

Stor reiseinteresse
Det strømmet på med besøkende til årets CMT-messe i Stuttgart. Hele 260 000 løste billett til årets utgave av reiselivsmessen. I de ti store hallene kan man finne alt fra pakketurer til eksotiske reisemål. Og en tilnærmet komplett caravanbransje er selvsagt på plass.
Fokuset på messen er litt annerledes enn på Tysklands andre store bransjemesse. På Caravan Salon er det produktene som presenteres, mens det jobbes med å få fram budskapet om nye spennende reisemål. På CMT florerer det av spennende utstillere som frister med destinasjoner, i tillegg har caravanbransjen hengt seg på, og legger beslag på de fleste av messens utstillingsområde. Totalt er det så mange som 1570 utstillere på den enorme messen. Under messedagene er det underholdning fra en stor scene, det er seminarer, og det er muligheter for å bli spesielt godt kjent med et samarbeidsland, som i år var India.
Trender
En nyhet i år var avdelingen for selvbyggere, hvor man kunne studere nærmere alle deler som gjør din egenbygde campingbil perfekt. På åpningspressekonferansen kunne representanter fra tysk turistnæring fortelle at fjoråret var et godt reiseår, sett på reelt antall overnattinger og interesse. Mens prognosen for 2025 blir et enda sterkere reiseår, med høy etterspørsel.
Generelt viser det seg at tyske turister helst vil reise til varme strøk. Men også bærekraft er viktig når destinasjon skal velges. Det er i følge CMT noe alle kundegrupper er opptatt av, også de som reiser med bobil og vogn.
Produktnyheter
En stor og tydelig trend på årets messe er at kompakte bobiler dominerer. Markedet for campingbiler er meget stort på kontinentet. Det samme gjelder bybobiler. Og når det gjelder tradisjonelle bobiler, så er de ofte rundt ti centimeter smalere enn standard 230-232 cm brede. Men heldigvis er det fremdeles mange produsenter som jobber aktivt med å utvikle også tunge og romslige bobiler, som vi liker spesielt godt her hjemme i Norge.
Det er tøffe tider i bransjen som økte kapasiteten etter den økte interessen som kom etter pandemien. At denne interessen for å kjøpe nytt har snudd, har gjort at mange forhandlere sitter på et for stort varelager. Dermed har det den siste tiden vært en tydelig brems i produksjonsvolumet av både nye bobiler og vogner. Den tyske bransjeforeningen har målt denne til å utgjøre 16 prosent nedgang i 2024, sammenlignet med 2023.