Caravan Salon 2020: Med 48 volt i vogna | Din Fritid
På Caravan Salon viste Knaus frem en fungerende prototype på det nye 48 volt-systemet.
Caravan Salon 2020

Med 48 volt i vogna

Knaus Tabbert og Bosch Engineering kunne på Caravan Salon fortelle at de i fellesskap har utviklet et helt unikt energikonsept for campingvogner, som skal gi en uavhengig strømforsyning hentet fra bremseenergien til vogna.

Caravan Salon 2020: Det er snakk om et helt nytt 48-volt elektrisk system skal gjøre at vogna kan gjenvinne og lagre strøm. Det betyr at campingvogna kan bli uavhengig av eksterne strømkilder, i hvert fall for en periode. Systemet består av flere enheter:

  • Motor på akselen genererer strøm fra bremseenergi, såkalt rekuperasjon. En slik energigjenvinning er vanlig på dagens elbiler og hybridbiler.
  • Li-ion-batterier som kan lagre energi. Energien kan benyttes til å drive kjente enheter som kjøleskap, klimaanlegg og kaffemaskin.
  • Motoren som brukes til energigjenvinning kan også benyttes som mover. Det betyr at du enkelt kan manøvrere vogna på plass når den er hektet av bilen.

Lanseringsklart?

Det er alltid vanskelig å vite om slike prosjekter bare er løse fremtidsdrømmer eller teknologi som snart er lanseringsklar. I dette tilfellet er det flere ting som tyder på at vi vil se en løsning innen kort tid – kanskje allerede på 2022-modeller. Knaus hevder de allerede har utført flere tester, og at de er i avslutningsfasen av utviklingen av det de kaller «det nye energikonseptet». På Caravan Salon i Düsseldorf viste de frem en campingvogn hvor alt utstyret var montert.


Løsningen lagrer bremseenergi når man kjører. Energi som senere kan benyttes til forbruk.

Energi kontra vekt

Kapasiteten til 48-volt-systemet er langt større enn et tradisjonelt fritidsbatteri, kan Knaus fortelle. De utelukker ikke at løsningen også kan ha noe for seg på bobiler. Og hvem drømmer vel ikke om å være selvforsynt med energi? Det å ha med seg en romslig energikilde gir frihet og nye muligheter til fricamping, for eksempel.

Li-ion-batterier kan lagre dobbelt så mye energi som tradisjonell batteriteknologi, og veier bare halvparten så mye, forteller Knaus. Med dagens tradisjonelle batteriløsning må man beregne å bruke rundt 30 kilo nyttelast for å lagre en kilowattime. Med 48-volt-systemet og moderne batterier trenger man ikke bruke mer enn 15 kilo av nyttelasten for å levere den dobbelte energimengden (to kilowattimer).

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden