: Lett og slank | Din Fritid

Lett og slank

Det er utallige forbedringer på områder som sikkerhet, design, teknologi og komfort på våre 2014-modeller, forteller Carthago som gleder seg til å vise frem den nye C-Compactline-serien.

Den nye Compactline fra Carthago er deres første modell med sandwich-alu vegger og dobbelt gulv under 2,8 tonn. Foto: Produsenten

Fem interiørløsninger

Carthago har gjennomført en stabil 2012/13 sesong. Selskapet regner med en omsetning på 170 millioner euro, litt over forrige sesongs resultat. Antall enheter produsert er også stabilt på 2700. Produsenten eksporterer 56 prosent av sine bobiler og vokser i flere av de utenlandske markedene.
Ikke minst har produsenten åpnet Carthago City i 2013 - en splitter ny fabrikk som gir nye muligheter for produsenten som totalt har rundt 900 ansatte.

Det er to separate enkeltsenger i kassebobilen Carthago Malibu 630.

Malibu tilbake

Noen husker kanskje at Malibu var navnet på Carthagos bobil basert på VW på 80- og 90-tallet. Modellen dannet grunnlaget for dagens Carthago. Nå er Malibu tilbake, basert på Fiat Ducato med høyt tak. Malibu 600 (seks meter lang) har en tverrvendt dobbeltseng bakerst i kassebobilen, mens den noe lengre Malibu 630 har to separate enkeltsenger. Badet har skyvedør, vridbart kassettoalett og foldedør på dusjen.

C-Compactline

Med en bredde på kun 212 cm er helintegrerte Campactline en letthåndterlig bil. Egenvekten er på under 2,8 tonn og det betyr stor lastekapasitet. Den nye C-Compactline tilhører C-tourer-familien og har arvet mye fra Liner-klassen. Det betyr blant annet et sofistikert lavt AL-KO chassis med dobbelt gulv. Konstruksjonen er fri for treverk. Veggene er i sandwich-aluminium og det er glassfiber i det hagl-sikrede taket samt i begge gulvene i tillegg til styroform isolasjon.
Foreløpig lanseres det tre modeller fra 6,35 til 6,97 meter. Den lengste med frittstående dobbeltseng, den mellomste (6,89 m) med to separate enkeltsenger og den korteste modellen med tverrstilt dobbeltseng bakerst i bilen. Alle modellene har hele boflaten på ett plan. Compactline er 15 cm smalere enn C-Tourer. Det gir fordeler ved at man får en bil som er lettere å håndtere, bedre oversikt og en mer lettkjørt bil i bymiljø og trange gater. Selv nybegynnere vil raskt finne seg til rette i en Compactline, hevder Carthago.
Sammenlignet med tilsvarende interiørløsning vil en Compactline-modelle veie rundt 30 kg mindre enn en C-Tourer. Carthago har dermed for første gang passert under 2800 kilo totalt for en bil med kvalitetsvegger, dobbelt gulv og haglsikkert tak.
Alle modellene er utstyrt med Truma Combi 6 og standard sikkerhetspakke.

Standard sikkerhetspakke

Alle 2014 modeller av Compactline og Tourer blir utstyrt med en standard sikkerhetspakke som består av airbag (for både fører og passasjer) og ESP. En annen type sikkerhet skal en ny hovedstrømbryter gi. Slik vi kjenner det fra båtverdenen vil en slik bryter hindre at krypstrøm tapper batteriet når kjøretøyet ikke er i bruk over en lengre periode.
Det lavtbyggende AL-KO chassiset er kjent for å være blant markedets sikreste understreker Carthago.
Nytt av året er at aluminiumsskallet på bobilene er testet og sikret mot lynnedslag. I samarbeid med Weingarten universitetet har Carthago testet ulike karosseriløsningers evne til å unngå lynnedslag, og deres løsning på 2014-modellene gir markedets beste beskyttelse, ifølge produsenten.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden