiltene har også en posisjon som gjelder alle biler. Ved usikkerhet er det bedre å kjøre innom kontrollplassen og spørre om de vil kontrollere deg, enn å kjøre forbi og med det risikere en anmeldelse for forsøk på å unndra deg kontroll.
Sjekk vekten
Er akselavstanden for lang, må du veie for- og bakaksel hver for seg. Vi fikk beskjed om at under veiing skal du la bilen stå i fri, uten å holde på bremsen. Vektplaten er i vater, så det skal ikke være fare for at bilen triller, men sjåføren må absolutt ikke forlate førerplassen under veiingen. Det er deretter bare å legge sammen vekten på de to akslene, og du har totalvekten.
Vei gjerne bilen når den er klar til ferietur, når du bare skal på en weekendtur, og legg merke til hvor mye drivstoff, vann og gråvann du har på tankene.
Ved jevnlig å kontrollere vekten, får du erfaring med hva bilen veier ved forskjellig mengde bagasje og last. Husk også at det er kontroller i utlandet.