: Carthago 2012: Modellnyheter til 2012-sesongen | Din Fritid

Carthago 2012: Modellnyheter til 2012-sesongen

Tyske Carthago kan se tilbake på en bra sesong 2010/11. Til tross for finanskrise og generelt dystre utsikter kunne man øke omsetningen med rundt 30 % sammenlignet med året før.

Carthago c-tourer (2012-modell)

Modellnyheter 2012

Til 2012-sesongen lanserer man en helt ny serie med betegnelsen c-tourer, som er det man selv betegner som en gjenoppfinnelse av økonomi og mellomklasse bobilen, både i integrert og halvintegrert form. Man har skapt en serie der man har benyttet førsteklasses teknologi og utstyr, men til en gunstig pris. Fabrikkens grunnlegger og sjef, Karl-Heinz Schuler er imidlertid nøye med å understreke at ”Carthago vil aldri kompromisse på kvaliteten. C-tourer er et høykvalitativt produkt til en utrolig attraktiv pris med de typiske Carthago egenskapene, som gjør dette til en bil med langt bedre egenskaper enn konkurrentene i denne klassen”

Ved første øyekast legger man merke til dens sportslige og kompakte design med hovedvekt på klassen mellom 3,5 og 4,25 tonn, noe som gjør bilen tilgjengelig for en yngre kjøpergruppe som av økonomiske grunner hittil ikke har kunne gått til anskaffelse av en Carthago. Modellserien kjennetegnes av kompakte planløsninger, med mange særegne løsninger. Man har bla. plassert et kjøleskap på 150 liter under de langsgående enkle sengene, noe som muliggjør produksjon av en kort bil, noe som i sin tur resulterer i redusert vekt, uten at dette går utover komfort eller utstyrsnivå.

Selv om c-tourer har en egen sportslig look har den mange av de samme elementene som Chic c-line, som blant annet omfatter karosserikonstruksjon som Liner, trefri, aluminium også på innsiden av veggen, noe som danner et Faradays bur. Tak og underside er dekket med GRP og sammenføyningen av gulv, vegger og garasje er gjort med ringankerprofiler, og utvendige lasteluker har samme konstruksjon som veggene.

Carthago med Queensbed (2012-modell)

Queensbed

Innvendige møbler holder samme kvalitet som Chic, men har et litt enklere utseende.
De halvintegrerte versjonene gjenfinnes i samme planløsningsvarianter som de helintegrerte.
Modellene T/I 142 QB har en planløsning med tverrplassert dobbeltseng, såkalt Queensbed, bakerst i bilen, kjøkken og toalett på midten og sittegruppe i tilknytning til førerhuset.

Modellen T/I 142 har også tverrplassert dobbeltseng bak, toalett og kjøkken på midten, men på motsatt side enn QB-varianten, og sittegruppe i form av L-gruppe og benk i tilknytning til førerhuset.
Versjonene T/I 143 måler 6,75 meter i T-utgave og 6,80 meter i I-versjon. Planløsningen har to enkle senger bak, toalettrom og kjøkken i midten, med kjøkkenet på førersiden. Sittegruppen er også her plassert i forbindelse med førerhuset.

Modellene T/I 148 har en lengde på henholdsvis 7,20 og 7,25 meter og planløsning med enkle senger, toalettrom og kjøkken på midten med førstnevnte på førersiden og vinkelsittegruppe og benk i tilknytning til førerhuset.

I halvintegrert utgave finnes også to T-Plus modeller i form av 145H og 148 H, der fellesnevneren er senkeseng over sittegruppen. T-Plus 145H har en lengde på 6,88 meter og en høyde på 2,78 meter. Planløsningen har tverrplassert dobbeltseng bak, kjøkken på førersiden og toalett på passasjersiden og L-sittegruppe og benk i tilknytning til førerhuset.
Modell T-Plus 148H måler 7,34 meter og har samme planløsning som 145H, med unntak av bak i bilen der man her finner to enkle senger.

Kjøkken i Carthago Chic c-line (2012-modell)

Chic c-Line

Man betegner selv denne modellserien som verdensmester hva angår komfort, og den ble i våres valgt til ”Årets bobil”. Siden introduksjonen høsten 2004 har den på mange måter satt standarden for både hel- og halvintegrerte biler i den øvre middelklassen. Den kjennetegnes også av et gunstig forhold mellom pris og utstyrsnivå som standard uten å måtte kjøpe kostbare tilleggspakker.
Til 2012 lanserer man forbedringer under slagordet: ”Vi har gjort den beste enda bedre”. Modellserien er blitt mer eksklusiv både utvendig og innvendig og skiller seg klart ut fra c-tourer. Nyhetene til 2012 er endret frontutforming med LED kjørelys og en facelift på endeveggen og ny fargekombinasjon på hjulbuer og dekor som tidligere var forbeholdt e-line. Innvendig er det oppgradering av møblene til noe man betegner ”exclusiveline”, med nye og mer ergonomiske sitteputer i nye stoffkombinasjoner.

Flere nyheter

Som helt ny modell er tilkommet c-line XL på Al-Ko tandemaksel, en modell man selv betegner som XL til XXS pris. Modellen kommer i to versjoner, XL 5.5 LE og XL 5.8Q. Førstnevnte har en lengde på 8,04 meter og en planløsning med to enkle senger bak, variovaskerom på midten, og kjøkken på førersiden. Sittegruppen består av en L-sofa og en sittebenk rett bak førerhuset. Modellen 5.8Q måler 8,3 meter og har i prinsipp samme planløsning som 5.5LE, med unntak av det bakre soverommet der man finner en langsgående dobbeltseng med tilgang fra begge sider.

Modellserien e-line og s-plus har til 2012 fått nytt møblement i form av noe man betegner ”yachtline”, noe som gjør bilene enda mer sofistikerte.
Toppmodellen i Chic-serien, high-line, er til 2012 utøket med modellen 50 på rett under 8 meter. Planløsningen her består av to enkle senger bak, med målene 198/186 x 80 cm, variovaskerom og vinkelkjøkken og sittegruppe med L-form og benk I tilknytning til førerhuset. Utvendig merker man seg at serien har fått ny endevegg i GRP.

På den siste messen i Düsseldorf lanserte man modellserien Mega Liner, som var en toppmodell som vil markere seg både hva angår innovasjon og stil.
Som basis kan man velge mellom Iveco Daily 70 C med plass til en Smart eller Daihatsu Cuore i den bakre garasjen eller MAN, der det er plass til en Fiat 500. Den bakre delen av bilen har fått en litt forhøyet del slik at det blir full ståhøyde i den bakre sengeavdelingen. Utvendig merker man seg også den ”smilende” fronten. Bilene er utviklet i samarbeid med båtdesigneren Michael Kinder.


Les mer her: www.carthago.com

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden