Caravan Salon 2020: En fantastisk messe­opplevelse - for de få | Din Fritid
Caravan Salon 2020

En fantastisk messe­opplevelse - for de få

De fleste bobilmesser i Europa ble avlyst på grunn av pandemien. Det gjorde derimot ikke Caravan Salon, hvor ledelsen virkelig la seg i selen for å avvikle messen på en trygg og smittefri måte.

Etter fire dager på messen kan jeg bare si at årets utgave av Caravan Salon var den hyggeligste messeopplevelsen jeg har hatt - ironisk nok på grunn av bedre plass og langt færre besøkende enn normalt.

Caravan Salon er vanligvis en folkefest, som i fjor talte 268 000 besøkende. Utstillingshallene og uteområdet kan til tider minne om en musikkfestival. Ikke et miljø man ønsker under den nåværende pandemien, med andre ord. Likevel valgte arrangørene å avvikle messen, som en av de aller første etter at Tyskland forbød store forsamlinger i mars.

For å sikre en så trygg messe som mulig, innførte arrangøren noe de kaller ProtAction, som innebærer følgende:

  • Ansiktsmaske for alle.
  • Åpne dører til hallene og toalettet, slik at du ikke trenger å berøre håndtakene.
  • Tydelig merket gåretning i alle døråpninger, slik at man ikke går på hverandre.
  • Brede korridorer mellom utstillerne med oppmerket gåretning.
  • Krav om 1,5 meters avstand.
  • Rikelig med salgsautomater med hånddesinfeksjon.
  • Begrenset antall besøkende: 7000 på bransjedagen og 20 000 andre messedager.
  • Ingen manuell billetthåndtering, du kjøper elektronisk billett over internett.
  • Utstilte biler og vogner må ha åpne vinduer, slik at hallenes ventilasjonssystem også kommer til her.
  • En liten hær med turkiskledde ansatte som høflig sørger for at reglene overholdes.
  • Utstillerne er ansvarlige for å vaske kontaktflatene inne i bobilene regelmessig (ofte).
  • Arrangøren har alle besøkendes kontaktinformasjon, slik at eventuell smittesporing gjøres enklere.

Flere store aktører valgte å avlyse deltakelsen på messen, hvor Hymer-gruppen, Pilote-gruppen og Concorde er de største. Flere mindre produsenter avlyste også. Andre produsenter tok sjansen og slo på stortromma. Det kan antas at arrangøren var fleksibel med prisene på standarealer.

KnausTabbert-Gruppen hadde én hall for Knaus og én for Weinsberg. Dette må være første gang et inngangsprodukt har en hel hall på Caravan Salon.

Hobby, Kabe, Carthago / Malibu og Rapido hadde sine vanlige utstillingsarealer. Den dominerende aktøren på messen var utvilsomt Trigano-gruppen. Alle merkene de selger i Tyskland var til stede: Adria, Eura Mobil, Chausson, Challenger, Benimar, Forster, Notín, XGO, Miller, RollerTeam, Mobilvetta, Kentucky Camp (Ahorn), Rimor, Karmann-Mobil. På de neste sidene får du høydepunkter fra messen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden